• Bea Bus
    Äldre 19 Dec 11:57
    2850 visningar
    8 svar
    8
    2850

    Kan man byta efternamn innan?

    Jag satt och funderade på om jag kan ändra till min fästmans namn i förväg, skaffa nytt pass i det  nya efternamnet. Så att allt redan är klart. Vi vet inte ännu om vi åker iväg direkt efter bröllopet.

  • Svar på tråden Kan man byta efternamn innan?
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 19 Dec 11:59
    #1

    Undrar också! Man behöver ju liksom inte kalla sig för namnet förrän man har gift sig i såna fall :)

  • 1700ta­l
    Äldre 19 Dec 12:24
    #2

    Kontakta PRV och kolla.

  • Emblas Mamma
    Äldre 19 Dec 13:45
    #3

    ÅH vad jobbigt egentligen!
    Vi ska inte åka förränett halvår efter bröllopet men till saken är att vi alla skaffade nya pass i somra - kul att slösa massa pengar på ett nytt bara för ett ynka efternamn!
    suck :/

  • Äldre 19 Dec 13:51
    #4

    Nej, man kan inte få ett pass i ett namn man inte heter i folkbokföringen vid ansökningstillfället och man kan inte byta till ett namn man avser gifta sig med, bara på den grunden. Sorry.

  • oh yeah
    Äldre 6 Jan 11:04
    #5

    hej, någon som vet hur det funkar med körkort?
    Jag hoppas på att klara körkortet i vår, vi gifter oss i juli,
    kan man inte byta namn innan man gift sig .. eller jag fattar inte?

  • Vi2all­tid
    Äldre 6 Jan 12:58
    #6

    Om du ska byta namn till din makes efternamn så kan du inte byta innan ni gift er. Du har så att säga inte "rätt" till det namnet förrän ni gift er. Däremot om ni ska byta till ett annat namn så kan det bli annorlunda, beror på vems namnet är.  Eller om ni ska bilda ett eget nytt namn så kan ni också göra det innan.

  • oh yeah
    Äldre 6 Jan 16:27
    #7
    Vi2alltid skrev 2011-01-06 12:58:57 följande:
    Om du ska byta namn till din makes efternamn så kan du inte byta innan ni gift er. Du har så att säga inte "rätt" till det namnet förrän ni gift er. Däremot om ni ska byta till ett annat namn så kan det bli annorlunda, beror på vems namnet är.  Eller om ni ska bilda ett eget nytt namn så kan ni också göra det innan.
    Tack för svar,
    MEN vad krångligt!!!! Död
  • Vi2all­tid
    Äldre 6 Jan 16:51
    #8
    oh yeah skrev 2011-01-06 16:27:18 följande:
    Tack för svar,
    MEN vad krångligt!!!! Död
    Du får resa i ditt gamla namn. Eller vänta tills bytet gått igenom :P
Svar på tråden Kan man byta efternamn innan?