Emblas Mamma skrev 2010-12-18 20:21:07 följande:
Var har ni fått inspiration ifrån? :)
Hur menar du? Hur man gör dom eller? Finns säkert en del tutorials att kolla efter på nätet. Man kan göra rosor på olika sätt. Ha ett bra underlag som den släpper ifrån, blir den för kletig blandar du i florsocker. Inte heller jobba för varmt. Jag har ett nonstick bakplåtspapper under och så en bit plastfolie mellan kavel och marsipan. Här är några av mina sätt.
1. Man tar kulor och plattar till dom och bygger runt med de tillplattade bladen och formar under tiden till ros.
2. Forma en kula och sen gör den spetsig i änden, kavla en korv, lägg plastfolie mellan marsipanen och kaveln (alltid så det inte fastnar) och kavla ut till en remsa i önskad tjocklek. Skär av kanterna och snedda lite neråt så du har remsan smalare i varje ände. Skär remsan jämn upptill med. Sen tar du din knopp du format innan och rullar på remsan, runt runt och formar under tiden, knip åt lite under så sprider sig bladen.
3. Skippa kulan utan kör bara på ovanstående remsa, så rullar du bara runt runt och formar rosen under tiden samtidigt som du sen kniper åt undertill.
Jag klipper av mina undertill sen så de är jämna, det har jag inte gjort än på de på bilden. Sen förvaras dom i en folielåda med plastfolie i botten och så locket på och massa lager plast runt så den inte ska torka, har den sen i rumstemperatur eller lite kyligare.