• Karamellen

    Gift - vad händer nu?

    Igår sa vi ja, så nu är vi herr och fru Sundkvist!
    Jag byter efternamn.
    Vad gör man nu? Ska man ta ett nytt foto till körkortet? Vi skickade in namnändringen till skattverket samtidigt som hindersprövningen så jag antar att hos myndigheter kommer det registreras automatiskt eller?
    Ska jag bara vänta hem information?
    ICA, COOP, H&M, osv osv typ bonus- poängkort i olika butiker - dessa måste man meddela själv antar jag? Banken? Hur fiunkar det då? Måste jag invänta min nya legitimation innan jag kan ändra uppgifter där?

  • Svar på tråden Gift - vad händer nu?
  • mattiasFästmö
    Karamellen skrev 2010-12-12 12:46:28 följande:
    Igår sa vi ja, så nu är vi herr och fru Sundkvist!
    Jag byter efternamn.
    Vad gör man nu? Ska man ta ett nytt foto till körkortet? Vi skickade in namnändringen till skattverket samtidigt som hindersprövningen så jag antar att hos myndigheter kommer det registreras automatiskt eller?
    Ska jag bara vänta hem information?
    ICA, COOP, H&M, osv osv typ bonus- poängkort i olika butiker - dessa måste man meddela själv antar jag? Banken? Hur fiunkar det då? Måste jag invänta min nya legitimation innan jag kan ändra uppgifter där?
    Du kan ta det lugnt i åtminstonde en månad till det tar ungefär en månad för det nya namnet att bli godkänt, och när det blivit godkänt så får du hem papper om att förnya körkortet och sen ett papper från skatteverket där det står att du bytt namn. Först då kan du börja ringa runt och ändra överallt, för det är först då du bytt namn vissa saker kan du ju ändra utan att du behöver fått din nya legitimation, typ Ica och så, dock lär du ju vänta tills namnbytet gått igenom, men ska du till baken och ändra bankkorten så måste du ha med dig nya legget
  • Karamellen

    Man behöver inte skicka in något först då innan det kommer hem papper om att man ska förnya körkort osv?
    Maken lämnade vigselbeviset hos svärmor så jag har inte ens hunnit titta på det. Svägerskan sa att man skulle skicka in något för att sen få hem papper?

  • 1700tal

    Vilka bra frågor.. Sånt man inte tänker på.

    Grattis förresten!

  • mattiasFästmö
    Karamellen skrev 2010-12-13 17:12:19 följande:
    Man behöver inte skicka in något först då innan det kommer hem papper om att man ska förnya körkort osv?
    Maken lämnade vigselbeviset hos svärmor så jag har inte ens hunnit titta på det. Svägerskan sa att man skulle skicka in något för att sen få hem papper?
    Nej då, har du lämnat in namnändringsansökan så är det fixat, det kanske var det hon tänkte på? annars kommer körkortspapprena automatiskt. Sen det andra får du ju fixa själv förstås.
Svar på tråden Gift - vad händer nu?