• J och J

förrätt efterrätt

Har haft några dagar utan bröllopsplaner alls. Date med blivande utan att nämna bröllop. och sen julbak med syskonen två.

Idag var vi dock på provfotografering med en eventuell fotograf. ute i kylan 16 minusgrader i snön o vid isen på vattnet. men roligt var det och fint blev det säkert =) Blir spännande att se bilderna.

nu pysslas det med save-the-date kort medan blivande for till jobbet.
    och självklart spinner huvet på om allt annat som också ska fixas.

Funderar nu på ev efterätt och förrätt att ha till bröllopet.
    vi kommer nog catera buffé. vi kan bli 100-120 pers. och har inte riktigt kök att göra mat själva.
    men förrätt och efterrätt kan man nog o sen hålla kostnaden nere lite.

Tårta blir antingen cupcakes eller tårtbuffé me kanske tre olika sorter.

Till förrätt skulle vi vilja ha nåt som man kan förbereda innan. Festligt men ändå enkelt. Nåt som inte behöver värmas innan. 

Samma med efterätt nåt litet. Som kan förberedas innan. Kanske långt innan. Iaf minst en vecka.
    Funderar på typ pannacotta eller nåt dylikt men vet inte hur lätt det är.
    nåt fräscht

annars kanske en fruktbuffé är nåt?
    med typ melonsallad o sen bara uppskuren frukt.
    eller blir det för mycket med två bufféer? 

Det är ett sommarbröllop i början på juli.

tar tacksamt emot alla tips 

• Svar på tråden förrätt efterrätt
  • Semlorna

Pannacotta är väldigt lätt att göra och går bra att göra i förväg. Vaniljpannacotta med färska bär eller bärsås är enkelt och gott.

Vi ska skippa efterrätt och istället gå direkt på tårtorna en stund efter maten. Tycker efterrätt och sen tårta blir lite kaka på kaka. Istället kommer vi ha en godis- och fruktbuffe resten av kvällen. Vi kommer inte heller ha förrätt eftersom det kommer finnas lite lättare alterbativ i buffen som man kan börja med.

• J och J

hmm. det var ju en jättebra idé!
    kanske man skulle ha fruktbuffén under kvällen.'
    me typ kex o salta pinnar o sånt smått o gott.

va ska ni ha för godis?

Allt kanske blir för mycket.

kom på att vi ju tänkte ha lite mingelmat  innan medan vi fotas efter vigseln och även gästerna kan fotas under den tiden.
    så tips på enkel mingelmat vore ju också bra!

då kanske man faktiskt kan skippa förrätten. lägga lite extra på buffén och ha lite mer smårätter.

jag är en riktig efterrättsmänniska och vill därför ha både och =D

mmm mat.

va ska ni ha i eran buffé. caterar ni eller själva? 

• Semlorna

Vi ska ha vårat favoritgodis och godis som passar in i färgtemat. Har tänkt ha sortera dom efter sort/färg i olika burkar så det inte ska bli för rörigt eller en stor skål med blandgodis.

Älskar också efterrätter och vi kommer därför ha flera olika sorters tårtor efter maten. Sen finns ju godisbuffen resten av kvällen och där kan man alltid lägga in muffins, pannacotta, fudge eller vad jag nu vill. Men mat, efterrätt och sen tårta blir för mycket kaka på kaka.

vi ska göra egen mat och tårtor. Blir egengravad lax med potatissallad (fransk och inte den kladdiga) och tjälknöl med potatisgratäng. Till det kommer det vara flera olika sallader (fetaostsallad, bulgursallad med hallomi och melonsallad), bröd, tapenad och avokadohalvor med romröra. Sen kommer det nog finnas lite mer men det har vi inte helt bestämt än.

• ClaraH

Jag kommer att göra minivästerbottenpaj med räk- och kräftröra (kolla min blogg www.carinpeter.blogspot.com) pajerna gör jag någon vecka innan och fryser in. Sen måste förrätten läggas ihop på själva dagen förstås.

Om ni ska ha en efterrätt som ska göras minst en vecka innan föreslår jag parfait av något slag med en dekorationer som bär och chokladgaller. Vi ska göra chokladpanna cotta (även den på bloggen) men tror inte det blir fräscht att göra dem mer än en vecka innan. Alternativet kansk kan vara att man bakar mjuka kakor av något slag, fryser dem och tinar försiktigt, för att sedan servera med bär och grädde/vaniljsås. Men jag skulle för säkerhets skull provbaka innan.

Västerbottenpaj, med räk- och kräftröra, citron, parmesanflarn och reducerad balsamico.

Svar på tråden förrätt efterrätt