• Sanna J
    Äldre 9 Dec 12:53
    6275 visningar
    31 svar
    31
    6275

    Någon som kan detta bra?

    Hej!


    Jag är smått orolig då jag börjar må sämre. Jag har väl mer eller mindre alltid
    varit trött för det mesta och inte haft så mycket ork. Nu blir det bara värre och värre.
    Onormal trötthet, oavsett antal timmar sömn. Ingen ork. Kissar mycket oftare än innan.
    Törstigare än vanligt, och torr i munnen. Yrsel. huvudvärk (väldigt ovanligt mig).
    Känns som jag blir helt slö i kroppen och svimfärdig ibland, när jag får i mig nått, känns de lite bättre.
    Äter bra, normalt och undviker snabba kolhydrater i den mån jag kan. Är varken över/underviktig.
    163 cm, väger ca 53 kg. Varför jag börjar bli orolig nu är att jag börjar få dimmig syn, eller det
    har väl förvärrats. Ser lite suddigt ibland, som om det vore nått i ögonen. Men perfekt syn i övrigt.


    Jag har fått råd om att testa med blodsockermätare, för att kolla mina värden.


    Jag testade igår, ca 2 tim efter intag av föda: 5,5
    Imorse när jag vakna (innan frukost): 5.0
    Nu efter måltid (sushi): 6.8


    Nu vet jag inte hur mycket det går att lita på denna apparat (från apoteket). Men ni som kan detta, värdena låter bra/normala, eller? När är det "bäst" att testa blocksockret? Undra vad allt detta
    kan visa sig vara..?


    Skall boka tid hos VC.


     

  • Svar på tråden Någon som kan detta bra?
  • blomtr­oll
    Äldre 9 Dec 13:28
    #1

    Vad jag vet så ska man testa blodsockret innan man ätit (möjligtvis innan och ett tag efter för att se hur blodsockret reagerar - men inte förrän efter att ha kollat med läkare först). Efter måltid så blir blodsockernivån missvisande. Precis som att du inte kollar om du har feber direkt efter att du sprungit ett maratonlopp och är jättevarm.


     


    Kan mycket väl vara diabetes, ring till vårdcentralen bums! (Dina symtom låter inte bra, och nån som verkligen kan bör kolla upp det.)

  • blomtr­oll
    Äldre 9 Dec 13:30
    #2

    Glömde: berätta det du skrivit här. & speciellt det med synrubbningar...

  • Tärna 2011
    Äldre 9 Dec 13:53
    #3

    Så här står det på sjukvårdsrådgivningen:

    "Om värdet, trots att man har fastat, blir 7 mmol/l eller högre flera gånger kan läkaren ställa diagnosen diabetes. Om man inte har fastat betyder upprepade värden över 12,2 mmol/l sannolikt att man har diabetes. Får man trots att man fastat värden mellan 5,6 och 6,9 mmol/l flera gånger kan man få göra andra undersökningar, till exempel en så kallad glukosbelastning. Då får man dricka en glukoslösning och sedan lämna ett nytt blodsockerprov efter två timmar. Vid denna undersökning kan läkaren bättre se om man har diabetes eller inte. Ibland får man värden som ligger i ett gränsområde. Det innebär att man har en ökad risk att få diabetes längre fram. Den risken kan minskas genom att man börjar äta bättre, röra sig mer och gå ner i vikt."


    Lycka till!

  • 4Juni2­011
    Äldre 9 Dec 13:55
    #4

    Har du tagit ett gravidtetstest?
    "symtomen" påminner väldigt mycket om när min bästa vän var gravid.

  • Sanna J
    Äldre 9 Dec 14:11
    #5

     


    blomtroll skrev 2010-12-09 13:28:32 följande:
    Vad jag vet så ska man testa blodsockret innan man ätit (möjligtvis innan och ett tag efter för att se hur blodsockret reagerar - men inte förrän efter att ha kollat med läkare först). Efter måltid så blir blodsockernivån missvisande. Precis som att du inte kollar om du har feber direkt efter att du sprungit ett maratonlopp och är jättevarm.   Kan mycket väl vara diabetes, ring till vårdcentralen bums! (Dina symtom låter inte bra, och nån som verkligen kan bör kolla upp det.)

    Ja precis, så måste det vara..


    Något verkar ju inte stå rätt till, vad det nu än är.
    Känns bara som att man aldrig får svar :(
    Det enda jag fått svar på (har vart hos VC antal ggr för trötthet, frysenhet
    osv o mina lätta blåmärken som jag får) är att jag har förstorade halsmandlar.


    Men jag känner ju mig inte helt frisk eller bara sådär allmänt trött,
    utan JOBBIGT trött.. men tack för svar, det blir VC för kontroll!

  • Sanna J
    Äldre 9 Dec 14:12
    #6

     


    Tärna 2011 skrev 2010-12-09 13:53:56 följande:
    Så här står det på sjukvårdsrådgivningen:"Om värdet, trots att man har fastat, blir 7 mmol/l eller högre flera gånger kan läkaren ställa diagnosen diabetes. Om man inte har fastat betyder upprepade värden över 12,2 mmol/l sannolikt att man har diabetes. Får man trots att man fastat värden mellan 5,6 och 6,9 mmol/l flera gånger kan man få göra andra undersökningar, till exempel en så kallad glukosbelastning. Då får man dricka en glukoslösning och sedan lämna ett nytt blodsockerprov efter två timmar. Vid denna undersökning kan läkaren bättre se om man har diabetes eller inte. Ibland får man värden som ligger i ett gränsområde. Det innebär att man har en ökad risk att få diabetes längre fram. Den risken kan minskas genom att man börjar äta bättre, röra sig mer och gå ner i vikt." Lycka till!

    Tack så mycket!! Har försökt googla fram vad som är normalt o mina värden tycks vara Okej. Men jag skall forstätta göra mina egna kontroller för att sedan testa hos VC!

    TACK för svar! :D

  • Sanna J
    Äldre 9 Dec 14:15
    #7

     


    4Juni2011 skrev 2010-12-09 13:55:59 följande:
    Har du tagit ett gravidtetstest?"symtomen" påminner väldigt mycket om när min bästa vän var gravid.

    Det var min första tanke för några veckor sen. gravid. gjort 2 gravtest, dock
    direkt efter varann, in case, de var negativa. Men jag kanske skall testa igen..
    På tal om symptomer på det, vaknade upp inatt o mådde illa från ingenstans.
    Men samtidigt fick jag mens för ca 2-3 veckor sen. Men jag skall
    testa igen bara för att vara hundra!


    tack för svar!

  • Äldre 9 Dec 14:19
    #8

    Värdena en prima :)

  • Nordss­on
    Äldre 9 Dec 14:31
    #9

    Kan inte det här med värdena men om du inte får hjälp eller några bra svar ifrån vården (de borde ju kunna hjälpa dig med diagnos om det skulle vara diabetes) kanske en näringsterapeut kan vara till hjälp?
    Googla och se om du kan hitta en där du bor, de tar ett test på håret och kan sen tala om vilka obalanser man har. Sen behöver man kanske inte köpa på sig allt de har men kanske kan det hjälpa till att få mer balans i kroppen.
    Att vara så trött är hemskt jobbigt så hoppas du hittar ett sätt att ordna upp det hela på!

  • blomtr­oll
    Äldre 9 Dec 14:47
    #10
    Sanna J skrev 2010-12-09 14:11:31 följande:
      Ja precis, så måste det vara.. Något verkar ju inte stå rätt till, vad det nu än är. Känns bara som att man aldrig får svar :( Det enda jag fått svar på (har vart hos VC antal ggr för trötthet, frysenhetosv o mina lätta blåmärken som jag får) är att jag har förstorade halsmandlar. Men jag känner ju mig inte helt frisk eller bara sådär allmänt trött,utan JOBBIGT trött.. men tack för svar, det blir VC för kontroll!
    De är skyldiga att hjälpa dig. Det är du som mår dåligt och känner att något är fel, ge dig inte förrän de ha tagit alla prover man kan ta (alternativt skickar dig vidare om inte just den läkaren kan hitta vad det beror på). Ibland blir jag så trött på svensk sjukvård som ska vara så bra men att man ändå nästan måste slåss för att nån ska göra nåt.

    Ett exempel: Har en vän som gick fick en urinvägsinfektion, sjukvården gav henne medicin och sa att allt var bra nu. Det blev inte bra men hon gav med sig och trodde dem. Ett halvår senare gick infektionen upp i njurarna och hon höll på att dö.

Svar på tråden Någon som kan detta bra?