• Karamellen

    Mamma vill vara delaktig - men allt är ju redan klart!

    Jag blir galen. Har haft endel duster med min mor ang vårt bröllop. Från mina föräldrars sida har det bara varit kritik och tjafs och tjat och ifrågasättningar över hur vi väljer att göra vårt bröllopsdag. Jag tror de hade väntat sig något hel annat än vad det blev och blev rätt så chockade då vi väljer att göra något de inte hade tänkt sig.


    Vårt bröllop blir extremt litet, bara föräldrar och syskon med respektiven och barn är bjudna. Detta har varit jättesvårt för mina föräldrar att acceptera och det har varit ett antal diskussionen och tillslut ställde jag in hela brölopet och då verkade det ringa en liten klocka hos mina kära päron.


    Hur som helst. Nu känner sig min mamma plötsligt utanför i planering och sånt. Visst, det är förståeligt, vi har inte frågat henne eller kommit till henne och bett om hjälp - detta har vi inte gjort eftersom hon inte sagt nått alls utan enbart gnällt och tyckt "men ni kan ju göra som din bror.... de bjöd ju bara 80 gäster, det är ju litet..." osv.


    Svärmor har varit (är) helt underbar och såfort vi berättade för svärisarna och resten av sambons familj sa alla i kör "oj vad kul, säg till om ni vill ha hjälp, vi hjlper så gärna till". Svärmor har sen på eget initiativ tagit fram olika förslag på dukningar, och en massa saker som vi inte tänkt på. Och hon har utgått från våra önskemål! Underbart helt enkelt, jag vet inte hur jag ska kunna tacka henne!


    Men nu är det två dagar kvar till bröllopet, ALLT är klart, färdigplanerat och sånt. NU vill min mamma också hjälpa till och kommer med egna idéer om dukning och dekoration av lokal osv osv.


    I våra ögon lite för sent, för allt är verkligen redan klart. Kan inte komma på nått mer som ska behöva göras... Och jag är inte glad över hur min mamma varit mot mig och sambon, men samtidig tär hon min mamma och jag vill såklart inte att hon ska känna sig utestängd på nått vis. Men hon har ju liksom bäddat för det själv... Vad gör man?


    Min mamma kommer ta hand om vår dotter på bröllopsdagen och det tycker jag är ett ganska stort åtagande.... Nån mer hjälp behövs liksom inte...

  • Svar på tråden Mamma vill vara delaktig - men allt är ju redan klart!
  • blomtroll

    Sent ska syndaren vakna, som man säger. Kanske har hon insett hur mycket din svärmor varit med och hjälpt till och inte vill vara sämre?
    Funderar på om det inte går att försöka vända henne, så att hon inser att bara att ta hand om er dotter är hjälp nog? & att det är en stor uppgift i sig. Med min egen mor skulle jag kunna säga att allt redan är ordnat och det är det här vi mest behöver hjälp med (plus lite snällt smicker) men det kanske inte fungerar med din? (Ja, jag vet att det kan låta elakt - älskar min mor men ibland behöver man liksom puffa henne åt rätt håll.)

  • Future Mrs S

    Svårt, men du kanske kan ge henne ett uppdrag, ta bort något lite oviktigt och låt henne fixa det? typ mamma jag vet att du ska ha barnet och det är super snällt och jag är klar med det mesta typ men jag undrar om inte du skulle kunna dekorera presentbordet för det har inte jag tänkt på så slipper jag bry mig om det? ett exempel.. sen kan du ju slänga in ett "berätta om dina ideer så godkännerjag" ;)

  • Karamellen

    Future Mrs S - Det är ju just det, det finns inget kvar! Inte ens ett presentbod att dekorera liksom! Det hon skulle kunna göra är ju att komma hem till mig och hjälpa mig städa (hemma) eftersom det halkat efter en hel del denna vecka pga mycket jobb och diverse förberedelser inför lördag... Men det är ju inte riktigt lika "kul" så att säga. Några fler idéer eller tillägg inför lördag vill jag inte veta av, det är ju knappt ens två dagar kvar!

    Blomtroll - jo, jag har ju gjort/sagt som du men det räcker liksom inte...  =/ Har sagt i en vecka nu att allt är fixat, att vi inte behöver nån hjälp med nått mer och att hon borde ha frågat tidigare! Har sagt att vi inte vill att hon ska känna sig utanför och att det inte är av "elakhet" som vi inte bett henne om nån hjälp. Har också sagt att vi hade absolut bett om hjälp och tagit emot förslag och idéer från dom om de erbjudit sig! Men de har ju inte sagt eller visat att de vill hjälpa till... Förräns nu då. Två dagar före.... Snart (mycket snart) kommer jag fräsa ifrån riktigt  ordentligt och jag vill ju inte vara osams med min mamma på bröllopsdagen

Svar på tråden Mamma vill vara delaktig - men allt är ju redan klart!