• Emblas Mamma

    Presenter till gästerna - orkar nog inte vika så många askar!

    har varit helt inne på att vika små, små söta askar med godis i till gästerna,


    men 80 askar - ajg orkar bara inte!


    Det tar jättelång tid att vika en ask och itne blir det världsbra heller. Måste öva mer, dessutom är det dyrt med hårdare papper!


     


    Så! För oss som inte orkar med detta?


    Har tänkt ut att göra små söta påsar i tyll eller liknande, knutna med små rosetter i färgtemat och sen godis i.


    JAg hade tänkt mig t.ex:


    Vita tyllpåsar, ljust gula och gröna band (varannan).


    Inuti ska det finnas mintgodisarna (dom som är små och runda i rosa, grön och vita färger)


     


    Tror ni inte detta kan bli lika gulligt som askar? :)


    Och framför allt lättare!


     


    Här är en sida med tyll, jag tycker det är ganska billigt! 18kr / metern. Det behövs ju inte så mycket!


    www.tyg.se/Tyger/Klaedtyger/Tyll.htm&SessionId=&a=catalog&hide=1&t=778&c=1061&p=1061

  • Svar på tråden Presenter till gästerna - orkar nog inte vika så många askar!
  • Emblas Mamma

    Ni får gärna komma med fler förslag på tyg som hade varit lättare och snyggare!


    Precis vad ni tycker :)

  • förlovadflicka

    Jo, det är klart!! Vi köpte vita organzapåsar på tradera, jag tänkte man kan ha typ gulddragérade mandlar i dem, det kommer nog bli fint tror jag :)

  • Emblas Mamma
    förlovadflicka skrev 2010-12-07 12:40:54 följande:
    Jo, det är klart!! Vi köpte vita organzapåsar på tradera, jag tänkte man kan ha typ gulddragérade mandlar i dem, det kommer nog bli fint tror jag :)
    Tack för tipset!:D

    Har med hittat sånna påsar nu för 3.50 kr styck! Billigare och lättare alternativ :)

  • Moster Stina

    Klipp cirklar i odlings/fiberväv. Bind ett snöre runt. det blir inte heller så dyrt.
    Men tipset ovan var annars bra tycker jag!

  • Nali

    Jag vek 54 askar, erkänner att jag tröttnade på slutet. De askarna jag gjorde är bara självaste underdelen. Använde tapet för att göra dom. I ligger godis med fina papper och lite snökolakulor plus mintchoklad, sen är de inslagna i cellofan och ovanpå ett pappersband med våra namn på samt ett presentsnöre under en silvrig tejp. Om man nu inte vill vika askar kan man förutom tyg som du själv tänkte använda cellofan. Jag tycker det känns lyxigt med godis i cellofan, blommor i cellofan eller presenter. En påse man gör av det står också väldigt bra på bordet.

  • Leona75

    Jag har hittat en svensk sida som tar 150 kr för 30 påsar. Då är det inklusive moms och frakt. Beställer man från utlandet så kan man bli eftertaxerad för momsen.


    Vi kommer att lägga i tre praliner till gästerna i dessa påsar. Sedan funderar vi på att fylla påsar med ris och tillhandahålla utanför kyrkan. Kul att man kan förstärka färgtemat med dessa!


    www.diadema.se/organzapaasar-8x10-c-25_26.html


     


     

  • katarina t

    Men jag undrar om det inte är jobbigare att sy påsar än att vika askar. Tänk på att du måste klippa tyget, overlocka så att det inte fransas, sy ihop det, göra remsa för band, klippa banden och göra så att de inte fransas. Tyll är ju lite jobbigt och flyger iväg lätt när man syr, jag hade nog hellre beställt färdiga eller vikt askar =)

  • AnnC81

    Vill bara tillägga det där med eftertaxering, jag har aldrig behövt betala någon skatt på det jag köpt från e-bay (har köpt en hel del nu), eftersom de oftast markerar det som en gåva i tulldeklarationen. Skulle man ha otur och få skatta så är det ingen stor summa om man beställer något så litet.


  • Emblas Mamma

    Vi hittade 100st söta små organzapåsar nu för bara 169kr!
    Dom kör jag på :)
    det blir inte särskilt dyrt ;)

    Men att sy påsar? behöver man ens sy? :)
    Det är ju jättelätt.. Klipper ut en bit, lägger lite godis i mitten och sen drar ihop och knyter med ett band.
    Band är ju också ganska billigt att köpa på sina ställen. Så man behöver ju inte sy. :)
    Det var nog så jag tänkt från början, men nu hittade jag ju för 1.50kr styck så.. :)

Svar på tråden Presenter till gästerna - orkar nog inte vika så många askar!