• tallroth

MÅNGA frågor angående förlovning

Hej,

Har planerat att förlova mig med min flickvän sen 2.5 år tillbaka. Har dock många frågor.

När man säger förlovning... menar man att man ska fria? eller frågar man motparten bara ifall de vill förlova sig och senare går man och köper ringar och skriver på papper etc...

Säger man, vill du förlova dig med mig eller säger man gifta sig med mig?

Om det nu är så att man "friar", hur vet man motpartens storlek på ring?

När man frågar, måste man ha en ring i beredskap eller köper man det senare tillsammans?

Min plan just nu är att hitta på något trevligt under en kväll och senare fråga om vill att vi ska förlova oss. Gå och köpa ringar etc och senare skriva på något papper att vi är förlovade. Något som är fel om man kollar bland "förlovningsreglerna", om min plan alltså

• Svar på tråden MÅNGA frågor angående förlovning
  • Lev idag

Det beror ju helt på hur man är som person och hur ens partner är.
    Jag och min blivande pratade bara om det.
    Jag tog upp det och frågade honom om han ville förlova sig med mej.
    Och vi kom fram till att det ville vi. Så jag beställde ringar och fixade allt.
    Så blev det för oss.

Men det där pappret du pratar om vet jag inget om.
    När man förlovar sig skriver man inga papper. 
    Papper och det fixas när man ska gifta sig.
    Eller är det något jag missat?

• Lanin

Hej! När min m2b friade till mig frågade han mig om jag ville leva resten av mitt liv med honom. Så man måst inte använda orden gifta eller förlova om man inte vill, ta något eget :) Vi hade tidigare pratat om att vi någon gång skulle gifta oss, så det var ju underförstått. Vi skrev inga papper eller något sånt, men det gör man ju som man vill. Min blivande överraskade mig helt och hade köpt ring utan att jag visste om det. Ta med en ring som hon har till guldsmeden. Vet du vilket finger hon har just den ringen på brukar dom vara bra på att hitta rätt storlek utifrån det (Funkade med min ring i alla fall). Sen kan hon alltid byta storlek sen om den inte skulle passa, men gravera då inte den direkt om du är osäker för då går det inte att byta. Givetvis kan man ju gå och köpa ringarna tillsammans också om du är osäker på vad hon gillar och har för stil. Lycka till!

• Lanin

Har heller aldrig hört något om några papper, om man inte vill skriva ngt samboavtal eller så, men det är ju något helt annat.

• JBEC

Hej!

Jag kan bara utgå från hur min m2b gjorde. Han hade bestämt sig för att förlova sig betydde också att vi skulle gifta oss inom en överskådlig framtid (1-2 år).
    Han gick på knä, frågade om jag ville gifta mig med honom.

När det gäller ringen så hade han köpt en ordinär ring på typ Guldfynd för inga större summor, bara så att han fick trä något på mitt finger.
    Dagen efter gick vi så på stan och provade ut ringar tillsammans. Det tyckte jag var riktigt bra för oss båda då det är en ring man ska bära länge... :)

Vissa gör ju så att de förlovar sig och sen väntar de många år innan de gifter sig. Du får fundera på vad det är du vill med förlovningen. Är det så att du vill att ni ska gifta er snart?

• Ore

Det finns inget förlovningskontrakt, en förlovning är på inget sätt juridiskt bindande.

Angående vad man säger så är det väl mest vad man vill säga...

Personligen tycker jag att det är ganska meningslöst att vara förlovad för förlovandets skull, utan förlovning för mig ÄR när man bestämt sig att man ska gifta sig. Och då är det ju lämpligt att fråga om personen i fråga vill gifta sig med dig.

Men jag vet att det finns flera som ser ett stort värde i att vara förlovade, utan att direkt börja planera bröllop.

Det går alldeles utmärkt att fria utan att veta ringstorleken. Så kan ni gemensamt välja ut ringar i efterhand.

Vill du köpa ringar så kan man ju luska litet i det. Om hon har någon annan ring så kanske man på något finurligt sätt kan ta reda på om den passar även på vänstra ringfingret...

• Midvinterflicka

Min blivande man äverraskade mig med frågan om jag ville gifta mig med honom när vi var på semester (= frieriet). När vi kom hem valde vi ringar tillsammans. Vi lät en guldsmed göra våra ringar. Vi tjejer kan ju ibland vara lite petiga med smycken och sånt och då är det bra att få välja själv ;) Men hur du väljer att göra är upp till dig.

Men idag är det minst lika vanligt att man kommer överens om att förlova sig och förlovning idag behöver inte prompt betyda att man ska gifta sig, vilket var ett absolut måste förr.

Vi valde att gå på den mer traditionella linjen, men det väljer man själv!

• Lev idag

Glömde också att ja vi kom båda fram till att vi ville förlova oss.
    Men då hade vi också pratat om att vi vill leva resten av vårt liv tillsammans och vi ska gifta oss.
    Så det va egentligen så vi diskuterade. :)

Och för mej betyder också att förlova sig att man ska gifta sig. Men inte att det är ett måste att gifta sig så snart som möjligt typ 1 år efter förlovning eller liknande.

Och jag vet även folk som är förlovade och inte vill gifta sig.
    Min mamma och hennes sambo har varit förlovadei 17 år nu.
    Men hennes sambo har inget behov av att gifta sig.
    Så de kommer nog förbli förlovade tror jag. :)

• 1700tal

Många guldsmedsbutiker har billiga ringar (alltså ej guld) med utvändig gravyr som säger typ "Säj JA!" eller "Merry me?"

Ett litet tips om du vill fria med en ring men ändå låta henne välja den "riktiga" ringen själv... Och då förstår hon direkt att gimmik-ringen inte är den värdefulla permanenta ringen. En sådan frieriring skulle hon säkert spara som förlovningsminne.

För övrigt - tycker också att frieri/förlovningen innebär ett löfte om äktenskap och bröllop och du får nog räkna med det när du friar. Om du tänker i banorna att vara "evigt" förlovad utan själva bröllopet bör du nog pejla lite med hennes värderingar först. Inte sagt att det inte är ok att göra så men det kan bli förvirrande om ni inte är tydliga med varann.. Så du inte får en chock när hon veckan efter frieriet fyller hela köksbordet med brudtidningar och ger sig i kast med att bolla bröllopsidéer här med oss på forumet! Vi nyförlovade tjejer kan ha en tendens att göra det...

Egentligen är den svenska äldre traditionen att du frågar först om hon vill gifta sig/bli din fru och ni går sedan gemensamt och väljer ringar som du enl traditionen betalar (från den tid då brudens föräldrar betalade festen, du som brudgum stod för ringar, brudbukett och morgongåva). Att mannen köper en ring själv och friar med den presenterad i vacker sammetsask är en amerikansk/brittisk sed som blivit anammad här sen några decennier. Så att fria med en gimmik-/billig ring blir väl som en blandning mellan de två, antar jag..

Lycka till!

• ClaraH

Förlovning är på intet sätt bindande så några papper ska inte fyllas i. Det du kanske tänker på är trolovning, vilket var ett löfte om äktenskap och som var juridiskt bindande, men det finns ingen lagstiftning i Sverige om det längre. Länge har det i sverige varit tradition att man bestämmer att man ska förlova sig och därefter går man och beställer ringar och tar på sig dessa vid ett visst tillfälle (förlovningsdatumet. Så gjorde jag om min förra man.  I det sammanhanget kan man bestämma när man ska gifta sig eller om man "bara" vill vara förlovade.

För mig personligen innebär en förlovning att man inom en snar framtid ska gifta sig men det finns inga regler för det.

På senare tid verkar det blivit vanligare att fria när man förlovar sig (lite amerikanskt), och så gjorde vi. Min sambo friade (=vår förlovningsdag) och sen gick vi och köpte ringar efteråt. Dagen efter förlovningsdagen bestämde vi vigseldatum (ca ett år senare). Vid frieriet (förlovningen) frågade han om jag ville gifta mig med honom. Vi hade sedan tidigare ett slags "parringar" på höger hand, dessa flyttade vi till vänster hand innan förlovningsringarna hade kommit. Om du vill ha en ring vid frieriet tycker jag att en leksaksring eller garnring är helt OK (lite gulligt faktiskt).

Om man ska fria (och inte bestämma detta gemensamt) så tycker jag att man frågar. "Vill du gifta dig med mig", inte "vill du förlova dig med mig".

Egentligen finns det inga regler eftersom en förlovning inte är formellt bindande, man kan göra hur man vill helt enkelt.

• tallroth

tack för alla svar... Funderar på att i julklapp ge henne ett kort av något slag som säger att jag vill förlova mig med henne.

Hon har hintat rätt rejält att hon vill att vi ska förlova oss. Så på kortet kunde de stå något dylikt som att jag vill leva resten av mitt liv med dig etc och senare ett löfte med mig och mitt bankkort till närmaste guldsmed ^^

Svar på tråden MÅNGA frågor angående förlovning