• Nyfiken gul , nu fru

Varför alltid svarta kläder?

Nåt jag reagerat på ett tag är varför man alltid ska klä sig i svart så fort det blir fest? Och gärna helsvart.

Man går klädd i snygga jeans och kanske en läcker top och kavaj på jobbet. Men på kvällen när det är fest då blir det svarta strumbbyxor, svart kort kjol och svart top/blus... Eller svarta kostymbyxor, en grå top och en svart kavaj....

Blir man färgblind när det blir fest? Valet står mellan svart, svart, kanske vitt, svart och så svart... Vad hände med färgerna emellan?

Svart kan vara jättefint, inget ont om den färgen men varför är vi så tråkiga när det ska vara lite finklätt??
    Vi som annars är så himla trendiga när det gäller "vardagskläder". Det är rutiga manchesterkjolar i brunt, det är rosa gympadojor, glitter på jeansen, fräcka t-shirts... Men altl detta får stanna hemma vid fest..
    Eeeh?

Vill absolut inte starta nån hatdebatt, jag bara reflekterade lite lätt efter att ha varit på tre fester irad och nästan samtliga kom i svart!

• Svar på tråden Varför alltid svarta kläder?
  • Cecilia2

Det var en intressant reflektion - det har jag aldrig tänkt på, men när jag funderar över saken tror jag faktiskt att du har rätt. Kanske klär man sig i svarta strumpbyxor o kort kjol för att det känns lite syndigt och sexigt...? Svart uppfattas som sobert och elegant.

Själv klär jag mig bara undantagsvis i andra färger än svart och korta kjolar är mitt igenkänningsmärke

Personligen tycker jag allra bäst om svart med glitter på fest (gärna mycket glitter). Hmmm, nästa gång jag köper klännin skall jag satsa på något glittrigt med färg, du har ju rätt - då syns man mer

• Nyfiken gul , nu fru

Kanhända svart anses sexigt men för mig så har svart blivit en färg som är fullständigt avtändande eftersom så gott som ALLA har svart på sig vid fester och dyligt.

Då tar jag hellre på mig en kort kjol i knallrött, en guldglittrig tajt klänning eller annat.
    Svart är vardagskläder numera tycker jag.

• KUS

Jag är nog väldigt svart.
    mest för att jag trivs bra i det, ser smalare ut och klär bra i svart.

Jag tar gärna färg och glitter i ansiktet istället när jag ska gå på fest.

För mig känns det lite tvärtom; svart är aldrig fel...

Fast jag förstår lite vad du menar, man är ju inte unik direkt ;)

• Kicker

Jag trivs bra i svart av många anledningar. Dels är det lätt att kombinera med andra färger, dels trollar det bort överflödiga kilon, dels är det alltid "modernt" och snyggt.
    Men jag håller med om att det är lite trist med svart så långt ögat når.... Själv brukar jag piffa till det med tex cerice, turkosblått, beige, vitt, rött - försöker bygga upp min garderob så att baskläderna är svarta, bruna, beiga och vita, och sen resten färggrannare. Då kan man hitta trevliga kombinationer för alla tillfällen.
    Helsvart har lite begravningskänsla, tycker ni inte?

• Fii

Jag har flera teorier, som kanske kompletterar varandra.

Jag tror att det för många hänger ihop med osäkerhet. Till vardags spelar det inte så stor roll vad man har på sig - så då vågar man ta ut svängarna lite och variera sig. På fest däremot vet man att man förväntas klä sig lite extra, och det kan göra en ganska nervös. Då är det skönt att gå på säkra kort, alltså svart. Stämmer i alla fall på mig, jag kan ha vilda, coola, moderiktiga eller färgglada kläder till vardags men när jag ska på fest blir jag ibland jättenervös för att vara överklädd eller felklädd. Fånigt, eller hur? Jag får nog sluta med det.

En annan orsak kan vara att svart inte blir omodernt så fort, och därför köper man festkläder i svart eftersom man inte har dem så ofta. Fast det tror jag själv inte så mycket på, eftersom många (däreibland jag själv) faktiskt har coola kläder till vardags som man skulle kunna ha till fest också, eventuellt i andra kombinationer eller med andra accesoarer.

Tror att en ytterligare förklaring kan vara att många tror att svart gör att man ser smalare ut, vilket folk verkar bry sig mer om till fest.

• Jennie med ie

Jag tycker svart är bra av många anledningar:
    - det går lätt att kombinera med andra plagg i alla möjliga färger.
    - det är slankande
    - det syns inte så tydligt om man spiller på sig vilket jag ofta gör *s*
    - det är lätt att hitta kläder just i svart

• f.d. Svart brud

Svart är lite lyxigt
    De flesta klär i svart
    Svart är lätt att kombinera med annat
    Svart slankar

Jag älskar svart... märks det?! ;)

• eja

Jag håller inte alls med, jag tycker inte alla eller ens hälften har svart när jag går ut. Jag har det dock nästan jämt, både till vardags och fest. Har jag inte svart så har jag mörkt blått, mörkrött eller plommonfärgat och andra mustigt mörka färger. :) De flesta verkar klä sig i sässongens modefärg tycker jag, både till vardags och fest.

• Fru Westin

Har aldrig tänkt på att svart dominerar...
    Däremot är det överflöd på glittriga skapelser...
    Själv är jag klädd i blå kläder till vardags och till fest är det...blått (!) som gäller!

• Popflickan

Näe, inte mycket svart i min garderob inte!! Jag älskar FÄRG och framförallt rött!! (Hade röd brudklänning!!) Men visst är svart den vanligaste färgen på fester... tråkigt nog!

• Gift Anna

Jag gillar att ha på mig svarta eleganta långbyxor,gärna med vidd,och upptill en läcker top med glitter och färg de få gånger jag går ut samt på "vanliga"fester.
    Svart är bra att kombinera med andra färger,dock ej marinblått!

Nyfiken gul ,jag förstår dina tankar för det är så det faktiskt är! på vår inflyttningsfest i helgen kom det knappt någon i helsvart,jag hade dock svarta långbyxor på mig,kan dock tillägga att det inte var en "fin"fest med kostym och sådant,men ändå,de flesta hade ljusa fina kläder.
    Till vardags använder jag rätt så mycket färg,har blivit störtförtjust i skogs-och mossgrönt,samt beige.

• marian

Jag klär mig inte i svart när det är fest... på sin höjd en svart kjol. Men i min "finare" festgarderob -- då jag ska på cocktailparty, eller kostymfester -- finns bara svart, en cocktailklänning i svart siden med paljetter i sömmarna, och en svart och glittrig långklänning. Och anledningen till det är ju att jag inte har på mig det alltför ofta. Nu har jag dock uppdaterat min "finare" festgarderob med en topp och kjol i duvblått thaisiden, då jag har varit på många bröllop i sommar!

• Missy Z

Visst är det snyggt med svart.
    Men när det blir fest och jag vet att det kommer att vara en massa korrekta människor i enbart svarta kläder, då älskar jag att ha knallrött eller något annat som står ut! Allt för att inte vara korrekt och lagom...
    " -Oj, vad fin Du är. Uppklädd och så..."
    " -Jo, för jag tycker det är kul när man väl får tillfälle!"

/Missy Z

Svar på tråden Varför alltid svarta kläder?