• Kyllie
    Äldre 4 Dec 14:30
    2005 visningar
    5 svar
    5
    2005

    Hjälp med dekor till medeltidsbröllop!

    Ska ha ett medeltidsinspirerat-bröllop i sommar, enkelt i ett tält i trädgården. Behöver förslag på hur jag ska få det lite fint i tältet. Har ni några bra förslag?

  • Svar på tråden Hjälp med dekor till medeltidsbröllop!
  • Oniq
    Äldre 4 Jan 20:02
    #1

    Fanor, fanor, fanor.. och lite vimplar ;)

    Vi brukar köra medeltida midsommar varje år och färglada vimplar och fanor är pricken över i:et.

    Även målade vapensköldar lite här och var är snyggt.

  • Mace
    Äldre 17 Jan 14:08
    #2

    Vad kul!!

    Instämmer kring fanorna.

    Jag tänker också draperier och tyger (tänk vackra gobelänger - dvs sammetstyger eller så)

    Kanske sådana där strut-hattar som var populära under en del av medeltiden?

    Facklor på kvällen.

    En stor eld känns egentligen väldigt medeltida, men kanske är svårt att få till

    Lerkrus med blommor på borden

    Ett juvelskrin på presentbordet (borde kunna gå att göra själv)

    Siden/sammetsband

    Broderier (gärna halvfärdiga, ungefär som att slottsdamerna inte hunnit färdigt)

    En tornerlans (måla en lång stång och sätt på en tratt, typ)

    Svärd kanske

    Gästbok på pergament (använd en beige tapet och skriv på insidan) 

  • FelizL­ane
    Äldre 17 Jan 14:12
    #3

    Ni kanske kan rita ett eget vapen som går som tema :)

  • FelizL­ane
    Äldre 17 Jan 14:12
    #4

    Sen tänker jag mig mugröna och rosor, rosa gårdsrosor.. :)

  • Äldre 21 Jan 21:27
    #5

    Vi ska också ha medeltidstema, men vi ska hålla till i en relativt modern tegelbyggnad med nakna tegelväggar.

    För att få till lite "riddarsalskänsla" så ska vi försöka klä dom moderna borden med säckväv eller grovt linnetyg.
    Om jag hinner så kommer jag att sy "gemensamma linneservetter" som dom hade på Clematis i Visby (medeltidsveckan *förtydligar för alla eventuellt oinvigda*) och lägga tvärs över borden.

    Vi har valt "Folkungalejonet" som vårt vapen, men med en liten ändring.
    Vi ska ha svart bakgrund och grått/silverfärgat lejon. Jag är född i lejonets tecken och min blivande make skulle varit lejon om han var född 2 dagar tidigare... Så det passar oss bra :)
    Detta hade jag tänkt sy upp till vepor och sätta upp på väggarna + hänga ljusa linnegardiner på väggar och för fönster, samt dekorera borden med MASSOR av levande ljus.
    Inget artificiellt ljus tillåtet under denna kväll ;)

    Blommor, och annat smått och gott kommer också förgylla salen.
    Och sen blir det ju inte sämre av att jag har fått TRiX att ställa upp och gyckla och eventuellt bokat in Patrask också :D
    Lite eldshow blir det med och maten står AUG för.
    Där ska vi även hyra kuvert, så det blir mer autentiskt... Tyvärr har jag inte kommit på något bra sätt att kamouflera stolarna...

Svar på tråden Hjälp med dekor till medeltidsbröllop!