• ZILWER

vad är spotify för något?

Nu är det väl många som tycker att man är dum, men det kan inte! hjälpas.

Det finns dem som skriver om att man kan ha Spotify som musik på festen. Men vad är spotify för något??? jag är ingen van data användare ska väl sägas. Hur använder man Spotify? Måste man ha med sig datan till festen för att kunna använda Sotify. Vi har inte råd med Dj eller band som spelar live, tyvärr. Så kan vi lösa musiken med Spotify så är det i så fall bra. För vi har nämligen tänkt på hur vi ska kunna fixa musiken till festen på ett bra och enkelt och billigt sätt. Tacksam för svar!

• Svar på tråden vad är spotify för något?
  • Precious Love

Gå in på www.spotify.com/se/get-spotify/open/ och skapa ett konto. Efter det kommer du att behöva ladda ner ett program till din dator och logga in med ditt konto i programmet. Sen är det bara att tuta och köra.

Spotify Open kräver internetuppkoppling så det är ju ett måste att ha i lokalen, och dessutom är det reklamavbrott med jämna mellanrum. Annars finns betalversionen på 99 kr/månad där man kan komma åt låtarna även offline och slipper reklamen.

• turbovampyria

Spotify är en musik betal tjänst som finns att hämta ner från nätet. Fast det finns en tjänst där du får 20 timmar lyssningstid gratis i månaden. Vet inte riktigt hur det  funkar efter som min blivande har koll på det. Men du kan söka och lyssna på praktiskt taget vad som helst. Allt du söker efter  och laddar ner blir sparat på din spotify.

Ja du måste ha med datorn. Ta med några högtalare och koppla in i datirn så borde det funka.

• Optimia

Det finns en gratisversion av Spotify; men det går väl inte att få den utan tidsbegränsning längre? (Det kunde man för ca ett år sen).

De betalalternativ som finns är Premium (fungerar även offline) och Unlimited (kräver internet). Då slipper man de störande reklamavbrott som annars förekommer i gratisversionerna.

Reklamen kommer rätt ofta, så ska man ha Spotify på fest rekommenderar jag att man betalar för att slippa störande reklam. Reklamerna är dessutom ganska långa (1 minut per reklam), och rätt irriterande.

Här kan du jämföra olika versioner av Spotify och läsa mer om hur det hela funkar:
    http://www.spotify.com/fi/get-spotify/overview/

Det är i princip som ett bibliotek med musik. Man laddar dock inte ner några låtar, utan i gratis- och unlimitedversionen streamas musiken. Hur premiums offline-version fungerar vet jag inte.
    Spotify är lagligt att använda, och är helt klart prisvärt.

• förlovadflicka

Har läst om program man kan ladda ner så man kan spela in låtar från spotify. Vet inte om det är lagligt men tänker så här, om man spelar in från radion på kassettband, är det olagligt då? (undrar)

• Optimia

förlovadflicka skrev 2010-12-01 11:54:16 följande:
    Har läst om program man kan ladda ner så man kan spela in låtar från spotify. Vet inte om det är lagligt men tänker så här, om man spelar in från radion på kassettband, är det olagligt då? (undrar)

Ja det är olagligt att spela in låtar på kassetter. Det var ju väldigt vanligt förr (typ 80-talet) att folk gjorde det, men eftersom spridningen av verken (låterna) var så liten, skrevs det knappt något om det. Det är ju liksom lite jobbigare att spela in låtar på kassett, kopiera kassetterna och dela ut dem gratis till folk jämfört med (olaglig) fildelning.

På Spotify kan man också köpa låtar man gillar = lagligt ladda ner låtarna.

• ZILWER

TACK FÖR ALLA ERA SVAR! jag ska nu kolla på deras hemsida. Tack!

• Aleta
    förlovadflicka skrev 2010-12-01 11:54:16 följande:
    Det tycker jag absolut inte att man ska göra!!!

Det är superbilligt att köpa den musik man vill ha och dessutom jätteenkelt.

Hjälp till att kämpa för att artister ska få betalt, det måste bli slut på all denna stöld som pågår via internet. Det kommer bara att bli skitfilmer, crapmusik och dpliga datorprogram fulla med buggar kvar om inte folk betalar för andra människors arbete.

• förlovadflicka

Aleta skrev 2010-12-01 23:53:46 följande:
    Det tycker jag absolut inte att man ska göra!!! Det är superbilligt att köpa den musik man vill ha och dessutom jätteenkelt. Hjälp till att kämpa för att artister ska få betalt, det måste bli slut på all denna stöld som pågår via internet. Det kommer bara att bli skitfilmer, crapmusik och dpliga datorprogram fulla med buggar kvar om inte folk betalar för andra människors arbete.

Nej, jag gör det inte själv bara undrade över det :) Har aldrig laddat ner något olagligt, är verkligen emot det, bara för att förtydliga :) 

Svar på tråden vad är spotify för något?