• inwe
    Äldre 29 Nov 15:53
    17456 visningar
    15 svar
    15
    17456

    Alkohol-budget

    Hur mycket lägger ni på alkohol? Säg att ni är ca 80 personer, har ni tänkt ut någon "alkoholbudget", kommer ni använda er av självkostnadsbar? Endast? Både och?


    Berätta :)

  • Svar på tråden Alkohol-budget
  • SnartF­ruSir
    Äldre 29 Nov 16:05
    #1

    Vi kommer vara ca 100 vuxna som dricker alkohol. Vi har tänkt åka till Tyskland och handla. Vi kommer inte ha någon betalbar, utan vi bjuder på allt. Vi har väl räknat med ca 20 000 kr på alkohol, men vi har egentligen ingen uppfattning av hur mycket vi får för pengarna.

    Vi räknar med att detta ska täcka mousserande vin (ca 30 flaskor) till brudskål
    vin till maten (vitt till förrätt och rött till huvudrätt) samt dessertvin till tårtan. Sedan kommer vi köpa både slödryck, läsk, cider, öl och sprit med.

    Jag kommer ihåg senast jag var i Tyskland och handlade för 2000 kr. Det räckte till 7 flak öl, 30 liter vin och 7 liter sprit så det känns som att det kommer räcka. :)

  • S2011
    Äldre 29 Nov 17:07
    #2

    vi hyr festvåning på ett ställe som har serveringstillstånd, vilket innebär att vi inte själva kan köpa in alkohol.


    om man tittar på siffrorna så är det också så att alkoholen kostar nästan lika mycket som maten gör för vårt sällskap på ca 40 pers (11680 kr). vi kommer dock att enbart bjuda på dryck till maten (bubbel, 2 glas vin alt öl, kaffe och avec), därefter får man handla själv i baren.

  • Emblas Mamma
    Äldre 29 Nov 17:11
    #3

    Jag känner att jag inte vill lägga hur mycket som helst för att folk ska supa sig fulla.


    Det är inte meningen med vårt bröllop.


    Vi köper det i tyskland, jag vill egentligen bara bjuda på vin och öl, vilket vi kommer göra ganska obegränsat men vad det gäller sprit så har min sambo tjatat på mig så nu komprimissar vi och låter alla få två "supar" var. Dom får helt enkelt två stycken spritbiljetter eller något i den stilen.


    Billigare för oss. Sprit är ju jättedyrt och jag vill inte ha massa billigt skit heller..


     


    Lagom är bäst. Tycker inte man ska vara tvungen att bjuda på hur mycket alkohol som helst eftersom det faktiskt inte måste ingå i ett bröllop.. tyck jag är snål om ni vill men något fylleslag vill jag inte veta av :)

  • Aylas
    Äldre 29 Nov 17:28
    #4

    Vi kommer att ha drygt 100 gäster och har gjort beräkningar per person vilket ger en ganska bra bild av hur mycket som verkligen går åt.

    Till brudskålen; 0.15 l / person
    Vitt vin till förrätt; 0,2 l / person
    Rött vin till huvudrätt; 0,3 l/person
    dessertvin; 0,1 l/person
    avec; 0.05 l/person
    Bar; 0,2 l / person.

    Men det gav en summa på mellan 8000 för hela gänget men då tillkommer öl och cider. Utgår man från volymer så är det bara att bestämma hur mycket respektive flaska får kosta. I vårt fall sa vi tillexempel max 70 kr i genomsnitt för varje flaska vin.

    Vi kommer nog att se till att ha ett par flaskor extra, som troligast kommer att drickas upp vid en senare fest

    Alla bröllop jag har varit på har haft fri bar, men jag har aldrig upplevt att någon blivit för överförfriskad utan det är snarare så att folk är mer lugna än när man går ut annars. Men det beror säkert på vilket sällskap det är.

  • Emblas Mamma
    Äldre 29 Nov 17:42
    #5
    Aylas skrev 2010-11-29 17:28:34 följande:
    Vi kommer att ha drygt 100 gäster och har gjort beräkningar per person vilket ger en ganska bra bild av hur mycket som verkligen går åt.Till brudskålen; 0.15 l / personVitt vin till förrätt; 0,2 l / personRött vin till huvudrätt; 0,3 l/persondessertvin; 0,1 l/personavec; 0.05 l/personBar; 0,2 l / person.Men det gav en summa på mellan 8000 för hela gänget men då tillkommer öl och cider. Utgår man från volymer så är det bara att bestämma hur mycket respektive flaska får kosta. I vårt fall sa vi tillexempel max 70 kr i genomsnitt för varje flaska vin.Vi kommer nog att se till att ha ett par flaskor extra, som troligast kommer att drickas upp vid en senare fest Alla bröllop jag har varit på har haft fri bar, men jag har aldrig upplevt att någon blivit för överförfriskad utan det är snarare så att folk är mer lugna än när man går ut annars. Men det beror säkert på vilket sällskap det är.
    me nman kan ju tänka så med att det är hemskt dyrt med fri bar, även om man köper från tyskland. Tänk själv, ca 80 gäster som tar bara 2 glas var, det är ganska mycket pengar.

    Tycker inte att man som brudpar ska vara tvugna att betala all alkohol, vill folk supa är det upp till var och en och dom får väl ta med sig själva då. Man kan bjuda på dryck till maten och sen fortsätta med vin och öl bara.


    Många tycker ju det är skamligt att int ebjuda på middagen utan ta kuvertavgift, är det lika skamligt att inte bjuda på fri bar?


    Hur mycket ska ett brudpar behöva spara till egentligen? Många verkar tycka att man ska gå över eld och vatten för att ge gästerna precis allt. Spelar ingen roll om man inte har råd, då tycker dom att man inte ska gifta sig.


    Tycker inte alkohol är ett måste. och jag har varit med på många bröllop utan fri bar! som tur är :)

  • Aylas
    Äldre 29 Nov 17:58
    #6

     


    Emblas Mamma skrev 2010-11-29 17:42:28 följande:
    me nman kan ju tänka så med att det är hemskt dyrt med fri bar, även om man köper från tyskland. Tänk själv, ca 80 gäster som tar bara 2 glas var, det är ganska mycket pengar. Tycker inte att man som brudpar ska vara tvugna att betala all alkohol, vill folk supa är det upp till var och en och dom får väl ta med sig själva då. Man kan bjuda på dryck till maten och sen fortsätta med vin och öl bara. Många tycker ju det är skamligt att int ebjuda på middagen utan ta kuvertavgift, är det lika skamligt att inte bjuda på fri bar? Hur mycket ska ett brudpar behöva spara till egentligen? Många verkar tycka att man ska gå över eld och vatten för att ge gästerna precis allt. Spelar ingen roll om man inte har råd, då tycker dom att man inte ska gifta sig. Tycker inte alkohol är ett måste. och jag har varit med på många bröllop utan fri bar! som tur är :)

    Jag trodde att det skulle vara mer dyrt, men tyckte att det var mer än överkomligt. Och varje par bestämmer väl själva vad man tycker det är värt att spendera?

    Både alkohol och fri bar tycker jag är upp till brudparet, och jag tycker inte alls att det är skamligt att inte ha fri bar - på samma sätt som det inte är skamligt att ha fri bar . Men jag tycker att det är viktigt att poängtera att fri bar inte automatiskt innebär att det blir ett fylleslag.

    Men för oss, som är vinälskare, är det viktigt att ha vin till maten - för att vi tycker att det förhöjer smakerna. Vi har börjat prova vin nu och kommer säkert att prova fram till sommaren innan vi bestämmer oss. Hihi, vi har ett helt bedömningssystem uppsatt i skafferiet Vi tycker att det är rätt kul att få sitta, smaka och testa

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 29 Nov 18:10
    #7

    Vi bjuder på öl, vin och cider till maten, sen blir det 10kr bar. Det täcker inte allt som dricks under festen men en liten del. Men vi kommer bara vara ca 40 pers så det är ganska stor skillnad på att vara så få :)


    Sen gör vi eget vin. Allt som allt kostar vinet oss 800 kr och då får vi ca 60 flaskor. Så desertvin och välkomstdrink kommer vi ha billigt! Sen vet vi inte om vi ska åka någonstans för att köpa resten av alkoholen, har ingen aning på om man tjänar på det när man räknar med bensin osv.


     

  • turbov­ampyri­a
    Äldre 29 Nov 18:29
    #8

    Det blir ca 80pers på vårat bröllop. Vi har räknat med 5000kr till alkohol. Vi åker till Tyskland och handlar. det blir 5000kr eftersom jag har varit inne på calle.dk och tittat på vad, hur mycket jag ska ha och hur mycket totalpriset blir.

  • Piiiip
    Äldre 29 Nov 20:43
    #9

    Hm...

    Vi har ca 75 gäster och räknar med att brudskål, förrättsvin, vin till huvudrätten och avec eller efterrättsvin ska gå på 2500 kr vardera, därefter tänker vi ha bar till ett subventionerat självkostnadspris som kommer gå på ca 5000kr.

    Vi räknar med att alla ska kunna få två glas brudskål, 1 glas förrättsvin, 2 glas huvudrättsvin och ett glas avec.

  • inwe
    Äldre 29 Nov 20:54
    #10

    Vad kul med alla svar!


    Jag tycker det är så otroligt svårt att veta HUR mycket man ska köpa.


    Vi har räknat lite på:


    Champagne (brudskålen)
    2 glas var.
    2 glas vin/öl var till maten.
    1 "glas" var likör/etc till efterrätten
    2-3 öl/glas vin var till festen.


    Men sen kommer vi troligen att vara strax under 70 personer under själva middagen & sen kommer det kanske ca 20-30 till som kommer att närvara under FESTEN.


    Det är då HÄR vi tänkt att ha självkostnadsbar, till festen efteråt.. Men då är frågan där istället, hur mycket ska man köpa till FESTEN, till självkostnadsbaren.. det tycker jag är otroligt svårt. Sen blir jag lite "tänk om folk tar med sig eget? då står ju bara baren där & ingen köper ändå" = betalat för alkohol som ändå inte köps..


     

  • Aylas
    Äldre 29 Nov 21:03
    #11

     


    inwe skrev 2010-11-29 20:54:30 följande:
    Vad kul med alla svar! Jag tycker det är så otroligt svårt att veta HUR mycket man ska köpa. Vi har räknat lite på: Champagne (brudskålen)2 glas var.2 glas vin/öl var till maten.1 "glas" var likör/etc till efterrätten2-3 öl/glas vin var till festen. Men sen kommer vi troligen att vara strax under 70 personer under själva middagen & sen kommer det kanske ca 20-30 till som kommer att närvara under FESTEN. Det är då HÄR vi tänkt att ha självkostnadsbar, till festen efteråt.. Men då är frågan där istället, hur mycket ska man köpa till FESTEN, till självkostnadsbaren.. det tycker jag är otroligt svårt. Sen blir jag lite "tänk om folk tar med sig eget? då står ju bara baren där & ingen köper ändå" = betalat för alkohol som ändå inte köps..  

    Vi kom fram till att det blir rätt så mycket dricka under maten, med brudskål, förrättsvin, huvudrättsvin, dessertvin och avec så har man fått i sig nästan vad som motsvarar en flaska vin (men vi räknar med 3 glas vin + dessertvin till maten).  

    Dessutom tror vi att middagen slutar ganska sent (kring 23-23.30) så det dricks nog inte så mycket därefter. Max två drinkar i genomsnitt skulle jag tro, vissa mer och andra inget alls.

  • Piiiip
    Äldre 30 Nov 19:30
    #12

    inwe

    Jag har varit på ganska många bröllop av skilda slag, men inget bröllop jag varit på har någon tagit med sig egen alkohol. Så det tror jag inte du behöver vara orolig för.

    Om det är några du fruktar inte vet hur bröllop brukar vara kan du ju bara råka prata med dem om att ni har fri bar och hoppas verkligen inte att någon får för sig att ta med egen alkohol "för det är ju ingen studentfest". Eller något. 
     

  • SnartF­ruSir
    Äldre 1 Dec 22:31
    #13

    Vi köper vin på flaskor till middagen men kommer ha vin från bag in box i baren.

    Jag förstår vad Emblas mamma menar, men vi räknar inte med att folk dricker sig aspackade, utan dricker lagom men under lång tid... De bröllop vi varit på har ofta hållt på till 6 på morgonen, så dricker de en drink i timmen så blir det ändå rätt stor mängd alkohol.

    Vi vill gärna att detta ska bli århundradets fest så det får kosta lite vad det vill. Men jag tror absolut inte att vi kommer över 20 000 kr. Vi ska inte köpa chrystal-champagne liksom... Men vi har räknat in lite reskostnader i budgeten så därför tror jag vi kan vara och nosa i de trakterna ändå.

    Om du vet hur stora glasen är så kan du ganska enkelt räkna ut hur mycket alkohol som går åt. När det gäller spriten så är det normalt med att ha 6 cl sprit/drink. Klart man kan ha starkare, men jaja, normalfall var det nu. Det betyder att du får ut ca 12 drinkar per flaska vodka/bacardi/gin osv (baserat på att flaskorna i sverige oftast är 75 cl). Om alla 80 personer dricker 2 drinkar så blir det alltså ungefär 14 flaskor sprit som går åt. Sedan får du fundera lite över om folk vill dricka drinkar eller vin/öl.

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 1 Dec 22:32
    #14

    Gah vad dyrt!!! Är så glad att vi ska ha alkoholfritt alltså!

  • SnartF­ruSir
    Äldre 2 Dec 11:17
    #15

     


    förlovadflicka skrev 2010-12-01 22:32:42 följande:
    Gah vad dyrt!!! Är så glad att vi ska ha alkoholfritt alltså!

    Köper man alkoholen i Tyskland så behöver det inte bli speciellt dyrt. Man måste inte välja märkesvarorna som Absolut och Baccardi. Men det är klart, det är mycket billagare med läsk och mineralvatten:)

Svar på tråden Alkohol-budget