• Lanin

Vilka ska vi välja som värdar??

Jag och min m2b håller på att planera för fullt.

Vet inte riktigt hur vi ska göra när vi ska välja vilka som ska vara värdpar under kvällen då vi inte tänkte vara det själva.

Mina föräldrar är skilda och har nya respektive.

Min mamma är den som erbjudit sig att stödja oss lite ekonomiskt. Hans föräldrar har erbjudit sig att stå för alkoholen. Givetvis har vi inte bett om något stöd från någon då vi planerat utefter att vi ska stå för allt själva.

Om man tittar traditionellt är det ju de som står för bröllopet som är värdar.

Så nu är frågan vilka ska vi välja?? kan ju inte riktigt ha 6 värdar :S

Något förslag på hur vi kan lösa detta utan att någon tar illa upp?

• Svar på tråden Vilka ska vi välja som värdar??
  • förlovadflicka

Ta hans föräldrar då, de är ju bara två. Dina föräldrar förstår säkert att det blir konstigt om man tar något av de paren :)

• Lanin

Ja den tanken slog mig också.

Min blivande svärmor har dock en tendens till att vilja göra allt på sitt vis och så hon tycker är bäst utan att lyssna på andra, så jag är lite rädd att hon ska ta över och bestämma hur festen ska vara med lekar etc.

Fast det kanske blir bäst att ha dom i alla fall och försöka vara lite extra hård på hur vi vill ha det.

• Vilkan

Annars så går det oxå jättebra att ha nära vänner som värdpar (gifta om det ska vara riktigt). Då slipper nån av föräldrarna känna sig åsidosatta och ni har mer möjlighet att tala om för vännerna hur ni vill ha ert bröllop.

Sedan ang lekar och sånt på festen kan man ha en eller ett par toastmaster/s/toastmadame/s som har hand om alla tal lekar och spex under festen. Gärna då någon eller några som har lätt för att tala (på ett roligt sätt) inför folk.

• nsdtr

vi ska ha våra bästa vänner,liter helt på dom, o hon är suverän på detaljer o fixa o trixa så det kommer bli kalas:)

• Liina86

Det verkar vara ganska olika vad värdparet har för uppgift på olika bröllop. Hur har ni tänkt det?

Vi ska ha en toastmaster under middagen som sköter allt med tal och annat runt den. Sen har vi min syster och min kusin som ska vara värdpar och hjälpa till med en del praktiska saker runt vigseln och fotograferingen. Vårt värdpar har alltså inget med ekonomin att göra, det är vi och båda våra föräldrapar som står för den, utan värdparet har bara en rent praktisk funktion lite liknande tärna och marskalk kan man väl kanske säga.

• Lanin

Vi hade nog tänkt att värdparet ska hjälpa till med allt det praktiska runt festen och undertiden så att vi inte behöver tänka på det. Vi har också en toastmaster som är en nära vän till min blivande som ska hand om tal etc. I slutändan kanske det inte spelar så stor roll, de andra föräldrarna kan ju få några andra uppgifter så att ingen känner sig utanför.

• Jessika81

Måste ni ha värdpar? Jag tycker det är en lite konstig grej, en sak var väl när brudens föräldrar stod för kalaset, men att ha kompisar som nåt slags värdpar...nä... tycker jag :)

Ni kan väl dela ut ansvaret för olika saker på folk och sen ha toastmastern som info-person etc + såklart toastmaster.

• Helena Mikael

Vi tycker det blir så utstrött med värdpar & toastmaster, blir så många inblandade för egentligen samma sak... Så istället för att 4 olika människor ska hålla koll på varandra så slog vi ihop Toastmaster & värdpar.

Så min svägerska och hennes man blir både ock.
    Då slipper vi oroa oss för att dem har koll på varandras planering samt att alla ska klicka med oss och vår humor & sätt att vara. Detta kände vi att det blir lugnast, roligast och bäst helt enkelt :)

• Aniara4

Jag funderar också på det där... Våra föräldrar kommer inte att betala någonting, vi tycker att vi är vuxna människor med egna inkomster som flyttade hemifrån för 20 år sen, så det här är upp till oss att ordna efter vad vi har råd med. Toastmaster kommer vi att behöva, och funderar över. Kan en förälder vara toastmaster? Något syskon eller nära vän känns mer passaned, men personlighetsmässigt tror jag en av våra föräldrar skulle vara bäst för jobbet.

I kyrkan kommer vi nog att be våra mammor välkomna gästerna och dela ut program etc,

Men värdpar för festen - vem ska man be och hur mycket kan man be dem göra? Vi vill ju inte lasta på våra gäster en massa jobb heller.

• Aniara4

Kan tillägga att våra föräldrar också är skilda, och min pappa är ute ur bilden, så vi har tre föräldrapar att bolla med!

• TheD

Mina föräldrar helt klart. De har redan börjat :) Vi kommer inte att få se hur Limousinen kommer se ut i förväg och inte riktigt allt i lokalen heller men det kommer finnas tydliga "grundregler" om hur det ska vara.

• Zelmah

Vi kommer inte att ha något uttalat värdpar då vi betalar festen själva. Dock kommer min pappa o hans sambo hjälpa oss med att laga mkt av maten o säkert en del pengar i o med det oxå men vi har två toastmadames som håller ordning på middagen o festen med allt vad det innebär o eventuella lekar. Pappa lär säkert hålla välkomsskålen vid maten ändå men måste han stå som värd...nja det är ju vi själva som betalar det mesta. Vi kommer att fördela lite uppgifter till  olika personer i våra familjer förutom våra toastmadames.. Det blir nog bra tror jag.
    Vi kommer skriva tack i festprogrammet  till alla som har bidragit och hjälpt till på något vis så att de uppmärksammas ändå.

• ClaraH

Eftersom det är vi som bjuder och betalar fest betraktar jag oss som värdpar. Sedan har jag en god vän som ska vara toastmadame, som har till uppgift att hålla i festen.

• Lanin

Vi bestämde till slut att det blir hans föräldrar som blir värdar. Vi ska ha toastmaster och toastmadame också, men eftersom att de ska hålla reda på alla tal och så. Kändes det bra att ha värdpar också som håller välkomstskålen, delar ut program i kyrkan och så vidare :)

Svar på tråden Vilka ska vi välja som värdar??