• Cattie­scot
    Äldre 25 Nov 23:02
    15090 visningar
    30 svar
    30
    15090

    oskuld inom rakning/vaxning

    jag har aldrig rakat eller vaxat "där nere" förut, men jag känner att jag vill bli av med det inför bröllopsnatten. Visst har jag 7 månader kvar, men jag känner mig ändå lite pressad på tid.


    Något förslag på vad jag ska göra/vända mig? Känner att det är lite pinsamt att prata om med min syster och mina kompisar... Vad gör jag?

  • Svar på tråden oskuld inom rakning/vaxning
  • Myjoy
    Äldre 26 Nov 07:06
    #1

    Har du rakat/vaxat andra områden förut?

    Jag skulle nog inte rekomendera rakning då håret växet ut ganska snabbt och du får en ganska obehaglig stubb precis lagom till ni ska lägga er.
    Detta kan vara något att tänka på.

    Att vaxa gör oerhört ont men som det gamla ordspråket heter
    Vill man va fin får man lida pin

    Tror att det finns typ "salonger" där man kan göra det
    Bikini vaxning

    Dom vet ju helt vad dom gör och tycker inte det är pinsamt. Jag vet att det finns sånna salonger bara inte om det verkligen finns i sverige. Har alltid fixat sånt själv =)

    En vaxning håller dessutom i några veckor så du kan ju få det fixat veckan innan och ändå va fin till den stora dagen.. fast då kanske du måste vara avhållsam och dölja dig fram till bröllopet =P

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 26 Nov 12:24
    #2

    Alltså, måste bara säga att jag läst om jättemånga som fått bölder och sånt för att de tagit bort håret, det är inte riktigt hälsosamt tydligen... Något att tänka på kanske :)

  • Emblas Mamma
    Äldre 26 Nov 13:29
    #3

    JAg vågar inte chansa eftersom jag inte gjort det innan.


    Jag rakar det jag brukar raka under samma dag, då blir det inte något stubb:)


    dessutom älskar min sambo när det är lite hår kvar där nere så man ser kvinnlig ut ;)


     


    Men jag skulle nog rekommendera dig att göra det några gånger INNAN bröllopet så du vet med säkerhet att det blir bra. Och som förlovadflicka säger så kan jag säkerligen tänka mig att det faktiskt kan bli en och annan "böld" om man nu vill kalla det så. Hårsäcksinflammation. men det kan man ju få vid rakning med om man inte är försiktig.

  • 1700ta­l
    Äldre 26 Nov 13:55
    #4

    Hårsäcksinflammation och inåtväxande hår kan man få av både rakning och vaxning. Det blir mkt lättare/mindre ont/färre tillbakaväxande hår ju fler ggr man vaxar. Första ggrna jag gjorde trodde jag att jag skulle dö av smärta! Det blir inte bra om man tvekar/mesrycker i omgångar. Ett snabbt obarmhärtigt ryck är det som gäller.

    Om ett hår börjar växa inåt så syns det, gäller att ha lite koll. Vad som händer är ju att huden stänger sig/växer igen över stråt och ser man det i tid är det bara att skrapa lite på den tunna huden så kan stråt växa utåt som det ska. Det är först när man struntar i det som det kan bli inflammerat. Nån böld har jag aldrig fått och jag är en flitig vaxare men det händer säkert.

    Sen får du räkna med att huden är oattraktivt röd och prickig i nåt dygn efteråt, särskilt i början. Ju fler ggr man gör det, desto mer "van" verkar huden bli. Och då är det mkt färre hår som ska bort. Men andra ord, vaxa aldrig innan du ska nånstans där det syns, typ stranden eller bröllopsnatten. Gör det flera dygn innan, vaxningen håller ju i flera veckor.

    Tror alla är olika känsliga "där nere", jag har svårt att raka kring bikinilinjen, den stubb som blir irriterar min hud nåt hemskt.

    Testa på en liten bit i god tid. Eller gå till en salong förstås, finns en hel drös. Bara att slå på skönhetssalonger på nätet.

  • fryser
    Äldre 26 Nov 14:24
    #5

     jag provade på att göra en brasiliansk vaxning innan vårt bröllop o har fastnat helt för det. slipper kliandet som blir när håret växer ut efter rakning o man är hårfri så mycket längre. om du bor i göteborg eller kan ta dig dit lätt så kan jag varmt rekomendera beauti cosmetics som ligger på kungsgatan. hon fick mig att känna mig så avslapnnad som möjligt o man märkte att hon gjort det såå många gånger förr.  ska inte ljuga om att dte inte gjorde ont det känndes men efter första gången känndes det inte lika mycket.
    tycker absolut att du ska testa o det uppskattades av min man i allafall lycka till

  • turbov­ampyri­a
    Äldre 26 Nov 17:12
    #6

    Jag har vaxat benen än gång och gör aldrig om det. Inte för att det gjorde ont, visst det gjorde det  men det var inga problem. Utan jag fick en rektion på vaxningen. Mina ben blev alldeles blår. Det var alltså en massa blodkärl som sprack. Det blev som jättestora blåmärken på benen. Det är också något att tänka på inan man vaxar sig. Vem vill se ut så på sin bröllopsdag. Så det blir rakning för min del.

  • Sebast­iána
    Äldre 26 Nov 17:42
    #7
    turbovampyria skrev 2010-11-26 17:12:00 följande:
    Jag har vaxat benen än gång och gör aldrig om det. Inte för att det gjorde ont, visst det gjorde det  men det var inga problem. Utan jag fick en rektion på vaxningen. Mina ben blev alldeles blår. Det var alltså en massa blodkärl som sprack. Det blev som jättestora blåmärken på benen. Det är också något att tänka på inan man vaxar sig. Vem vill se ut så på sin bröllopsdag. Så det blir rakning för min del.
    Nej då ska du absolut inte vaxa benen. Jag hade tid för vaxning av ben hos Gilda-skolan en gång, men de vägrade göra det. De sa att det såg ut som jag hade anlag för åderbrock och om man då vaxar ökar man risken/gör att det kommer tidigare än annars.
  • Cattie­scot
    Äldre 26 Nov 19:28
    #8

    tack så jätte mycket för alla svar! skönt att få lite råd när man inte riktigt vet var jag ska vända mig.


    Jag är van rakare av ben och armhålor, men har aldrig riktigt vågat ta steget med vaxning av andra ställen. Jag har alltid känt mig osäker när jag har bikini/baddräkt på mig just för min buske och jag är ganska trött på det. 


    Jo.. vaxning inför bröllopet får det nog bli iaf. Jag bor i uppsala men kan lätt komma till stockholm.. någon som har förslag på någon salong man kan gå till som hanterar det bra när man känner sig blyg och skämmig?

  • Oniq
    Äldre 26 Nov 20:26
    #9

    Om du väljer att raka ändå så rekommenderas apotekets intim-sortiment stort! Genomskinligt rakgel och cooling-balm efteråt gör världens under!


    Har rakat i åtskilliga år och först nu när jag provat deras produkter blir det riktigt bra - varje gång! Inga röda prickar, lätta tt raka och behagligt doft.

  • folie
    Äldre 26 Nov 20:32
    #10

    Det finns en salong som heter Brazilian Beauty i Stockholm. De har precis flyttat till Hantverkargatan nu (låg på södermalm förut). Du kan boka via nätet. Se till att få Chris! Har gått där drygt i 1,5 år nu och jag rekommenderar det varmt.

Svar på tråden oskuld inom rakning/vaxning