• Brud011

    Ojämnt antar brudtärnor och marskalker?

    Kanske finns en tråd om detta men hittar ingen bra.


     


    Min blivande man ska ha en best man (hans bror) och jag ska ha min syster som brudtärna. Men jag skulle vilja ha ev 1 till. Blir det jättekonstigt med bara en best man och två tärnor? Det är väl "snyggast" med jämnt antal eller? Hur gör ni?


    dum vivimus - vivamus.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-25 22:53
    tillägg:

    såg nu i en annan tråd att flera ska ha ojämnt antal, men hur ska alla gå in i kyrkan? alltså jag ska gå in med min pappa, min m2b står väl med sin best man där framme då antar jag, och när går mina ev 3 tärnor in då? (kanske vill ha 2-3 till när ja tänker efter :P)
  • Svar på tråden Ojämnt antar brudtärnor och marskalker?
  • Matilda Bäcker

    Jag har faktiskt funderat på samma sak, jag skulle nog vilja ha en till egentligen. Och jag vill nog ha jämnt antal då jag tänker mig att de går in tillsammans. Men då måste man ha en marskalk till.. Hm får höra med fästmannen om han har nån han kan tänka sig.

    Bra initiativ att starta denna tråden, blir alltid glad när man ser att man inte är ensam om dessa små bröllops-"problem" :)

  • denfemte

    Vi ska ha 2 tärnor och en marskalk/bestman. Har inte ens funderat på om det ser konstigt ut. Det viktiga tycker jag är att man har de man vill ha nära sig.


    Vill ni ha två tärnor tycker jag att ni ska ha det :)

  • Brud011
    denfemte skrev 2010-11-25 22:51:54 följande:
    Vi ska ha 2 tärnor och en marskalk/bestman. Har inte ens funderat på om det ser konstigt ut. Det viktiga tycker jag är att man har de man vill ha nära sig. Vill ni ha två tärnor tycker jag att ni ska ha det :)
    det är helt sant jag håller med! men rent praktiskt tänker jag... när o hur de går in i kyrkan.. betalar du dina tärnors kläder och smink+hår?
  • Brud011
    Matilda Bäcker skrev 2010-11-25 22:48:58 följande:
    Jag har faktiskt funderat på samma sak, jag skulle nog vilja ha en till egentligen. Och jag vill nog ha jämnt antal då jag tänker mig att de går in tillsammans. Men då måste man ha en marskalk till.. Hm får höra med fästmannen om han har nån han kan tänka sig.Bra initiativ att starta denna tråden, blir alltid glad när man ser att man inte är ensam om dessa små bröllops-"problem" :)
    ja det är myyycket att tänka på! :) men som denfemte skrev så är ju huvudsaken att man har dom man vill!
  • Cattiescot

    vi kommer att ha 4 tärnor och 2 marsalkar, vilket gör det ganska ojämt. speciellt då jag läste någonstans att en gift marsalk inte bör gå bredvid en annan dam utom hans egen då det ofta ses ned på eller nåt.


    En av marsalkarna är gift och en av mina tärnor är man! Så jag vet inte riktigt hur vi ska göra med följet...

  • denfemte

    Jag betalar hår och smink, men inte klänningarna. Jag erbjöd mig att betala klänningarna också, men det gick de inte med på!


    Jag tänkte kanske att dom kan gå in alla tre tillsammans eller att tärnorna går tillsammans och marskalken själv. Jag har även två näbbar som ska gå in också. Jag har lite hoppats på att prästen vet hur man gör sen när det är dax.  


     


     

  • Emblas Mamma
    Cattiescot skrev 2010-11-25 23:19:11 följande:
    vi kommer att ha 4 tärnor och 2 marsalkar, vilket gör det ganska ojämt. speciellt då jag läste någonstans att en gift marsalk inte bör gå bredvid en annan dam utom hans egen då det ofta ses ned på eller nåt. En av marsalkarna är gift och en av mina tärnor är man! Så jag vet inte riktigt hur vi ska göra med följet...
    ja fröstår inte "en av mina tärnor är man"

    är man en han så är man väl ingen tärna utan marskalk? :) haha.. förlåt men jag blir lite förvirrad nu!

  • Brud011
    denfemte skrev 2010-11-26 00:48:36 följande:
    Jag betalar hår och smink, men inte klänningarna. Jag erbjöd mig att betala klänningarna också, men det gick de inte med på! Jag tänkte kanske att dom kan gå in alla tre tillsammans eller att tärnorna går tillsammans och marskalken själv. Jag har även två näbbar som ska gå in också. Jag har lite hoppats på att prästen vet hur man gör sen när det är dax.      
    ok, jag funderar också på att betala hår smink och klänning, men nu funderar jag på att antingen kanske hår och smink, eller klänning... aja vi får se. hon kanske vill köpa en klänning själv och ha kvar den till andra  tillfällen. annars hyr jag nog en klänning till henne.

    ja prästen kan man hoppas på det har du rätt i! han vet säkert :)

  • Lev idag

    Om din man ska stå där framm med sin best man så kanske tärnorna kan gå in 1 och 1 före er, lite tidigare än er. Om man har ojämt, har man jämt antal så kan de ju gå in i par.
    Eller?

  • LoveA

    Vi hade en bestman och fyra tärnor. Bestman och min "maid of honor" gick tillsammans bakom oss, sen kom den äldsta tärnan själv bakom dom och så de två sista tärnorna tillsammans bakom henne.

Svar på tråden Ojämnt antar brudtärnor och marskalker?