viktigt att tänka på när man bokar band?
Ja, vad ska man tänka på när man ska boka sitt band till festen? Vilka frågor har ni ställt? Har ni fått ett skriftligt avtal eller räcker ett muntligt?
Ja, vad ska man tänka på när man ska boka sitt band till festen? Vilka frågor har ni ställt? Har ni fått ett skriftligt avtal eller räcker ett muntligt?
Viktigt är att allt är klart och tydligt.
Hur länge de ska spela.
När ska de börja?
Tar de paus?
Vad händer i pausen?
Vem är ansvarig för ev. pausmusik?
VAD ska de spela (men det hoppas jag ni vet redan när ni bokar dem)?
Vem är ansvarig för ljudutrustningen, finns det på plats?
Ska de få mat?
Går det att önska nån slags brudvals tex?
Vad händer om nån blir sjuk? Fixas vikarie tex?
Gör upp om betalningen, hur och när den ska ske.
Jag kan inte komma på mer på rak arm nu, men det kan säkert nån annan. Jag har privat aldrig skrivit kontrakt, men jag skulle nog vilja göra det om jag själv skulle anlita nån! Litar inte på att alla andra har samma arbetsmoral som jag själv! haha!
att de spelar den musik ni har tänkt er
Tack Sörön10 för ditt utförliga svar! Det där med att ev fixa vikarie vid sjukdom var ett bra tips!
Vi kommer nog att ha två killar som spelar och då undrar man ju också om de spelar själva hela kvällen eller om de agerar dj:s senare på kvällen..
Ja, det där är ju en viktig sak att fråga, för det är inte säkert. Men frågar man inte får man stå där och köpa vad som sker på den stora dagen, så det är bättre att ta alla såna saker nu redan! =)
Det kanske kan vara intressant att veta när de ska rigga. Måste de rigga och slamra samtidigt som ni äter och håller tal i samma lokal? Kan de rigga innan? Eller efter? Eller ska dansen vara i annan sal så att det kanske inte märks så mycket att de riggar? Samma sak med nedriggning.
Annars tycker jag att Sörön nämnde de viktiga frågorna.
En sak som jag har varit med om ganska ofta är att middagen drar ut så enormt på tiden att man bara hinner spela en halvtimme innan det är uppgjort att man ska sluta.
Fråga om ni kan förlänga speltiden för ett rabatterat pris ifall något sådant händer.
Det sistnämnda beror oftast på dåliga och dåligt förberedda "toastmasters" som inte har en susning när-var-hur, i värsta fallet är de så packade att de inte vet var de är.