• ALLIMA

    Vilket efternamn beställa bröllopsresa i?

    Vi funderar på att boka bröllopsresan nu eftersom det är bra priser just nu. Frågan är ju hur man gör med namnändringen... Vi har ansökt om en sådan. Hinner den gå igenom om vi åker ca. 2 mån. efter vigseln? Eller ska vi boka resan i gamla namn o använda gamla passen? Går det?
    Tacksam för råt och tips hur jag ska få veta vad som gäller!

  • Svar på tråden Vilket efternamn beställa bröllopsresa i?
  • turbovampyria

    Det viktigaste är att namnet du bokar i är det namn som det står i passet. Det är vad jag hört. Men å andra sidan vet jag inte hur det blir om det är två månader efter. Det borde funka likadant eftersom de i passkollen inte kommer att gå in i svenska folkbokföringen och titta. Prata med skatteverket eller polisen , du vet där man skaffar passet, om du är orolig.

  • Helena Mikael

    Boka resan i ditt "gamla" namn.
    OM allt inte hinner gå igenom tills resan blir det problem.
    Du kanske inte hinner få passet etc.
    Dem i min omgivning som gift sig bokade och reste i sitt gamla namn.

    Jag kommer också att boka i mitt gamla namn.

  • ALLIMA

    OK: Ser nu att jag trots det måste skaffa nytt pass...mitt gamla har gått ut. Men då kan jag ju köpa ett provisoriskt pass i gamla namnet isåfall...?

  • Helena Mikael

    Ja det borde du kunna göra, synd bara för det e så svin dyrt med engångspass! :(
    Eftersom ni åker såpass långt efter bröllopet borde du dock kunna boka resan i ditt nya namn. Allt bör ha gått igenom då och du bör ha fått ditt nya pass i tid.

    Vi ska ju åka 2 dagar efter bröllopet...

    Men slå en pling till pass centralen och fråga om råd.

  • katarina t

    Jag hade inte vågat chansa på att namnbytet går igenom och du hinner få nytt namn inom 2 mån. En på jobbet gifte sig i semestertider + att de hade praktikanter eller om det var sommarjobbare på skatteverket, så det tog över 2 mån innan namnbytet gick igenom där.

  • anne på grönkulla

    Jag skulle säga att på 2 månader hinner du lugnt, men ser att det finns exempel på motsatsen. Ring ditt skattekontor och fråga - säger jag då! Särskilt om du ändå behöver ett nytt pass vore det ju bättre.

    provisoriskt pass kan vara en lösning, men de är mer än dubbelt så dyra som ett vanligt, så slipper man är det ju bra.

  • BrideBecks

    När vi gifte oss så satt vi i samma sits. Vi skulle åka ca 2 månader efter vigseln och både Skatteverket och Polisen sa att det var gott om dit och att vi absolut skulle boka i det nya namnet, för namnändringen kommer gå igenom innan avresa, och då gäller inte våra gamla pass längre. Sagt och gjort, men vad händer. Det strular från dag 1. Prästen fyller i blanketten fel, det var i och för sig inte hans fel utan skatteverket hade ändrat blanketten ett par dagar innan utan att informera vigselförättaren om det. Så fel papper kommer in till skatteverket och det tar två veckor att få en ny blankett hemskickad från skatteverket. Då har prästen rest utomlands på semester och är okontaktbar. Vi får snäll vänta 2 veckor till innan han kommer hem och kan fylla i den nya blanketten. Ringer skatteverket varje dag att namnändringen ska registreras men då det är semestertider vet ingen någonting om någonting. Efter ytterligare 2 veckor kommer äntligen besked att allt är ok. Vidare till Polisen för att skaffa pass. Ska ta ca 1 vecka att få passet. Men vad händer, systemet havererar hos polisen...1 vecka innan avresa! 2 dagar innan avresa får vi äntligen passet i handen och efter 2 månader kan vi äntligen slappna av och resa på  smekmånad.


    Hade jag gift mig igen hade jag väntat med att göra namnändring till efter resan, denna press och stress var inte rolig! Ok, vi hade säkert maximal otur, men det KAN hända med andra ord.

  • Fru Kopparskiöld

    Hejsan,

    Jag arbetar på resebyrå så jag kan säga att namnändringar är inte tillåtet hos nästintill alla flygbolag förutom SAS så jag hade inte chansat och bokat i nya namnet om du ej har allt med pass och papper klara på det.
    Jag har för många ggr pratat med kunder och flygbolag där man står på flygplatsen eller vill ändra namn innan avresa där biljetterna bara går till spillo :(

  • katarina t

    Vad kan hända om man hinner få igenom namnbytet men åker i det gamla namnet och har pass med det gamla namnet, dvs man skickar in papper direkt efter vigsel och sen åker utomlands? Då stämmer ju pass med namn på bokningen, men kollar de mot folkbokföringen så stämmer det inte där. Kan det bli något peoblem i tex USA där de är petnoga?

  • ALLIMA

    Pratade med Polisen igår o han menade att det går att åka på sitt pass även om namnändringen gått igenom - däremot sa han att om det är långt efter vigseln så kan det bli svårförklarat om nån myndighet upptäcker detta....Däremot menade han att om vi åker nära vigseln är det ju lätt förklara varför det är som det är...Lite luddigt....men jag kommer köpa pass i gamla namnet o vi åker 2 mån. efter vigseln.Kolla med USAs ambassad.

Svar på tråden Vilket efternamn beställa bröllopsresa i?