• CeciliaA

    Venedig tips önskas!

    Min kära fyllde 30 år i somras och jag gav honom då en weekend till Venedig. Märker nu när jag börjar kika att det är ruggigt dyrt med boende och flyg och undrar om någon här inne har tips för boende med relativt pris men gärna fint, bra läge osv. När åker man bäst? Under påsk? April/maj?Vilka flyger man billigast med? Vi reser ifrån Stockholm. Skulle även vilja ha tips på mysiga restauranger man inte får missa, bästa shoppingen, särskilda butiker och vad man inte får missa att titta på.
     
    Tror det kommer bli en väldigt häftig resa så jag vill planera så vi får ut maximalt av den!
     
    Hoppas på massa fina tips!
     
    //Cecilia
  • Svar på tråden Venedig tips önskas!
  • ClaraH

    Vi gjorde så att vi tog en billig resa till Milano och så åkte vi till Venedig med tåg över dagen. Vet sedan tidigare att det är väldigt dyrt i Venedig. Vi var där i september och det var totfullt av turister. Gången innan jag var där var i juli men det är 20 år sedan och då var det inte så mycket folk. Ett par vänner var där för någon vecka sedan och det hade inte heller varit kaosfullt.Du kan läsa om vårt senaste besök på www.carinpeter.blogspot.com

  • Björns Ida

    Vi var i Venedig för ett pra år sedan. Vi flög med ryanair för ca 3000 för oss båda och bodde på hotell i tre nätter för ungefär det samma. Var extrapris då under högsommaren. Vet inte varför men... Galet mycket turister var det i alla fall. Det var jätte vackert där men lite för mycket folk på sommaren och väldigt dyrt att äta ute. vi gjorde så att vi åt middag ute men lunch köpte vi på affären och åt hemma på hotellrummet när vi tog siesta mitt på dagen då det var galet varmt.

    Skulle jag åka dit igen skulle det bli en annan tid på året... Men det är väl värt ett besök. Är ju som att gå in i en historiebok!

  • min hemlighet

    jag och min sambo var där för ca 2½ år sedan och jag rekomenderar starkt att åka på våren. Vi var där i maj och det var toppen lagom mycket folk och fint väder.


    Vi bodde på ett hotell på fastlandet och det kostade nästan hälften av vad de på öarna gjorde så det rekomenderas skarpt. tågen går hela tiden och det tog inte alls lång stund (max 10 min). som en positiv bieffekt var att vi slapp släpa våra väskor så mycket (vårt hotell låg alldeles i närheten av tågstationen) och inne i staden såg vi stackars turiseter som bar sina resväskor över broarna och försökte dra dem efter sig på kullerstenarna...såg inte kul ut för dom!


    vi åkte tåg genom hela europa så några flygtips kan du inte få av mig. jag minns inte namnen på några restauranter heller men överlag kan man säga att maten är god men dyr!

  • sms å fotboll

    Vi var i Venedig i somras och det var både varmt och galet mycket turister. Vi åkte i dit i samband med att vi var i Rom så vi tog tåget dit. När vi skulle flyga hem så flög vi från Bologna men det var för att det var direktflyg till Kastrup/Köpenhamn.


    När det gäller hotell så kan jag också rek. att bo på fastlandet. Vi bodde på Hotel Regit som ligger i närheten av både tågstation och bussar. Det var inget superfancy hotell men schysst service och god frukost. Åker man dit när det är varmt så tänk på att luftkonditioneringen bara funkar när man är på rummet med rumsnyckeln i "kontakten".


    Man kan köpa resepass som är bra om man är där längre tid eller tänker åka mycket. Kolla in www.hellovenezia.com/ för mer info. I dessa biljetter ingår bussresa till och fårn Venedig men inte tåg.


    Ska man äta så gör amn det billigast en bit ifrån de stora turistattraktionerna eller i stadsdelarna som det inte är liak mycket turist i. Ett tips är www.pizzeriaalfaro.com/ som serverade mycket god mat (vi provade inte pizza dock). För ca 900 SEK så fick vi varmrätt, vars en halvflaska vin och efterrätt. Tänk på att det inte är självklart att det ingår något till köttbiten som tex potatis, pasta eller pommes utan att man måste beställa det också.


    Murano, glasbruksön, är lite annorlunda att besöka. Här kan man köpa mycket fin i handblåst glas med de klassiska muranoglasutseendet.


    Vill man bada så rek. jag att åka ut till Lido. Här finns två stränder men om man hoppar av vaporettan (linjetrafiksbåtarna) och går tvärs över ön så kommer man rätt snart till en schyst strand.


    Markusplatsen är ju något amn ska se men rätt så överreklamerad. Under högsäsgon är det lång kö till att komma in i kyrkan.


    Santa Lucia är också begravd här.


    Återkom om du vill veta mer :)

Svar på tråden Venedig tips önskas!