• MrsT2011

Kostym till väst & kravatt/plastrong?

Varken jag eller blivande mannen kan särskilt mycket om manlig festklädsel.
    Jag föreslog kostym med väst och kravatt (skillnad mellan kravatt och plastrong??) men han var tveksam och menade att väst etc är väl ett tillbehör till frockcoat, alltså lång kavaj istället för "vanlig" kavaj?

Stämmer detta verkligen? Är det ett etikettsbrott att kombinera vanlig kostym med väst etc? Eller blir det fult och illasittande på något sätt?

Hur har ni som är gifta gjort, tycker jag ser bilder på brudgummar som kombinerar väst etc med "vanlig" kostym ganska ofta? Och hur gör man med skjortan, funkar en vanlig skjorta till kravatt/plastrong eller krävs det en särskild?

Dessutom funderar vi över färg på kostym, han behöver köpa en ny och menar att svart skulle han aldrig mer få användning för utom på bröllopet. Han vill istället köpa en mörkgrå. Borde det inte bli väldigt snyggt med mörkgrå kostym och silverfärgad väst till min vita klänning och blå bukett?

• Svar på tråden Kostym till väst & kravatt/plastrong?
  • Niini

Är knappast ett brott då det i flera affärer säljs kosym men tillhörande väst ;)

• ClaraH

Det är absolut helt rätt med väst till kostym där finns inget tvivel, det är en gammal eteblerad klädsel, men det var nog mycket vanligare förr. Däremot är just tydligen plastong eller kravatt (förstår inte heller skillnaden) egentligen ett plagg som ska vara till jackett. Jag startade en liknadnde tråd för ett tag sedan. Jag tycker det är jättesnyggt med pastrong och då måste man ju ha väst till, men är lite tveksam till om det funkar till kostym och inte ser "utklätt" ut. Laste t.ex. ett svar av Magdalena Ribbing i den andan. Men det verkar vara väldigt vanligt på bröllop så jag tror om mannen vill att han kommer att ha det.

Grå kostym är väl utmärkt, svart ska man egentligen inte ha på bröllop men har blivit en modefärg så många har det ändå. Svart använder man egentligen endast till begravning. Det mest korrekta är grå eller blå kostym.

Min blivande tänker ha en kostym i grå nyans.

• mattiasFästmö

min make hade kostym med kravatt och väst och var ursnygg!

Svar på tråden Kostym till väst & kravatt/plastrong?