• A6 vis

vin????

Vi kan inget om vin, vad ska man servera till förätt skinka med melon, varmrätt fläskfile med kantarellsås och potatisgratäng? Glad för all hjälp vi kan få....

• Svar på tråden vin????
  • themandys

Tyvärr är jag inte heller något vidare bra på det där med vilka viner som passar till vad. Men jag brukar fråga personalen på systembolaget, de är kunniga och bra och det blir nästan alltid rätt.

Kanske kan du köpa ett par olika som de rekommenderar och testa vilket du tycker bäst om i sammanhanget ;)

• TheD

Sorry ingen aning. Vi kommer endast ha skålchampagnen som alkoholhaltig dryck så då försvinner många frågor :)

• Zanetti

Jag var på ett bröllop nu i maj då en av mina bästa lkpompisarifte sig och de hade följande vin, som var super gott!

Förätt: Moncaro (Vitt vin)
    Huvudrätt: La Vielle Ferme (Rött vin)

... gå in på Systembolaget så hjälper de dig att beställa ... det går även att beställa via nätet!

• pyrro

Beror ju helt på prisklass också.

Vi hade till förrätt Leth Gruner Weltiner (vitt)
    Till varmrätt: Solanes....ett av våra absoluta favoritviner och mkt uppskattat

• liiine89

Håller med en annan - gå till Systembolaget och fråga, dem vet.. Dem hjälpte oss med vårat. :)

Hoppas att det blir bra iaf =)

• ClaraH

Rekomenderar systembolagets sajt. Där kan ni välja ut ett recept som påminner om rätten ni ska ha och då får man förslag på viner.

• jozzelove

Jag har jobbat på systembolaget och lämnar följande tips:

Till förrätt:
    Leth Grüner Veltliner (Österrike) 75:- VITT

Till varmrätt:
    Musella Valpolicella Superiore (Italien) 99:- RÖTT
    billigare men prisvärt
    Viña Maipo Carmenère (Chile) 59:- RÖTT

Hoppas du hittar något gott!
    Som ovanstående säger så är systembolaget väldigt hjälpsamma och duktiga på att komma med bra tips!

Lycka till MVH Josefin

Svar på tråden vin????