• min hemlighet

dukningshjälp!

har gjort en provdukning nu ikväll men är inte riktigt nöjd. "det" saknas och det känns lite för "enkelt"

vi har en vit duk i krossad sammet/velour (jättefin och skimrande)
    vinglas + vattenglas
    bestick invikta i vita pappers servetter
    vattenkaraffer med isvatten + bubbelvattenflaskor med bild på oss mitt på bordet mellan vartannat par
    där det inte står vatten står det 3 st värmeljus i små glashållare (fattar ni?)
    sen har varje gäst ett festhäfte, ½ a4 i svartmönstrad tapet
    och en liten skylt med sitt namn (text i svart, silver eller guld)

det jag direkt såg att jag ska göra är att köpa mer tyg men i en annan färg (grått tror jag) och lägga som en löpare men har ni några andra förslag? vi vill att det ska vara glammigt/fint/lyxigt men inte kännas sådär överromantiskt och puttenuttigt som bröllopsdukningar ofta gör, lite mer rock'n'roll helt enkelt=)

alla tips mottages tacksamt!!

• Svar på tråden dukningshjälp!
  • Margris

Löpare låter som ett bra förslag. Antar att det är ett vinterbröllop så tänker jag snöstjärnor

• SnartFruSir

Jag tänkte hyra (eller köpa) 2 stora 5-armade kandelaber till honörsbordet och sedan kommer det stå 3-armade på de övriga borden. För att göra det mer  rock´n´roll så kan ni köpa ljus i andra färger om vitt känns för puttenuttigt. Finns ju hela regnbågen representerat nuförtiden.

Någon ni känner har kanske gamla LP-skivor eller så ni kan göra något kul med?

• Wintercandles

Löpare i mörk grått med lite shimmer så det matchar duken. Då får du lite den där rockiga och lyxiga känslan.  Jag hade nog valt namnskyltarna i guld för att de ska synas mot den grå löparen.

• moonlightgirl

SnartFruSir skrev 2010-11-17 21:48:11 följande:
    Jag tänkte hyra (eller köpa) 2 stora 5-armade kandelaber till honörsbordet och sedan kommer det stå 3-armade på de övriga borden. För att göra det mer  rock´n´roll så kan ni köpa ljus i andra färger om vitt känns för puttenuttigt. Finns ju hela regnbågen representerat nuförtiden.Någon ni känner har kanske gamla LP-skivor eller så ni kan göra något kul med?

Om det inte är någon man känner som vill offra sina gamla LP skivor så kan man ju gå på loppis och köpa för en billig peng.  =)

• min hemlighet

hur tänker ni med lp skivor?
    jag brukar göra skålar av gamla skivor och det är ju väldigt populärt men frågan är hur man får in det i dukningen... dom blir ju så himla stora så att ha dom på borden funkar inte. som salladsskålar på buffén skulle det dock funka toppen!!
    men det vore ju kul att få in det på bordet också...idéer någon?

• SnartFruSir

Min första tanken var typ att krossa skivorna och strö ut det på borden. Men det kanske ser helt brutalt ut? Beroende på hur många ni är, och hur många skivor ni får ihop så skulle ni kanske kunna ha en skiva under tallrikarna, typ som ett underlägg/serveringstallrik.

• Lyx och Flärd

Har ni läst Panduro Hobbys Fest och Bröllop, där dom ger väldigt härliga tips på dukningar och tillbehör.
    5 plus för den boken!

• min hemlighet

nya bud=)

vi har gjort brickor av lp skivor. dvs vikt upp ytterkanterna lite. så dessa kommer stå lite överallt med nittar under minglet. sen blir det salladsskålar och senare under kvällen även chips/popcorns skålar av lp skivor

löparen blev svart - jättefint!

namnskyltarna blir vita rosblad (tyg) som vi skriver på med svart penna

servettringar i guld sizoflor eller svart tapet (samma som vi använde till inbjudningarna) om det blir sizoflor kommer vi även göra nåt "pynt" på vattenkarafferna

• Biscuit

Jag tycker det är snyggt att blanda in någon metall det brukar bryta lite. Något som jag fått tips om är att inte ha för höga ljusstakar eller vaser då det "sabbar" alla bilder.

• min hemlighet
    Biscuit skrev 2010-12-01 20:05:45 följande:
    Jag tycker det är snyggt att blanda in någon metall det brukar bryta lite. Något som jag fått tips om är att inte ha för höga ljusstakar eller vaser då det "sabbar" alla bilder.
    vi har inga vaser och bara låga värmeljus hållare så det är inga problem för oss. men alla tips mottages tacksamt =)
  • Biscuit

Nä jag tänkte mest att det var någon som tipsade tidigare om kandelabrar på honörsbordet. De brukar ju oftast bli rätt höga. Hoppas det blir bra iaf, lycka till!

• Lindahl

Vi kommer att ha dukning med vita dukar och löpare i silver. Kommer även att bli ett avlångt ljusfat på mitten av varje bord med vita små blockljus och svart dekorationssten. Vi har även sprayat näverbollar i olika storlekar i silver eller mattsvart som ska placeras ut på borden. Porslin i vitt, glas etc.... servetter i svart med snygga hemmagjorda silvertryck och sen även ett festprogram sidan om talriken...

• themandys

Vad tror du om blommor, några föremål som symboliserar er och ert förhållande, kanske några snygga hemmagjorda dekorationer och som några andra skriver så är löpare också effektfullt.

Googla på "Wedding table setting" så får du säkert mycket bra inspiration, kolla till exempel på bildträffarna här:

www.google.se/images&hl=sv&biw=1280&bih=593&tbs=isch%3A1&sa=1&q=wedding+table+setting+silver&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Svar på tråden dukningshjälp!