• moonlightgirl

Snälla hjälp mig med maten.

Hej hej

Sitter och funderar på vad man kan ha för olika kött om man vill ha kallskuret?? Jag har börjat fundera på om jag ska laga maten själv till bröllopet, vi vill ha buffé, och då tänkte jag att man kan laga köttet innan och ha det som kallskuret. Till det vill vi ha potatisgratäng så då tänkte jag köpa de där färdiga från willys som man häller upp i formar och gräddar i ugnen. Ska göra egna laktosfria till dem som inte tål laktos. Vi ska ju naturligtvis ha frukter och grönsaker också. Men jag funderar på vad vi kan ha som förrätt. Vi kan inte ha något med skaldjur då minst två av gästerna är allergiska mot det, det måste vara fritt från laktos, mjölkprotein, gluten och det ska inte vara någon soppa. Jag vet många krav är det men det borde gå.  =)

Jag har sett från andra som haft olika sorters tårtor på sitt bröllop, tänkte att då kan man klara sig från olika allergier och alla kan få äta tårta.

Vad tror ni? Tar gärna emot tips på förrätter och vad jag kan ha för kött till kallskuret. Tack på förhand.

• Svar på tråden Snälla hjälp mig med maten.
  • ClaraH

Ja, det var inte lätt. Funderar på en tapastallrik med lufttorkad skinka, salami, inlagd kronärtskocka, soltorkad tomat, bruchetta, några oliver. Det borde kvala in tror jag.

Vi kommer att ha dubbelmarinerat oxfilé till varmrätt, den serveras kall och man kan göra den på annat kött också. Kall grillat kycklingspett kan vara gott. Kanske inkokt lax också.

• JenniferS

Några exempel du kan ha som kallskuret är t ex kalkon, rökt fläskfilé, rostbiff, kalla kycklingspett. Hur många gäster blir ni ungefär? Jag misstänker att det ska vara ganska "enkelt" att förbereda maten. Ett tips är att leta på arla.se, recept.nu och tasteline.se och kolla lite på deras bufféer så kan du få lite tips! Det finns goda tårtor som är gluten/laktosfria, låter som en bra idé att ha olika sorter

• Aylas

Det finns massor av alternativ. har ni tänkt att ha en typ av kött eller flera?

Några spontana tankar på kallskuret;
    Tjälknöl, rökt kött (ex rådjur, lamm, kalkon), rostfiff, fläskfilé, lufttorkad skinka, salami, renstek... Tror att mina föräldrar är världsmästare på kallskuret

Det går att köpa lufttorkad skinka och salami i hela bitar och skiva själv (på maskin) så kapar man en stor del av kostnaderna.

Första förrätten jag kom att tänka på (som är lätt att göra till många och fritt från gluten, mjölk och skaldjur) är gazpacho men då är det soppa.
    Kanske någon förrätt med lax och hovmästarsås. Är lite osäker på om hovmästarsås är helt glutenfri bara...

Hoppas att det kanske gav lite ideér

• ClaraH

Jag vet inte riktigt, men om man verkligen vill ha skaldjur som förrätt vilket jag tycker skulle passa bra eftersom ni vill ha kött som varmrätt, så kanske man kan göra något annat till två personer?

Vi ska ha västerbottenpaj med en räk- och kräftröra, och vi har en allergiker, men jag får tänka ut ett alternativ till honom. I vårt fall är han inte så allergisk att inte andra runt ikring kan äta skaldjur.

• moonlightgirl

ClaraH skrev 2010-11-15 19:07:45 följande:
    Ja, det var inte lätt. Funderar på en tapastallrik med lufttorkad skinka, salami, inlagd kronärtskocka, soltorkad tomat, bruchetta, några oliver. Det borde kvala in tror jag.Vi kommer att ha dubbelmarinerat oxfilé till varmrätt, den serveras kall och man kan göra den på annat kött också. Kall grillat kycklingspett kan vara gott. Kanske inkokt lax också.

Det lät smarrigt med tapastallriken så den ska vi ta och undersöka och göra en provsmak på. När du dubbelmarinerar oxfilén, hur gör du då??

Västerbottenostpaj lät ju också supergott, vi får nog ta oss en provsmakning där också.
    Jag har funderat på tjälknöl för det tycker jag är lätt att göra och jag tycker det är jätte gott.

Tack snälla ni jag fick många bra tips och råd på vad vi kan ha som kallskuret och det är bra med lite olika tycker jag, vi vill ha lite kött, fisk och fågel så det var toppen tips jag fick.  =) Tack ännu en gång.

• Kattpoet

När man har buffe har man inte förrätt, man kan dock ha  3 bord, dvs ett kallt bord, ett varmrätts bord och ett efterrättbord.

Man kan göra tjärlknöl av  kronkotlett med och man kan marinera  kyckling filer i äpplejuice, liquidsmoke, salt och sedan grilla dem, låta dem svalna och skiva dem tunt.

• ClaraH

Man kan ju ha en förrätt även om man har buffé, det är ju upp till en själv. Vi kommer att ha en varmrättsbuffé som naturligtvis inte är lika omfattande som en vanlig buffé, men vi kommer att ha förrätt och efterrätt också.

• Kattpoet

ClaraH idén med  buffet är att man skippar  en fast förätt, varmrätt och efterätt.

Man kan ha 3 bord med olika rätter , visst ett bord blir på så sätt förätten och ett varmrätten och ett efterätt men då ska man ha  flera val så att gästerna själv kan välja vad de vill äta.

" en buffé befriar värdinnan och kockan besväret med att välja förätt, varmrätt och efterätt"

Detta är citerar ur husfrun handbok från 1925.

• Aylas

Jag tycker också att man kan ha förrätt till buffé. Det brukar ju ta ett litet tag innan alla har fått mat och om gästerna är riktigt hungriga är det nog uppskattat att ha förrätten färdig vid bordet.

Bara för att buffén trad. ska befria värdinnan och kockan från bevär betyder det inte att det absolut måste följas

• Kattpoet

Jag finner det skoj att gäster idag är utsvultna  och klarar inte av att vänta, jag kommer ihåg en tid då man klarade av att vänta och man kunde roa sig själv.

Eftersom jag är matnörd, så om jag serveras en förrätt vid bordet förväntar jag mig att resten ska serveras vid bordet med.

Är det buffet så ser jag det som att det blir mindre stelt och folk  som pratar mer med varandra över maten och man lär känna folk bättre.

• Aylas

Kattpoet skrev 2010-11-16 18:03:11 följande:
    Jag finner det skoj att gäster idag är utsvultna  och klarar inte av att vänta, jag kommer ihåg en tid då man klarade av att vänta och man kunde roa sig själv. Eftersom jag är matnörd, så om jag serveras en förrätt vid bordet förväntar jag mig att resten ska serveras vid bordet med. Är det buffet så ser jag det som att det blir mindre stelt och folk  som pratar mer med varandra över maten och man lär känna folk bättre.  

Kanske är vi bortskämda . Jag är sån som glir grinig om jag inte får mat - men planerar å andra sidan alltid så att det ska inträffa så sällan som möjligt...

Förrätten kan ju stå på bordet när man sätter sig - om den är kall förstås. Men folk kanske tänker som du, att allt ska serveras vid bordet. Förrätten är min favorit så därför hade jag inte velat skippa den om vi oxå hade valt buffé. Men kanske fungerar ett "kallt bord" som förrätt.

• Kattpoet

Ta ett kallt bord istället, och eftersom du gillar förätten gör  4 olika  eller fler  så folk kan ta vad de vill.

Jag har recept på  smårätter till ett kallbord, allt från 1880 till 2008,  dvs allt från  hackad   talgoxe på rågbröd  till  endiver med get ost och björnsbärs pure....

• ClaraH

Aylas skrev 2010-11-16 18:18:06 följande:
      Kanske är vi bortskämda . Jag är sån som glir grinig om jag inte får mat - men planerar å andra sidan alltid så att det ska inträffa så sällan som möjligt...Förrätten kan ju stå på bordet när man sätter sig - om den är kall förstås. Men folk kanske tänker som du, att allt ska serveras vid bordet. Förrätten är min favorit så därför hade jag inte velat skippa den om vi oxå hade valt buffé. Men kanske fungerar ett "kallt bord" som förrätt.

Vi har förrätten stående på gästernas platser när de sätter sig. Sen har vi inte en fullständig buffé utan en varmrättsbuffé så det kan liksom inte ersätta en buffé (inte som jag ser det i alla fall). Det blir inkokt lax med sås och potatis, sallad och dubbelmarinerad oxfilé med potatisgratäng och ett bröd.  Varmrätten får man ta själv vid sex ta-ställen, tre bord och man tar från två håll (90 pers). Hur vi serverar efterrätten har vi inte bestämt ännu.

• moonlightgirl

ClaraH skrev 2010-11-15 22:37:19 följande:
    Här är ett recept på dubbelmarinerad oxfilé. www.ica.se/receptVästerbottenpaj är kanske inte så bra om man är lactosintolerant men det kanske inte är så många som är det heller?

Jag vet inte hur många som är det men de som vi vet om av våra vänner som är det klarar av att äta hårdort, de klarar inte av vanlig mjölk och mjukost.
    Men det ska jag kolla upp innan vi serverar det i så fall.

Kattpoet skrev 2010-11-16 14:27:22 följande:
    ClaraH idén med  buffet är att man skippar  en fast förätt, varmrätt och efterätt. Man kan ha 3 bord med olika rätter , visst ett bord blir på så sätt förätten och ett varmrätten och ett efterätt men då ska man ha  flera val så att gästerna själv kan välja vad de vill äta. " en buffé befriar värdinnan och kockan besväret med att välja förätt, varmrätt och efterätt" Detta är citerar ur husfrun handbok från 1925.

Den idén är ju inte helt fel heller, att man har det på olika bord. Jag vill ha buffé av den enkla anledningen att då tycker jag att det inte blir lika stelt. Har varit på bröllop då det varit buffé och på bröllop då man har suttit och blivit serverad tre rätters. Däremot tycker jag att det inte gör något att förrätten har blivit framställd precis innan man går och sätter sig och att man sedan går och tar resten av maten som buffé. Jag tycker inte att man behöver följa alla vett och etikett så jätte strikt, det gör inget att man har en serverad förrätt men att resten av maten är buffé.

• moonlightgirl

ClaraH skrev 2010-11-15 22:37:19 följande:
    Här är ett recept på dubbelmarinerad oxfilé. www.ica.se/receptVästerbottenpaj är kanske inte så bra om man är lactosintolerant men det kanske inte är så många som är det heller?

Det låter ju hur gott som hellst, den ska jag testa att göra så får den närmaste familjen vara försökskaniner.  =)

Den borde man ju kunna testa på andra kött också eller??

• ClaraH

Ja, det går att göra både på fläskfilé och kyckling, men då får man ju höja temperatuten lite.

Svar på tråden Snälla hjälp mig med maten.