• ClaraH

    Plastrong till kostym?

    Är lite osäker på vad som egentligen gäller för tillbehör till kostym. Kan man ha en plastron (med väst förstås) till kostym? Eller finns det lika strikta regler för att man alltid ska ha slips till kostym, som att vit fluga alltid gäller till frack och att svart fluga alltid gäller till smoking?

    Var kommer egentligen plastongen ifrån? Är det från frockcoaten?

    Tycker att väst och plastrong ser elegant ut men är också angelägen om att det inte ska se "utklätt" ut om ni förstår vad jag menar.


  • Svar på tråden Plastrong till kostym?
  • Niini

    Vi har funderat på plastrong till kostym. Dock har vi inte ännu hittat nåt ställe här i Vasa som säljer såna så vi har inte kunnat testa. Men jag tycker man måste väl få ha vad man vill så länge man trivs i det o det ser snyggt ut :)

  • Zia 20090618

    Äh man tar väl vad man vill! Det är ju ert bröllop, gör som ni  vill! Ingen lär väl komma med pekpinnen där och klaga. Min blivande kommer ha vanlig kostym och väs, kravatt och den där lilla "hankyn"


  • BlackWIngedAngel

    Plastrong är en typ av kravatt och kravatten har funnits till betydligt fler variationer av herrkläder än frockcoat, dock alltid till väst. Så man kan absolut ha kravatt till annat än frockcoat!

  • ClaraH

    Nu har jag försökt att surfa runt för att kolla vad som gäller och det är tydligen så att man har plastrong eller kravatt till jackett och att det verkar vara utklädning att ha det till kostym. Ja, jag vet ju att man gör som man vill men blir lite fundersam på om det verkligen passar. Tycker att det är snyggt i alla fall.

  • Zia 20090618

    Om du tycker det är snyggt så är väl frågan om det passar eller ej kanske inte så viktig.


  • ClaraH

    Jo, för mig är det nog det. Jag är nog en sån person som gärna håller lite på traditionerna. Får fundera och diskutera med smbon förstås, det är ju han som ska ha det. Men jag trodde nog det var mer etablerat än det jag nu läst.

  • nowalie

    Min man har plastrong till sin kavaj och väst då ja =)
    sååå läckert =)

  • Gudvadspännande

    Jag älskar kravatter på Gummar, så jäkla snyggt.

Svar på tråden Plastrong till kostym?