• Svar på tråden Nån notkunnig här? Är detta rätt noter??
  • Moster Stina

Jaaa, det ser det ut att vara! Kul att du lyckades hitta noten!

• Karamellen

Toppen!
    Tack för svaret!

• MrsT2011

Hur ser man om noterna är anpassade för piano??

• Moster Stina

Ja...hm hur skall jag förklara det.
    i pianonoter finns det alltid rader som hänger ihop två och två.
    I den översta raden står det en G-klav, en snirkel som nästan kan tydas att vara bokstaven G
    I den undre raden skall det alltid vara ett bakåtvänt c .med två prickar efter. detta kallas F-klav, och har en gång i tiden också sett ut som bokstaven F.

• MrsT2011

Tack för svaret, då vet jag hur jag ska tyda noterna! =)

• förlovadflicka
    Moster Stina skrev 2010-11-12 12:00:39 följande:
    Ja...hm hur skall jag förklara det.i pianonoter finns det alltid rader som hänger ihop två och två.I den översta raden står det en G-klav, en snirkel som nästan kan tydas att vara bokstaven GI den undre raden skall det alltid vara ett bakåtvänt c .med två prickar efter. detta kallas F-klav, och har en gång i tiden också sett ut som bokstaven F.
    Nja, sett ut som ett f... Prickarna står ju runt ettstrukna f, är nog snarare därför. Har funnits fler liknande klavar om jag inte missminner mig :)
  • förlovadflicka

på den andra du länkade är melodin i något annat instrument (som tydligen inte är angivet). Därför ligger det bara en kompstämma i pianot (borde det verkligen vara, vet inte hur melodin går faktiskt). Köp den första om någon ska spela orgel/piano :)

• Karamellen

Den som jag länkade till i TS tar alltså även med det som spelas på trumpet (eller?) här i början?

• 2011

I den andra fanns det noterat något om slagverk också.

• Moster Stina

förlovadflicka skrev 2010-11-12 13:13:37 följande:
    Nja, sett ut som ett f... Prickarna står ju runt ettstrukna f, är nog snarare därför. Har funnits fler liknande klavar om jag inte missminner mig :)

Men jag tror faktiskt att det sett ut som ett F från början när notsystemen hittades på.
    Fast f-klaven kanske inte kommit på för så lång tid sen...så jag kan absolut ha fel.

Men G-klaven tror jag absolut att jag hört såg tydligt ut som den tidens G.

• förlovadflicka

Moster Stina skrev 2010-11-15 10:27:36 följande:
      Men jag tror faktiskt att det sett ut som ett F från början när notsystemen hittades på.Fast f-klaven kanske inte kommit på för så lång tid sen...så jag kan absolut ha fel.Men G-klaven tror jag absolut att jag hört såg tydligt ut som den tidens G.

Ja, g-klaven absolut :) Men kan ju varit nåt sånt med f-klaven också men har aldrig hört det. Finns så mycket man inte vet, tex skriver man "c" som beteckning för 4/4 för att det från början var en hel cirkel som stod för treenigheten som är full, dvs 4/4 :)

• Moster Stina

förlovadflicka skrev 2010-11-15 14:36:22 följande:
      Ja, g-klaven absolut :) Men kan ju varit nåt sånt med f-klaven också men har aldrig hört det. Finns så mycket man inte vet, tex skriver man "c" som beteckning för 4/4 för att det från början var en hel cirkel som stod för treenigheten som är full, dvs 4/4 :)

Du menar väl att 3-takt noterades med en cirkel, symbolen för fulländning.
    Tretakten sågs som den mest fulländade taktarten. Alltså noterades fyrtakten som en trasig cirkel!

Så har i alla fall JAG fått lära mig att det var, men kanske var det precis så du menade egentligen.

Svar på tråden Nån notkunnig här? Är detta rätt noter??