• Meguet

Fondue som efterrätt?

Jag och min fästman funderar på om vi ska ha fondue som efterrätt, med vit- och mjölkchoklad + olika frukter. Ingen av oss är speciellt förtjusta i bröllopstårta. Vi gifter oss oxå på vinterhalvåret..

Vad tror ni? Kan det bli för kladdigt eller passar det in?
    Hur ska man då bäst göra det? Ett fondue set på fyra man eller gående bord med anpassad porslin?

• Svar på tråden Fondue som efterrätt?
  • ClaraH

Jag tror det beror på hur många gäster ni har. Om det är många kan det nog vara lite meckigt. Att ha gående bord känns lite väl gående eftersom man ju doppar varefter eller också vill doppa många på en gång och det kan nog göra att det blir köer, så i så fall är det nog bättre att placera ut dem på borden.

Ska ni ha någon efterrätt räcker det kanske med det? Personligen är jag inte heller så förtjust i tårta, men jag tycker att det hör till bröllop så vi ska ha det ändå. Kommer bara ta en liten bit, tycker att det är så sött. Hoppas du inte tar illa upp, men jag hade inte gillat choklad fondue som gäst men jag vet att en del blir lyriska. Tycker de jag har ätit hittills varit alldeles för söta i smaken. Annars älskar jag verkligen choklad (mörk dock).

• Meguet

Hmm, sant sant.. 

vi kommer väl ha runt en sådär 100 gäster. Men om man kanske skulle ha vit, mjölk och mörk choklad kanske det skulle finnas något för alla? 

Vad kan man annars ha för "vintriga" efterrätter som inte är tårtaktiga? (:

• FruFiddeli

Jag vet en väldigt god efterrätt som är vintrig och lite annorlunda, men framför allt väldigt väldigt god=). Saffrans pannacotta  (stavas det så) med peppar stekta annansbitar.. Mmmm det är sååå gott! Gott med den varma kryddiga ananasen tillsammans med den söta pannacottan. 

Älska choklad fondue men jag tror det kanske blir lite kladdigt och svårt på ett bröllop med så många personer... Men det hade kanske fungerat om man hade haft ett fondue sätt på fyra som du skrev, tror inte på gående bord.. Annars kanske ni kan fixa en chokladfontän och ha stående så kan folk gå och plocka och doppa lite som de vill under kvällen, men då får man nog ha någon form av efterrätt och sen ha fontänen stående under kvällen som sagt..

• ClaraH

Gör i portionformar, t.ex. créme brûlé, panna cotta (som jag i och för sig är väldigt trött på men chokladpanna cotta tycker jag är gott), man kan ha ljummen ostkaka, bärpaj (också i portionsformar), citronpaj, chokladmousse. Några förslag som jag tycker alla är godare än både tårta och choklad fondue.

Man kan också ha ostbricka med några fina chokladpraliner till, med t.ex. ett portvin. (lite saltare ostar då).

• Sörön10

Hej! 

Det är ju jättegott med fondue och chokladfontän, men det är nog som fler skriver väldigt svårt att få det smidigt till 100 pers. Och kladdrisken! Nja, skulle nog välja bort.

Men nån pannacotta vore väl trevligt? Ett säkert kort som kan smaksättas på olika sätt! Eller nån slags frukt- eller bärmousse kanske? Så blir det inte bara slisksött utan kanske syrligt? 

• Dejli

Vad roligt med fondue, men inte på en så stor fest... jag hade nog tyckt det var kladdigt och meckigt, och kanske lite ofräscht också i förkylningstider om det är många man inte känner.

Pannacotta är ju festligt och relativt enkelt som någon föreslog. Vill man ha det lite vintrigt, servera i små glasskålar och frosta kanterna med socker. Några syrliga hjortron på kanske? Min mamma brukar hälla lite syrlig hallonsås på, och lägga på några blåbär, hallon, hagtornsbär eller dylikt som dekoration.

• Meguet

Vad skönt att få höra lite fler idéer och synpunkter än sina egna! (:
    Pannacotta är ju som sagt ett alternativ. Men är det inte lite för vanligt? 
    skulle ju vara roligt att ha något lite mer annorlunda..

• kokajo

Om man kokar grädde och sedan rör ner choklad så att det smälter, så får man en chokladsås som är flytande även kall. Om man skulle få en tallrik var med frukt och en eller ett par små skålar med denna sås så skulle det ju bli ett slags kall fondue... Man slipper det mesta av kladdet och smittrisken i alla fall!

• Meguet

ClaraH skrev 2010-11-11 21:11:39 följande:
    Jag skriver om vår efterrätt hä, se länk. Jag har provlagat flera gånger, det ska nog vara lite mer gelatin i men det är jättegod. I vaniljpanna cottarecept är det mycket mer gelatin och det är det som gör att jag inte gillar vaniljpanna cotta tror jag.carinpeter.blogspot.com/2010/08/efterratt-pa-...

Vad god den såg ut att vara! Är den söt eller syrlig?

• pluggisen

Man kan alltid köra pannakotta med vit chokald och sedan hallonsås ovanpå och sedan garnerar man med mynta eller citronmeliiss. Gottigott

• pluggisen

eller kan man ta rabarber, det syrliga och den söta pannacottan blir en gudomlig kombination. Man kan göra panna cotta med bär, och annat oxå.

• MrsT2011

Av någon anledning förknippar jag "vintrig dessert" med Gino!

Bunkra upp med massor av frysta frukter och bär (dock inte rabarber, smakar inget vidare när den varit fryst har jag märkt).

Sedan slänger du i all frukten i så många ugnsfasta formar som krävs för antalet gäster, sätt gärna dubbla galler i ugnen så kan du fixa ihop minst fyra formar i en och samma ugn. Ös på med bitar av vit, mjölk och mörk choklad och låt alltihop tina/smälta och bli varmt.

Färdigt! Sedan kan formarna dukas fram på buffébord och gästerna själva ta för sig. 

Tänk dock på att när jag gjorde matpajer till 50 pers gick det åt 20 engångsformar i aluminium...! Ett ganska stort antal formar alltså.

• ClaraH

Meguet skrev 2010-11-12 08:59:51 följande:
      Vad god den såg ut att vara! Är den söt eller syrlig?

Den är söt men inte för söt. Hallongelén ger en fin brytning till chokladen men upplevs inte som syrlig. Den är faktiskt gättegod. Jag har efter några provbak kommit fram till att jag inte ska ha ett tryffellock utan kommer att göra chokladgaller i vit choklad att dekorera med.

• Etheleglin

Vi kommer att ha chokladfondue som efterrätt på våran middag (tårtan serveras traditionellt efter efterrätten om man har trerätters middag). Dock har vi gjort en variant av att vi köpt espressokoppar till alla gästerna så att de får varsin liten att doppa i. Espressokopp och fat med fruktsallad står tillsammans på en större tallrik så att det blir lätt att servera.

• Meguet
    Etheleglin skrev 2010-11-12 18:10:48 följande:
    Vi kommer att ha chokladfondue som efterrätt på våran middag (tårtan serveras traditionellt efter efterrätten om man har trerätters middag). Dock har vi gjort en variant av att vi köpt espressokoppar till alla gästerna så att de får varsin liten att doppa i. Espressokopp och fat med fruktsallad står tillsammans på en större tallrik så att det blir lätt att servera.
    Åh lät intressant! när ska du gifta dig?

Berätta gärna om det blev lyckat!

• Etheleglin
    Meguet skrev 2010-11-12 22:55:11 följande:
    Åh lät intressant! när ska du gifta dig? Berätta gärna om det blev lyckat!
    Vi gifter oss i april. Så om ni ska ha vinterbröllop hinner ni kanske före?
Svar på tråden Fondue som efterrätt?