• litet hemlig­t bröllo­p
    Äldre 10 Nov 17:09
    3245 visningar
    11 svar
    11
    3245

    Arg, namnbytet gick inte igenom

    Fan oxå :( dem har ringt från Skatteverket att sambon inte får ta ett av mina efternamn :( för att det är ett mellannamn, så nu måste jag göra en namnändring för att det ska gå igenom och det måste fixas innan vigseln den 11 dec! Gaah Hur lång tid tar en sån ändring? Någon som varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Arg, namnbytet gick inte igenom
  • Kiwipl­ay
    Äldre 10 Nov 17:25
    #1

    Kanske inte riktigt svar på din fråga, men när jag var och ändrade stavning på mitt förnamn så gick det snabb, var på plats på skatteverker och det gick på några minuter. Kanske samma med efternamn?


    Ring och fråga. Trist med massa extra jobb så här nära in på. Hoppas det löser sig

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 10 Nov 17:28
    #2

    Ring och åprata med dem. De kan skriva på papprena att det är bråttom!  Kan hjälpa :/

  • litet hemlig­t bröllo­p
    Äldre 10 Nov 17:28
    #3

    Kanske det går :) får göra det! Det får kosta vad det vill men är det någon som vet om såna ändringar kostar?

  • Äldre 10 Nov 17:31
    #4

    Vad är det eg för ändring du ska göra? Du kan nog inte heller "bara" göra ett mellannamn till efternamn i tillägg till ett efternamn du redan har - ring och prata med Skatteverket om vad som gäller.

  • litet hemlig­t bröllo­p
    Äldre 10 Nov 17:33
    #5

    Har pratat med dem och de sa att det som jag kan göra är att byta plats på mina efternamn så att efternamnet blir mellannamn och vice versa.

  • Äldre 10 Nov 17:34
    #6

    OK, då kan han ta det som är efternamn efter bytet  - men fortfarande inte det som är mellannamn - men det är kanske det ni är ute efter?

  • Silver lining
    Äldre 10 Nov 18:10
    #7

    Hej! Laest precis traden och undrar nu:

    Jag taenkte byta och ta hans namn naer vi gifter oss.
    Maste jag anmala/ ansoeka om det redan naer vi laemnar in hindersprovningen?

    Jag aer inte riktigt saeker om jag evtl vill ha kvar mitt efternamn(sist)  och "laegga till" hans (foerst) och binda samman bada med  ett "-".

    Hur goer man baest och naer maste detta ske???

  • Optimi­a
    Äldre 10 Nov 18:21
    #8
    Silver lining skrev 2010-11-10 18:10:22 följande:
    Hej! Laest precis traden och undrar nu:Jag taenkte byta och ta hans namn naer vi gifter oss.Maste jag anmala/ ansoeka om det redan naer vi laemnar in hindersprovningen?Jag aer inte riktigt saeker om jag evtl vill ha kvar mitt efternamn(sist)  och "laegga till" hans (foerst) och binda samman bada med  ett "-".Hur goer man baest och naer maste detta ske???
    Du kan inte använda ett bindestreck mellan namnen, och på så sätt liksom skapa ett dubbelefternamn. Det du däremot kan göra är att du har det ena namnet som ditt efternamn, och det andra namnet som mellannamn.

    Typ om du heter Johanna Maria Persson Svensson, är Johanna & Maria dina förnamn, Persson ditt mellannamn och Svensson ditt efternamn.


    Allt detta och svaren på resten av dina frågor hittar du på skatteverkets hemsida.

  • Äldre 10 Nov 19:28
    #9
    litet hemligt bröllop skrev 2010-11-10 17:09:51 följande:
    Fan oxå :( dem har ringt från Skatteverket att sambon inte får ta ett av mina efternamn :( för att det är ett mellannamn, så nu måste jag göra en namnändring för att det ska gå igenom och det måste fixas innan vigseln den 11 dec! Gaah Hur lång tid tar en sån ändring? Någon som varit med om något liknande?
    Fast det måste ju inte vara klart när ni gifter er. Anmälan om efternamn kan man skicka in efter man är gift och då gäller namnet från den dagen det inkommer. Du kan alltså byta efternamn i lugn och ro så kan din make ta namnet efteråt när det är klart.
  • litet hemlig­t bröllo­p
    Äldre 10 Nov 20:25
    #10

    Jo men om det inte ska kosta något sa hon på skatteverket så måste man göra det innan vigseln äger rum..

  • litet hemlig­t bröllo­p
    Äldre 26 Dec 16:18
    #11

    Jag fick igenom ändringen av ordningen på mina efternamn, min man ringde och frågade om vi behövde skicka in nya papper om efternamnsändring på oss och då sa hon nej men jag heter fortfarande bägge mina efternamn som innan. Vill bara heta det ena, vårt gemensamma!! Jävla skatteverket!!

Svar på tråden Arg, namnbytet gick inte igenom