Hej! tACK ALL NI SO BIDRAR TILL TRADEN!
BlackWIngedAngel skrev 2010-11-19 17:14:51 följande:
Jag har bara varit på ett tvåspråkigt bröllop, men då fick vi svenska gäster vårt program på svenska och de holländska gästerna fick sitt på holländska. Vigselprogrammet var tryckt på båda språken i alla häften. De flesta av talen hölls på engelska, men ett par talade på svenska istället. Hur gör ni med vigsel och övrigt då, för att alla ska förstå?
Haller med dig; Engelskan aer ju universal loesningen, men aer bara ett fatal modersmal, en del kommer inte foersta och sa kaenns det kanske just lite opersonligt eftersom det inte heller aer mitte eller min Bm sprak...
BlackWIngedAngel skrev 2010-11-19 17:14:51 följande:
Jag har bara varit på ett tvåspråkigt bröllop, men då fick vi svenska gäster vårt program på svenska och de holländska gästerna fick sitt på holländska. Vigselprogrammet var tryckt på båda språken i alla häften. De flesta av talen hölls på engelska, men ett par talade på svenska istället. Hur gör ni med vigsel och övrigt då, för att alla ska förstå?
Var vigsel kommer vara flersprakig; har kommit oeverens om 2 "huvud sprak" med praesten; svenska och Franska (det aer hans sprak) foer den viktiga biten, vigselakten (som ju aer foer oss); men hon verkar ocksa kunna lite Engelska och tyska ....det kommer vael bli en salig roera!?!?
tack och lov aer praesten super och ska "lara sig tilltala min bm pa hans sprak och det verkar vara en "internationell kyrka".
Jag jobbar pa vigselprogram daer huvudrubrikerna aer pa alla sprak sa alla kan foelja med pa ett ungefaer. Psalmerna och sang aer lite klurigt, sa haller till ett minimum....
NoCh skrev 2010-11-19 21:03:48 följande:
vi tänkte köra på svenska då det inte går att få på alla språk utan att det blir rörigt och det viktiga budskapet når ju fram ändå, så på festen tänker vi likadant, att folk håller tal på sina egna språk så förstår alla sin del av festen, men just i häftena har vi svårt att avgöra hur vi ska göra..
Det aer precis vart problem - menu aer ju raett sa kortfattad, det gar att lloesa men ett gaest information?? Hur goer man?? Tips nagon?