fota före eller efter? någon fotograf som har tips?
Vad tycker ni fotografer? (och ni andra) vad är fördelen/nackdelen med båda?
Vad tycker ni fotografer? (och ni andra) vad är fördelen/nackdelen med båda?
Som gäst kan jag säga att det är väldigt tråkigt (och hungrigt trots snittar) att behöva vänta efter vigseln på att brudparet ska ta kort...
Jag tror dessutom att man som brudpar lätt känner sig stressad då man vet att gästerna väntar....
Håller med om att det oftast är sjukt tråkigt att som gäst stå och vänta på brudparet.
Ska man promt fotograferas EFTER bröllopet: se till så det finns stolar till alla gäster. Det är inte så himla kul att stå i 1-1½ timme utan en chans att sätta sig någonstans. (Speciellt gravida och äldre gäster kan ha problem med att stå länge).
Jag vet inte, hade nog tagit innan. Som alla andra säger så är det ju inte kul att vänta som gäst.
Innan har man ju kanske bättre tid och slipper stressa.
Å andra sidan så kanske man är så nervös innan så man inte blir bra på bilderna, efter är man kanske mer avslappnad.
hmm svårt
Självklart för mig att man ska fota sig innan bröllopet! Då har inga lyckotårar eler kramar eller riskastningar solkat det helt perfekt autseendet man har när man är precis NYgjord! Det är ju ändå bilderna som är bestående (och minnena såklart)...
Däremot kan jag tycka att man kan ta bilderna tillsammans med familjemedlemmar och släktingar direkt efter vigseln..
Hej! Det här är en mycket vanlig fråga från brudparen och vad man önskar varierar också. Vad som är vanligast tycks variera mellan olika regioner i Sverige. Här i Östergötland är det klart vanligast att fota före. När jag fotar i Stockholm tycks det likaså vara före som gäller. Men jag har hört andra fotografer i andra regioner säga att efter är mycket vanligt där.
Båda delarna har sina för- och nackdelar. Fotar man före har man fördelen att gästerna inte behöver vänta (och brudparet behöver inte oroa sig för gästerna) samt att hår, smink etc är alldeles nygjort. Nackdelen med att fota före är att man kan vara lite mer nervös (detta brukar släppa efter kyrkan) och att man träffas i förväg, har på sig ringar etc. För foto efter gäller helt enkelt det omvända.
Vill man fotas lite längre så är ju nästan före ett måste då gästerna annars får vänta bra länge.
Här fanns ju redan en sån här tråd :) tack!
Varför inte köra en kombo med att fota före och sen lite efter också För fotografen brukar ju ofta även vara med i kyrkan under vigseln.
Jo före och efter är ju bra ,men tänkte kanske att min blivande skulle stå vid altaret och vänta på mig,och då kanske man inte ska ses innan? vi har inte bestämt det än)
Det är ju jätte svårt,jag var på ett bröllop och väntade jätte länge men bara kaffe och bullar. Det var förfärligt! Ett annat bröllop väntade vi en timme med snittar och öl och det var mysigt. Men man kanske blir stressad hmm svårt
Vi fotades före och det blev kanon bilder. Man var nyfixad, vi hade precis sett varandra för första gången i utstyrsel och man fick en sån där härlig "wow jag älskar dig" känsla som verkligen syns på bilderna. Vi var inte alls nervösa under fotningen utan det var en underbar tid närr det bara var vi och fotografen. När jag ser tilbaka så är den stunden med fotograferingen bland det bästa faktiskt när vi bara var sådär sprudlande glada och fulla av förväntan. Hade vi fotat efteråt hade dels klänningen varit lite skrynklig efter bilfärden, sminket satt bra trots en del tårar men det var säkert inte lika perfekt, jag hade kännt mig stressad över att veta att folk stog och väntade på oss
Det där är ju en smaksak, jag ville inte se min blivande förrän i kyrkan och det blev en väldigt härlig spänning tack vare det. Jag ville heller inte ha bröllopsbilder där jag vet att vi inte är gifta än.
Mejn för vissa spelar ju det där ingen roll.
Man kan faktiskt hitta lösningar på det där med att gästerna får vänta, med lite mer ordentligt tugg att äta och något att göra. Jag har varit på flera bröllop och ibland känns det drygt att vänta och ibland inte alls, det beror helt på vad man få sysselsätta sig med. Och framför allt: Jag var på ett bröllop där vi var ute och väntade och inte fick SITTA ner på hela tiden... det var skitjobbigt. Men får jag något att äta, en tipspromenad eller några lekar, trevligt sällskap och möjlighet att sitta samt tillgång till toalett, då tycker jag inte det är så farligt att vänta.
Jag hade rekommenderat att göra fotograferingen innan för att slippa att låta gästerna vänta...
Som fotograf säger jag att efter är bäst.
För innan är det en stor risk att brudparet blir sena, hår, kläder, smink. De tar mer tid av vad de flesta tror. Sen när de är sena blir det stress för både brudpar och fotograf.
Jag säger alltid att fixa en bra toastmaster som kan underhålla gästerna med lek, tävlingar och annat kul.
För mig är det självklart att vi skall fotograferas efteråt.
Min blivande skall inte se mig i brudklänningen förrän jag kommer upp tillsammans med min pappa (kanske vi gör en Viktoria&Daniel och går sista biten tillsammans) Gästerna får lite att tugga på och sen kanske en liten frågesport om brudparet, varför inte? Men det är klart, det får inte ta hur mycket tid som helst.
För oss var det givet att fota före. Dels är vigseln lite senare på dagen (fanns ingen annan tid i kyrkan), och det är i september så det kommer att ha börjat mörkna efter, och sen blir ju middagen väldigt sen om man då ska vänta ännu längre. Dels vill jag vara så fin som möjligt på bilderna, dvs nysminkad och fixad, innan man har gråtit och pussats och håret har lossnat ur uppsättningen (det hoppas jag förstås inte det gör, men ni förstår vad jag menar).
Sen kommer fotografen även att ta lite under vigseln (men bara lite och diskret, jag vill absolut inte ha någon som springer omkring och trycker upp en kamera i nyllet på oss i något känslosamt ögonblick), efteråt på kyrktrappan och förmodligen en kort stund i lokalen.
Hoppas få både traditionella uppställda bilder till tackkort, förstoringar osv, och lite mer spexiga och/eller artsyfartsy till fotoalbumet. Och lite på gästerna också.
Under middagen kommer vi be en eller ett par fotointresserade gäster att ta lite extra mycket bilder och försöka tänka på att få med alla. Jag brukar själv vara den som fotograferar flitigast på fester, så jag kommer att känna mig lite hjälplös och utlämnad åt andra när jag inte har kameran med mig själv. Förresten ska jag nog ta med mig min kamera och låta den gå runt bland gästerna! Bättre en engångskameror, och bara att stoppa i minneskortet i datorn när man kommer hem och se vad de har åstadkommit!
Som fotograf är mitt förslag att dela upp fotograferingen i två pass.
Planera för att låta fotografen göra en större fotografering innan (1-1,5 timme), sen kommer ni antagligen bli lite sena. Risken är också att ni kommer se nervösa ut på dessa bilderna om ni inte är vana vid att bli fotograferade (eller vana att gifta er =) )
Se ut en extraplats som ligger nära kyrkan för att fotografer 15-20 minuter efter vigseln. Tänk på att ni lämnar kyrkan FÖRST och ska komma till lokalen SIST så 20 minuter har ni att avvara utan att det blir besvärligt för era gäster. På de här bilderna kommer en era känslor komma fram på ett helt annat sätt, och bilderna brukar bli MYCKET BÄTTRE!
Som brud kan jag bara hålla med. Vi fotograferades bara efter vigseln på vårt bröllop och inga gäster fick vänta längre än det tar att dricka ett glas champange. Jag blev fotograferad en kvart innan vigseln, men ärligt talat är inte de bilderna användbara, jag var så nervös att det ser ut som om jag vill ha ihjäl någon =)
Ett annat tips är att ha om ni har möjlighet så låt fotografen följa med från frissan till mingel på festen - då behöver inte porträttsessionen bli så lång, för det finns gott om tid för naturliga bilder under dagen.
Och viktigast av allt. Njut av e dag! Minnena är viktigare än bilderna. Faktiskt!
Lycka till!