• SnuttisSessan

    Ni som gjorde inbjudningskort och andra kortsaker själv

    Jag har långt om länge bestämt mig för att göra inbjudningskorten själv (tror jag)
    Hur har ni gjort ?
    Jag vill hålla det enkelt men fint.
    Funderar på hur man gör om man vill skriva ut på skrivare hur får man det att bli fint eftersom det inte är a4 som jag kommer skriva ut som är standard annars ?

  • Svar på tråden Ni som gjorde inbjudningskort och andra kortsaker själv
  • SnuttisSessan

    Har fått svar på min fråga att man kan göra inställningar i datorn som gör att formatet blir bra. Nu måste jag bara hitta en bra skrivare =)

  • Ocean Bride

    Hej! Vet du vad det var för inställningar på datorn?! =)

  • Karamellen

    Vi gjorde korten i publisher (tror det finns med office-paketet). Skrev ut på fotopapper så det blev sådär blankt och lyxigt. Limmade fast på ett tjockare färgat papper och skickade iväg! Blev jättebra! Det blev ungefär som ett vykort stort. När vi la på fotopappret med själva inbjudan blev det som att inbjudningskortet fick en färgad ram

  • Moster Stina

    Vi kommer också att skriva ut fina kort med bild på oss, med hjälp av en skrivare.
    Sen har jag letat som en tok efter billiga men tillräckligt snygga tapeter, som jag tänker klippa en pärm av.
    Papperet blir i varje fall mycket billigare än om man skulle köpa styckevis, eller i buntar.

    Tapet kommer också att få agera snygg pärm till våra festprgram. Känner mig supernöjd med inköpet! (svarta blanka, med medaljonger, och en sort med rosa sjok över)
    Jag tipsar VARMT om Coop bygg. De hade många fina tapeter, men också billiga o snygga ändå! (T ex RUSTAS är INTE lika prisvärda!!!)
    Jag ser fram emot att börja pyssla!

  • JT2010

    Vi gjorde det enkelt för oss. Köpte färdiga tomma kort som vi tyckte var snygga. Sen lämna vi in text för inbjudningskorten till ett tryckeri som kopiera upp i rätt färger och sen var det bara att klippa ut texte och tejpa fast på korten. Superbilligt.


     


    Vi valde kort som har fyra sidor som man viker in i mitten så därför blev det snyggt att tejpa fast texten med dubbellhäftande tejp. Hade kanske inte varit lika snyggt om det var ett dubbellvikt kort bara...

  • SnuttisSessan

    Jag googlade typ, skriva ut inbjudningskort i annat format än a4 och fick upp en gammal bröllopstorgettråd där det stod hur man går till väga :)

    Jag har köpt en slags mall så att det blir "stansade" hjärtan och ska ha det på hela framsidan samt en stämpel med välkommen till bröllop eller inbjudan i typ rosa färg sen ska jag ha skrivaren till resten tänkte jag :)

  • Glamourama

    Jag köpte cerisa "kuvär" i mitten av kuväret (fyrkanten) klistrade jag inbjudan och knöt en röd rosette om ena hörnet, vek ner de 4 flikarna och klistrade ihop med ett genomginligt klistermärke.
    Oj, vad det lät knepigt, men blev snyggt och stilrent :)

  • moonlightgirl

     


    Moster Stina skrev 2010-11-08 17:00:51 följande:
    Vi kommer också att skriva ut fina kort med bild på oss, med hjälp av en skrivare.Sen har jag letat som en tok efter billiga men tillräckligt snygga tapeter, som jag tänker klippa en pärm av.Papperet blir i varje fall mycket billigare än om man skulle köpa styckevis, eller i buntar.Tapet kommer också att få agera snygg pärm till våra festprgram. Känner mig supernöjd med inköpet! (svarta blanka, med medaljonger, och en sort med rosa sjok över)Jag tipsar VARMT om Coop bygg. De hade många fina tapeter, men också billiga o snygga ändå! (T ex RUSTAS är INTE lika prisvärda!!!)Jag ser fram emot att börja pyssla!

    Det tipset ska jag ta och kolla upp. Tack tack.  =)

  • Fröken T

    Jag har gjort våra i photoshop. Ska "printa ut" dem hos ett tryckeri (digital tryck) på lite tjockare papper. De kommer att vara 15x15 cm

  • Planer

    Vi har beställt färdigvikta kort som är kort och kuvert tillsammans! från panduro. Vi har beställt kuvert till ändå fastän det kanske igentligen inte behövs men vi tycker att det blir finast. Så ska vi binda organza tyg runt om inbjudan. tror det kommer bli jätte fint! enkelt men ändå stiligt!
    Men hur mycket har ni betalat för ett kort. Räknade ut att det jag har beställt men kort, kuvert och stickers går på ca 22 kr styck....va kostar era?

  • SnuttisSessan

    Jag har mailat ett tryckeri och ska se om de vill hjälpa mig med texten.
    Annars försöker jag själv med datorn.
    De kort vi ska ha kostar 8 kr styck tror jag det var och 6 eller 7 kr för kuvert.
    Lite billigare än att göra men snyggare och det blir billigare i längden för meny, tackkort och placeringskort ska vara i samma papper och då blir det billigare :)
    Kommer köpa allting på bokia typ.
    Köpte en cerise gästbok därifrån i dag :)

    Våra kort går åt det vita hållet med glans, enkla och stilrena, och just det att kuvert och allt är i samma färg.

    Kommer bli fint.

  • CeciliaJarl

    Vi ska göra dem själva, fast vi jobbar båda två på "reklam" firma och har mycket möjligheter till att göra det vi vill. Frågan är bara hur ska de se ut? :)


     


    ceciliaj.blogg.se/

  • Svallbrud22

     


    Glamourama skrev 2010-11-08 19:48:08 följande:
    Jag köpte cerisa "kuvär" i mitten av kuväret (fyrkanten) klistrade jag inbjudan och knöt en röd rosette om ena hörnet, vek ner de 4 flikarna och klistrade ihop med ett genomginligt klistermärke.Oj, vad det lät knepigt, men blev snyggt och stilrent :)

    Vart köpte du kuverten?? Pris för dem?
    Funderar på samma upplägg men har hittills försökt vika själv 

  • Ailurus

    Jag gick till en färgbutik och fick massor av kataloger gratis med tapetprover som inte säljs längre. Hon skulle ändå slänga dem. Så nu har jag massor av tapeter i vårt färgtema. Jag ska köpa lite tjockare papper och klistra fast en bred remsa tapet på dem och vika ihop så att det öppnas som en dubbeldörr, och knyta ihop "dörren" med silvertråd.


    Så tapetprover är ett tips. Det är kataloger, ca 60x60 cm, så alla får inte identiska kort, men jag tror inte de som inte känner varann sitter och jämför ändå ;). Och när jag är klar ska jag ge resterande tapetprover till ett dagis eller barnsjukhus om de vill ha pysselmaterial.

Svar på tråden Ni som gjorde inbjudningskort och andra kortsaker själv