• Snigel Bee

Hårborttagning med laser!

Jag undrar om det är någon av er som ha tagit bort hår med laser för ett par år sen och kan berätta om det fungerade? Om inte så hur länge höll sig håret borta?

Det verkar som det fungerar för de flesta men så har jag hört att efter ett par år, tex 5-6 år eller nåt så kmr håret tillbaka! Är det så?
    Skulle vara hemskt tacksam om ni som kan ge svar gör det. Jag har funderat på att göra d nu i flera år men det är så dyrt så jag vill inte bara slänga pengarna i sjön.

• Svar på tråden Hårborttagning med laser!
  • Glamourama

Hej!
    Det här med laser är knepigt och gör ganska ont, kan bli fula ärr och brännskador.
    Innan du börjar behöver du ta reda på så att du inte har ngr hormonförändringar, för då kommer håret tillbaka. Det gör du hos din gynekolog med ett blodprov. Är ju trist att kasta massa pengar i sjön :)
    Sen kollar du upp så att det är en legitimerad läkare som gör behandlingen och att den inte har ngr prickar och klagomål av patienter.
    Om du bestämmer dig för att göra det, kom ihåg att du inte får vara i solen på 6 månader då du kan få pigmentförändringar på de områden du tagit bort hå¨r på.
    Jag rekomenderar det inte, blev ordentligt bränd, men fick som tur inga ärr.

• Miu

Det är skillnad på laser och ipl. Laser skär i huden och det kan bli fula ärr precis som glamourama skriver. Men ipl är något helt annat. Sök på google så kan du läsa om det. Man behöver inte vara läkare för att jobba med ipl utan hudterapeuter över hela landet gör detta. Jag har jobbat på en salong där vi gjorde både hudföryngring och hårborttagning med ipl. Det blir fantastiska resultat och håret som försvinner under behandlingen kommer inte tillbaka. Men sedan kan vissa få nytt hår och då måste man självklart göra en "uppfräschning" Jag har bara hört av 1 kund att behandlingen inte fungerade i efterhand. Så det är som allt annat att man aldrig kan garantera något.

• SandyDeLuxe

Jag tycker inte det funkar. Jag har gjort 4 behandlingar på överläppen inget hår har försvunnit.

Det gjorde inte ont men man var lite röd dagen efter. De säger att håren ska vara svarta och grova för att leda ljuset ner i hårsäcken annars funkar det inte. Och min var uppenbarligen för ljusa. Dåligt att de inte säger till om det innan man lägger 3200kr på det.

• Snigel Bee

Åh vilket bra tips d där me att kolla upp om man har hormonförändringar! Tack så mkt! Har du gjort detta sj? Hur länge sen va d isåfall? Höll sig håret borta?
    Vart kollar man upp om de har prickar på sig och liknande?

Glamourama skrev 2010-11-08 19:58:23 följande:
    Hej!Det här med laser är knepigt och gör ganska ont, kan bli fula ärr och brännskador.Innan du börjar behöver du ta reda på så att du inte har ngr hormonförändringar, för då kommer håret tillbaka. Det gör du hos din gynekolog med ett blodprov. Är ju trist att kasta massa pengar i sjön :)Sen kollar du upp så att det är en legitimerad läkare som gör behandlingen och att den inte har ngr prickar och klagomål av patienter.Om du bestämmer dig för att göra det, kom ihåg att du inte får vara i solen på 6 månader då du kan få pigmentförändringar på de områden du tagit bort hå¨r på.Jag rekomenderar det inte, blev ordentligt bränd, men fick som tur inga ärr.

Jag har googlat på det mkt. Men bara d att d e svårt att hitta personer som har gjort de och att d har gått några år. Ja vill veta om d kmr tillbaka efter 5-6 år. Har hittat där dom som gör d sj säger att d inte kmr tillbaka iallafall under d 2 år som d har haft koll på de. Men sen da? Efter ytterligare år.
    Det är me uppfräschning va också en bra sak och veta, tack! Så man inte tror att man gör det en gång bara o sen e allt väck!

Miu skrev 2010-11-08 20:30:37 följande:
    Det är skillnad på laser och ipl. Laser skär i huden och det kan bli fula ärr precis som glamourama skriver. Men ipl är något helt annat. Sök på google så kan du läsa om det. Man behöver inte vara läkare för att jobba med ipl utan hudterapeuter över hela landet gör detta. Jag har jobbat på en salong där vi gjorde både hudföryngring och hårborttagning med ipl. Det blir fantastiska resultat och håret som försvinner under behandlingen kommer inte tillbaka. Men sedan kan vissa få nytt hår och då måste man självklart göra en "uppfräschning" Jag har bara hört av 1 kund att behandlingen inte fungerade i efterhand. Så det är som allt annat att man aldrig kan garantera något.

Har inte direkt massa pengar om jag gör de så e d me pengar som har tagit mig år att spara. Men detta är ett så jobbigt problem! Jag HATAR det! Håller på me epilering minst 1 gång i veckan. På sommaren oftare. Det är inte bara plågsamt utan även väldigt tidskrävande. =( Jag är så trött på det.

Om det är fler som har råd och tips och har själva gått genomgått en sådan behandling så skulle jag verkligen uppskatta om ni kunde skriva och berätta.

Tråkigt att det inte fungerade för dig! Jag är också rädd att jag lägger flera flera tusen på det och så är d ingen skillnad! Jag har iförsig mörka hår nästan överallt så d e ju bra. Och ljus hud. Skulle vart snällt om d sa till dig att dina chanser inte va så bra i och me hårfärgen.

SandyDeLuxe skrev 2010-11-08 20:31:39 följande:

Jag tycker inte det funkar. Jag har gjort 4 behandlingar på överläppen inget hår har försvunnit. Det gjorde inte ont men man var lite röd dagen efter. De säger att håren ska vara svarta och grova för att leda ljuset ner i hårsäcken annars funkar det inte. Och min var uppenbarligen för ljusa. Dåligt att de inte säger till om det innan man lägger 3200kr på det.
  • Sanna2010

SandyDeLuxe skrev 2010-11-08 20:31:39 följande:
    Jag tycker inte det funkar. Jag har gjort 4 behandlingar på överläppen inget hår har försvunnit. Det gjorde inte ont men man var lite röd dagen efter. De säger att håren ska vara svarta och grova för att leda ljuset ner i hårsäcken annars funkar det inte. Och min var uppenbarligen för ljusa. Dåligt att de inte säger till om det innan man lägger 3200kr på det.

ja de va dåligt! Jag har oxå gjort det och de va 2st som kollade mina hår innan för att se att det verkligen skulle funka...

Jag är nöjd! jag gjorde det för ca 1,5 år sedan

• Snigel Bee

Är det någon som vet vart man kollar upp om d har prickar eller klagomål på sig?

Vill så gärna göra detta och att det faktiskt fungerar!

Svar på tråden Hårborttagning med laser!