• db110521

Vigsel i Svenska kyrkan.

Hej!

Jag och min fästman går till en frikyrka i Ramlösa och vill gärna att våran pastor ska viga oss. Vi har kollar runt lite och det verkar som en del svenska kyrkor inte går med på detta utan man måste välja deras egna präst.

Är det någon som vet en vacker, svensk kyrka i nv-skåne som godtar att man vigs av en utomstående pastor?

Tack för all hjälp!!

Mvh Elisabet

• Svar på tråden Vigsel i Svenska kyrkan.
  • Kantorskan

Hej!
      Ungefär såhär är det:
    Är man medlem i Svenska kyrkan har man automatiskt rätt till präst, kantor, vaktmästare och kyrka.

Är man medlem men vill vigas av en pastor väljer man med automatik att inte viga sig "enligt Svenska kyrkans ordning" . Man har då inte rätt till tex kantor. (Är i skrivande stund osäker hur det är med själva kyrkan -och det är ju just det du frågar efter) Detta kan verka väldigt stelbent men så är det. Förmodligen för att Svenska kyrkan och frikyrkor ju är olika saker även om det är samma Gud och liknande vigselakt. Dock ställer många kantorer jag känner upp ändå om de bara kan annars får man arvodera dem. Kyrkoherden är ytterst ansvarig och kan ge er "tillåtelse" av ha eran egen pastor.

Är man inte medlem i Svenska kyrkan men vill gifta sig där brukar de på de flesta ställen gå att betala för lån av kyrkan. Som medlem har man ju redan bidragit till att kyrkbyggnaden kan finnas, präster och musiker kan anställas m.m.  men som icke medlem betalar man som sagt hyra/arvode.

Det bästa är att leta upp en kyrka, ta reda på vilken församling den tillhör och få tag i någon på Pastorsexpeditionen. De brukar vara vänliga och berätta hur det fungerar just i den kyrkan, priser och hur reglerna är. 

Lycka till!!

• Aniara4

Jag tror INTE kyrkor kan hyras som vilken lokal som helst. Måste det vara i en annan kyrka än er egen?

• Vingilot

Så här säger en församling i Östergötland om saken på sin hemsida:

"Om ingen av parterna tillhör svenska kyrkan har man inte rätt till vigsel i kyrkan.

Vigsel i annan ordning

Ibland uppkommer frågan om man får ha vigsel där vigselförrättaren kommer från annat kristet samfund. Om någon av brudparet tillhör svenska kyrkan så lånar vi ut kyrkolokalen inkl vaktmästare gratis. Dock ingår inte musiker. Eftersom vi i första hand bokar våra egna lokaler för egen verksamhet kan vi inte boka vigslar i annan ordning förrän 3 månader före vigseldatumet."

Är detta allmängiltiga regler eller får de olika församlingarna bestämma lite som de vill?

Jag har varit på bröllop där vigseln skett i kyrkolokal tillhörande svenska kyrkan men med frikyrklig vigselförrättare. Hur det såg ut med brudparens medlemskap i svenska kyrkan vet jag inte, men man får väl anta att någon av dem var medlem då?

• Vingilot

Eller också struntar ni i kyrkor och tar med er pastorn ut i Guds vackra natur...!Skrattande

• Flotten

Har er pastor överhuvudtaget vigselrätt?
    Ibland finns det församlingar som samarbetar, dvs prästen förrättar vigseln och pastorn håller vigseltalet. Detta sker bara på orter där man har ett bra samarbete församlingarna emellan.

• Cicci90

Vi har samma situation som er, alltså att vi vill att vår pastor ska viga oss.
    Vi vill inte vara ute, eftersom man aldrig kan lite på vädret, och frikyrkorna runt omkring är inte "tillräckligt" vackra att gifta sig i.

Men en av kyrkorna vi har pratat med (och även bokat) går med på att vår pastor är med under vigeln, men att han och prästen delar på ansvaret, dvs de gör lite var. Det verkar som att prästen kommer att hålla i vigelakten, allt annat som inledning, bibelord, bön osv kommer vår pastor att hålla i.
    Så om ni kan tänka er den lösningen så kanske det kan öppna upp lite.

Svar på tråden Vigsel i Svenska kyrkan.