Hej...jag har jobbat med att göra hår och make på sååååå många brudar och själv stått brud vill bara säga några saker...
Allt kommer an på vilken typ av frisyr och make bruden vill ha. Oftast är ju håret den stora utmaningen så det är oftast den som tar tid. Men är det ett kort hår ska det bara stylas och spryas ordentligt och det brukar inte ta så mkt tid. Make-upen kan en van och rutinerad make-up artist göra på ganska kort tid, men erfaring säger att en brud behöver oftast lite tid att andas innan det stora ögonblicket så hår och make är perfekt till utandning.
Jag brukar också ta lite extra tid för att bruden SKA känna sig i centrum, hon kanske vill snacka mycket om hur hon vill ha det och bolla idéer fram och tillbaka. Skulle man göra det i normalt arbetstempo så vill kanske bruden känna stress eller "vad fort det gick" eller är det redan färdigt, är det ingen kvar...helt säker osv. Som sagt det är håret oftast som tar tid men en rutinerad make-up artist kan göra en make på 15-20 min det beror självklart på hur avancerat det ska vara.
Själv fick jag hjälp med mitt hår som tog två timmar (jag har gaaaalet mycket hår) och make-up gjorde jag själv ca 15 min innan jag skulle gå...=)