• Snart TJs fru

hur lång tid tar hår och sminkning?

Ni som har gift er...hur lång tid tog erat hår och sminkning? och vilken frisyr hade ni? (typ super avancerad eller enkel)

Och ni som ska gifta hur lång tid tror ni att det tar?

Där jag ska göra mitt hår tar dom betalt per timme och jag hoppas att det inte tar mer än två timmar.

• Svar på tråden hur lång tid tar hår och sminkning?
  • Snigel Bee

Min tog 2 och en halv timme! Hade halvuppsatt och man kan väl säga att den va rätt jobbig att göra. För det första har ja tjockt hår. Sen lockade hon håret. Sen är jag väldigt petig med så det tog ett tag. Sminket tror jag tog ca 1 tim! Men tkr att du ska ha marginaler när det gäller allt sånt.

• Sanddris

Jag har bokat tid hos frisören för hår och smink och de sa att det skulle ta ca 3 timmar för håret och 1 timme för sminket. De kan ju slå ihop det genom att en person sminkar medans den andre gör håret. Så har jag valt att göra :)

• 2010 2010

När jag kollade runt så sa de att man skulle räkna med 2 timmar för smink och håruppsättning.

4 timmar låter som väldigt lång tid, är det något väldigt avancerat som du ska göra?

• moonlightgirl

Jag var in till frissan och pratade om vad det kostar och hur lång tid det tar. Utan att vi har diskuterat vad jag vill ha för frisyr sa hon 4 timmar. Oj tänkte jag, vilken lång tid men jag tror att hon räknade in sminkningen då också. Sedan erbjöd de sig att jag skulle få klä om där och att de kan hjälpa mig med det.

• JT2010

För mig tog håret ca 2,5h och jag hade en halvavancerad frisyr. Frisören fick sätta upp håret i värmespolar vilket tog ett bra tag eftersom jag har tjockt långt hår. Sedan fixa hon frisyren med tiara o slöja... Sminkningen tog 1h.

• mattiasFästmö

mitt hår tog två timmar och jag hade nog en lagomt komplicerad frisyr :P och sminket tog en timme ungefär

• S2011

jag bokade uppsättningen idag. hade heller ingen aning om hur lång tid det kan tänkas ta, så jag sa till frisören vilken tid vi hade vigseln (16.00) och så tog hon fram ett förslag byggt på det och vilken typ av frisyr och vad för slags hår jag har. landade på en bokning kl. 10.00, med sikte på att vara klar 14.30 och därmed ha lite marginal att ordna småfix innan vigseln.

eventuella justeringar för tidsåtgången gör vi när jag har konsultation.

• Karamellen

Oj, vad nervös jag blir!!
    Har inte varit på konsultation ännu men tiden på bröllopsdagen är bara en timme. Kanske inte det räcker?? Jag har dock kort hår och ska inte ha någon uppsättning utan bara en ordentlig styling med lite extra volym som håller...

• S2011
    Karamellen skrev 2010-11-05 14:54:16 följande:
    Oj, vad nervös jag blir!! Har inte varit på konsultation ännu men tiden på bröllopsdagen är bara en timme. Kanske inte det räcker?? Jag har dock kort hår och ska inte ha någon uppsättning utan bara en ordentlig styling med lite extra volym som håller...
    ni kan säkert justera tiden om det behövs vid konsultationen.

har du smycken, slöja, blommor etc? sådant kan ju ta en stund att fästa och "få till".

• Karamellen
    S2011 skrev 2010-11-05 14:58:26 följande:
    ni kan säkert justera tiden om det behövs vid konsultationen. har du smycken, slöja, blommor etc? sådant kan ju ta en stund att fästa och "få till".
    Nej, inget sånt, bara tiara
  • Vickymb

Hej...jag har jobbat med att göra hår och make på sååååå många brudar och själv stått brud vill bara säga några saker...

Allt kommer an på vilken typ av frisyr och make bruden vill ha. Oftast är ju håret den stora utmaningen så det är oftast den som tar tid. Men är det ett kort hår ska det bara stylas och spryas ordentligt och det brukar inte ta så mkt tid. Make-upen kan en van och rutinerad make-up artist göra på ganska kort tid, men erfaring säger att en brud behöver oftast lite tid att andas innan det stora ögonblicket så hår och make är perfekt till utandning.
     Jag brukar också ta lite extra tid för att bruden SKA känna sig  i centrum, hon kanske vill snacka mycket om hur hon vill ha det och bolla idéer fram och tillbaka. Skulle man göra det i normalt arbetstempo så vill kanske bruden känna stress eller "vad fort det gick" eller är det redan färdigt, är det ingen kvar...helt säker osv. Som sagt det är håret oftast som tar tid men en rutinerad make-up artist kan göra en make på 15-20 min det beror självklart på hur avancerat det ska vara.

Själv fick jag hjälp med mitt hår som tog två timmar (jag har gaaaalet mycket hår) och make-up gjorde jag själv ca 15 min innan jag skulle gå...=)

• kandersson174
    Vickymb skrev 2010-11-06 08:58:01 följande:

Hej...jag har jobbat med att göra hår och make på sååååå många brudar och själv stått brud vill bara säga några saker...

Allt kommer an på vilken typ av frisyr och make bruden vill ha. Oftast är ju håret den stora utmaningen så det är oftast den som tar tid. Men är det ett kort hår ska det bara stylas och spryas ordentligt och det brukar inte ta så mkt tid. Make-upen kan en van och rutinerad make-up artist göra på ganska kort tid, men erfaring säger att en brud behöver oftast lite tid att andas innan det stora ögonblicket så hår och make är perfekt till utandning.
     Jag brukar också ta lite extra tid för att bruden SKA känna sig  i centrum, hon kanske vill snacka mycket om hur hon vill ha det och bolla idéer fram och tillbaka. Skulle man göra det i normalt arbetstempo så vill kanske bruden känna stress eller "vad fort det gick" eller är det redan färdigt, är det ingen kvar...helt säker osv. Som sagt det är håret oftast som tar tid men en rutinerad make-up artist kan göra en make på 15-20 min det beror självklart på hur avancerat det ska vara.

Själv fick jag hjälp med mitt hår som tog två timmar (jag har gaaaalet mycket hår) och make-up gjorde jag själv ca 15 min innan jag skulle gå...=)

Tack! Va bra info!
    Får man kapa tråden lite och fråga vad du tror det skulle ta för tid att göra en nästan likadan uppsättning som kronprinsessan hade när hon gifte sig? Alltså den här blog.frisorska.se/wp-content/uploads/2010/06/kronprinsessan_victoria_bruduppsaettningen.jpg
  • mariefarah se

Hej! Jag har varit med vid så många tillfällen där bruden är en tidsoptimist, när det gäller makeup och vill Du ha en som håller hela dagen och nogrant gjort, räkna med en timme. en kvart tar det inte om du Bill känna dig lugn på dagen. Håret beror så otroligt mycket på vad du själv har för typ av hår, långt, tjockt, behöver man lägga i värmespolar, behövs löshår. Det är svårt att säga exakt när man inte vet vad du har, men där räkna iallafall minst två timmar. Lycka till

• SnartFruSir

Min frisör räknar med 3-3,5 timmar för mig. Men då sminkar tjejen vissa saker under tiden. Tex underlaget medan man sitter med spolarna i håret och dyl.

• kandersson174

Tänk vad bra om det kunde finns nån hemsida där men kunde se olika frisyrer och hur lång tid det tog att göra dem! Så kunde det även vara angivet vad för slags hår det var... Tar tunnt hår kortare tid?

• Lili

Hade frisyren som syns på min bild, det tog ca 2h, men då tog vi det VÄLDIGT lungt, pratade, drack skumvin etc Skrattande 

Hade ganska enkel makeup, den tog ca 30 min att lägga.

• kandersson174
    Lili skrev 2011-01-20 19:22:06 följande:
    Hade frisyren som syns på min bild, det tog ca 2h, men då tog vi det VÄLDIGT lungt, pratade, drack skumvin etc Skrattande 

Hade ganska enkel makeup, den tog ca 30 min att lägga.
    Tack för info, jättegulligt! Och din frisyr är SÅ fin!
Svar på tråden hur lång tid tar hår och sminkning?