• annaochmias

Vad bör man fråga när man kollar in festlokaler?

Ska kolla på en festlokal (Garant Festvåning i Stockholm) med fästmannen idag. Vad bör vi fråga/kolla? Hittills har jag:

·         Får man extra-dekorera lokalen/borden själv? T ex ”diamanter” på borden, fotobås o s v

·         Hur lång tid innan har man tillgång till lokalen för att pynta?

·         Förutom bröllopstårtan, får man ta med muffins/kakor/godis?

·         Ingår servering av medtagen bröllopstårta?

·         Finns det extra bord att ställa fram? Att ha till presenter + tårtan o s v.

·         Hur ser dansgolvet ut?

·         Hur ser belysningen ut i lokalen? Sköts någon discobelysning av någon på dansgolvet?

·         Vad är det för priser i baren? Kan man köpa drinkbiljetter att dela ut till gästerna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-03 14:11
    Sorry! Såg nu att jag råkat lägga den här under "Festkläder" istället för "Festlokaler"...
  • Svar på tråden Vad bör man fråga när man kollar in festlokaler?
  • 4Juni2011

Hur länge ni får nyttja lokalen, har hört en del som måste vara ute en viss tid..

• turbovampyria

Du kanske ska fråga vilka regler de här när det gäller matservering och alkohol. hur länge får mna servera alkohol. I den lokal jag hyr, fast det är i Eskilstuna, får man inte servera alkohol efter kl 1:30, ingen förtäring avmat efter ett osv. När det ska vara tyst är bra att veta och städningen om den ingår i priset eller om du får göra det själv.

• annaochmias

Garant stänger 0100 vet jag och man köper både mat och alkohol genom dem. Städning ingår.

Jag såg en tråd någon gång där någon tipsade om att man skulle fråga om hur luftkvalitén var på stället. Så att inte folk svimmar av på dansgolvet, antar jag?

• 4Juni2011

annaochmias skrev 2010-11-03 14:00:46 följande:
    Garant stänger 0100 vet jag och man köper både mat och alkohol genom dem. Städning ingår. Jag såg en tråd någon gång där någon tipsade om att man skulle fråga om hur luftkvalitén var på stället. Så att inte folk svimmar av på dansgolvet, antar jag?

Kan ju kanske va bra att kolla om man kan öppna fönstrena om det blir för varmt och för att få luft..

• GnuGS

Kolla akustiken (för tal, t ex)! Lokaler med usel akustik är inte så kul att vara i.

• Skitliten

Jag har haft stor nyarsfest pa Garant och var i det stora hela nöjd. MEN, de har usel koll pa tekniken, sa jag fick laga deras kassaapparat, de kunde inte koppla in mixerbordet ordentligt, sa vi hörde inte musiken pa dansgolvet, till en kompis till mig kravlade sig under bardisken och kopplade om kablarna..... da hade tolvslaget redan varit...

MEN maten var toppen, serveringen var ocksa dunder och de är mycket trevliga och proffsiga att ha att göra med.

Du far dekorera själv- dock inga paljetter eller lösa smasaker som fastnare i dammsugaren

Man brukar kunna fa förlänga öppettiderna mot en extra kostnad. Kolla upp bartendern, vilka drinkar som han kan göra och kanske bara halla sig till kanske fem olika sa det inte blir för meckigt.

Dansgolvet var lagom stort för 55 personer- belysningen där var ocksa helt okej. Däremot kanske jag skulle sätta in lite extra mysbelysning runt borden där ni äter. LOkalen i sig är ju lite murrig, sa massor med levande ljus och lite ljusslingor (Billiga pa Ikea) och ljusa blommor skulle jag använda.

Nu svarade jag efter ni har varit där, sa ni har säkert full koll nu, men hör av dig om du behöver mer info- jag är gammal festfixare, sa lite kan jag kanske hjälpa till med.

Lycka till!!!

• annaochmias

Tack Skitliten! :)

Det lutar åt Birkakällaren, för där kunde man ta med sig egen alkohol. De var även mitt uppe i en uppfräschning med lite old Hollywood/50-tals-tema (vilket passar vårt bröllop perfekt). Har du fixat fest hos dem?

Svar på tråden Vad bör man fråga när man kollar in festlokaler?