• 4Juni2011

Vi som äter lchf

Har precis börjat med lchf och tänkte kolla om det finns fler här som kör lchf...
    Tänkte att det kunde vara kul att sporra varandra, ge recepttips etc...

• Svar på tråden Vi som äter lchf
  • naturtanten

här är en till :D
    jag har kört med lchf nu i 3 månader, viktminskningen e inte så stor men det går åt rätt håll o till skillnad från andra metoder som testats kan man faktiskt äta normalt utan o svälta.. Tips för o maximera resultatet e att verkligen köra benhårt på kolhydratsmängden, jag försöker att inte äta saker som innehåller mer än 5% ..
    Börjar man äta något mer kolhydratsrikt kommer också suget efter fler saker me kolhydrater.. detta försvinner dock efter några dagar men kan va mentalt påfrestande :P
    Som snacks o tilltugg e nötter (i små mängder i taget) avokado, ost (brie o andra goda smakrika ostar) bra o ha hemma! Likaså grönsaker så man får i sig vitaminer!!
    Googla lchf recept finns en hel uppsjö på internet, bland annat lchf pannkakor me mandelmjöl som var goda!!

lycka till!!

• 4Juni2011

Oki, jag tycker inte att jag blir mätt av de recept jag testat, är detta nåt som går över?

Hur mycket har du tappat?

Gör du eget mandelmjöl eller kan man köpa det nånstans?

• Lúz de mi vida

Kanske är detta något för mig?! Jag är dåligt informerad om lchf. Vad innebär det? Vad ska man minska, och vad ska man äta mer av?? Kanske är värt ett försök.

• 4Juni2011

LCHF står för low carb high fat,
    Man ska minska kolhydraterna (utesluta) och öka fettet.

Info från lchfrecept:

Det som man enklast kan börja med är att utesluta alla enskilda matprodukter som innehåller mer än 5% kolhydrater. Använd inte margariner utan bara riktigt smör och Bregott (normalsaltat). Nyfiken på hur margarintillverkningen går till titta här. Generellt kan man säga att grönsaker som växer ovan jord är okay, medan de som växer under jord är inte okay. Välj den fetaste produkten. De med gröna nyckelhål ska du se som svarta dödskallar. Gör så feta och goda såser som möjligt. Såsen är oftast det som ger LCHF kosten det lilla extra i smakväg. Håll lite koll på andelen kolhydrater då du köper färdiga såser. Det finns en fin folder på kolhydrater.ifokus.se LCHF folder på 3 minuter Forumet kolhydrater.ifokus.se är ett forum som man diskuterar LCHF i alla möjliga former. Medlemmarana som är över 9000 är väldigt trevliga och har man frågor eller funderingar som är detta forumet det bästa i ämnet. Om du inte är medlem rekommenderar jag dig att bli det där. Boken Ät fet mat! - bli frisk och smal med LCHF av Lars-Erik Litsfeldt. tycker jag är en bra första bok om LCHF. Den är lättläst och lätt förstå. Kostdoktorn är blogg av doktor Andreas Eenfeldt, som skriver om kost och hälsa, denna blogg rekommenderar jag att följa. Kostdoktorn har även en bra nybörjaguide .
  • naturtanten

kortfattat går de ut på att om man nästan slutar helt me kolhydrater kommer kroppen att övergå till att använda fett som alternativ energikälla.. den tar då de reserver som finns i kroppen till detta.

Jag har väl inte riktigt varit 100% strikt med träning men genom att bara utesluta kolhydrater ur  kosten har jag tappat 5 kg på tre månader. Jag ser denna metod som långsiktig, men snabbare resultat kan säkert uppnås om man e duktig och börjar träna mera samtidigt som man kör denna metod.

Mandelmjöl finns att köpa, men billigare blir de om man köper mandlar o kör i mixern. tills de e finfördelat

mängden man får äta är väl inte så begränsad som i andra dieter, givetvis ska man inte äta för mkt men man kan ju dryga ut me grönsaker tex för at bli mättare...
    jag har inte kört me ngn begränsning iaf... men försökt o ta mindre portioner o äta oftare i stället..

• Dazzle

Hej!

Äter LCHF sen augusti 10, men har fuskat sen jul å står då still (lr rättare sagt ett kilo ner och nästa vecka ett upp igen, sen ner igen, sen upp igen, ja ni hajjar).

Behöver massa inspiration. Brukar surfa runt på olika bloggar, anna jd, å den där unga gymnasieeleven, dahlqvist å kostdoktorn. Har ni fler tips på sajter att kolla på för motivation? Jag behöver massor!! Andra motivationstips?? (att skriva om det här brukar hjälpa mig...)

L

• Dazzle

Hur har det gått för dig TS?

Jag har mitt datum 2012, har gått ner 10 - men 40 kg kvar!!

• Aniara4

Meh, nu drack jag ju vin igår igen. Och en liten slurk sött dessertvin till råga på allt.
    Ligger envist på 87,5...

• Piiiip

Jag ligger inom normalspannet för min längd (men högt upp), men vill givetvis slimma ner mig lite inför bröllopet. Min sambo vill också slimma, så vi är nu inne på tredje veckan med LCHF.

Vi kör en lite egen variant, tror jag(?)

Vi väljer de fetaste varianterna av mjölk, grädde, fil, smör osv.

Men vi vräker inte i oss fett. Det är fortfarande mest grönsaker på tallriken (broccoli, brysselkål, vitkål, avocado, lök).  Vi äter ofta makrill, lax, vitfisk, ägg, kyckling och mindre ofta övrigt kött, bacon.

På tre veckor har min sambo tappat 4 kilo och jag 2 (men mitt räknas inte riktigt för jag hade magsjuka 4 dagar).

Efter första två veckorna med huvudvärk, vad-kramp, sömnproblem och illamående så mår vi bättre än innan.

• Dina
    4Juni2011 skrev 2010-11-03 08:55:17 följande:

Oki, jag tycker inte att jag blir mätt av de recept jag testat, är detta nåt som går över?

Hur mycket har du tappat?

Gör du eget mandelmjöl eller kan man köpa det nånstans?

För litet fett, mkt enkelt! :) testa att öka på fettmängden, det brukar göra susen! inga light, low-fat eller annat bröte utan bara ÄKTA vara. Kör "fakir"-lchf (stadigt på 5g eller under per 100g livsmedel. Minskar ca 1 kg per vecka utan att ens tänka på det! Märker dock direkt när fetthalten blir för låg. Blir sugen på allt möjligt och känner mig inte nöjd. Så fort fethalten ligger på tillräckligt hög nivå är jag nöjd och aldrig sugen på nått. Och glöm inte att dricka mkt vatten!
  • Aniara4
    Dina skrev 2012-02-15 11:15:02 följande:
     Kör "fakir"-lchf (stadigt på 5g eller under per 100g livsmedel.
    Det är inte fakir, sorry. 5g/100g livsmedel är en grundregel för "vanlig" LCHF, dvs att man inte ska köpa något som innehåller mer än så. Sen kan man inte äta obegränsat av såna saker heller. förstås. Ta mjölk t.ex., som har just 5% kolhydrater. Ett glas på 2dl så har man fått i sig 10g kolhydrater, och för många är det halva dagsransonen.

Fakir innebär att man inte äter något annat än kött, fett och ägg. Inga grönsaker, inget kaffe och definitivt inga mjölkprodukter (förutom smör). I praktiken är det nästintill omöjligt att få i sig noll gram kolhydrater eftersom det finns små mängder i nästan allt, men äter man fakir brukar man i alla fall hamna under 5g PER DAG. (Kallas även UFO, Under Fem gram Om dagen, matvanor som brukar göra att man uppfattas som ett ufo av omgivningen.)

Definitionen av LCHF och av olika nivåer därinom är ett ständigt diskussionsämne, och kanske inte jätteintressant egentligen. Vad det handlar om är att man måste hitta rätt nivå för just ens egen kropp. För en lyckosamma personer räcker det med att minska på snabba kolhydrater, GI funkar ju för rätt många. För en del av oss andra, som har en mer eller mindre sabbad metabolism, är det under 20g/dag som gäller, och en del behöver vara ännu striktare.

Men som sagt, huvudsaken är att man hittar sin egen nivå och sitt sätt att äta.
  • 070831

jo jag har ätit Lchf sen början av året och min mage spökar inte längre så skönt är det :D

Svar på tråden Vi som äter lchf