• fibobs

    Vaccin 7800kr!!

    jaha, så var det nästan färdigt med all vaccin som skall tas och det blev inte billigt.
    Kan ju nästan resa igen för dom pengarna.
    men det är det värt, att vara fullt skyddad och för livet.

    Gott mos.
    Kram på er alla i höstmörket

  • Svar på tråden Vaccin 7800kr!!
  • Emblas Mamma

    Oj!


    Vart ska ni resa och var vaccinerade du dig emot?


    Hur många är ni??

  • c4trin
    Kattpoet skrev 2010-11-02 16:55:57 följande:
    Går inte vaccinationer på högkostnadskyddet?
    Vaccinationer räknas som förebyggande och går därför inte på högkostnadskortet tyvärr. =/
  • Emblas Mamma
    c4trin skrev 2010-11-07 20:30:58 följande:
    Vaccinationer räknas som förebyggande och går därför inte på högkostnadskortet tyvärr. =/
    det låter ändå som sjuuukt mycket pengar.

    jag undrar vad TS och hennes familj vaccinerat sig för? När man reser utomlands finns det ju jättemycket man kan ta utöver som faktiskt inte ens behövs tas. det är det jag undrar ifall TS gjort?!


    Eller om dom är många i familjen? Har aldrig hört om någon som vaccinerat sig för så mycket pengar!

  • Alorna

    Vi är 4 stycken och det kostar oss 4300kr och då vaccineras bara 3 av oss (minstingen är bebis) Och då är det bara 3 Tvinrix sprutor/var vi tar.

  • Emblas Mamma
    Alorna skrev 2010-11-08 06:52:12 följande:
    Vi är 4 stycken och det kostar oss 4300kr och då vaccineras bara 3 av oss (minstingen är bebis) Och då är det bara 3 Tvinrix sprutor/var vi tar.
    oj! det är ju helt sjukt dyrt!

    vi ska med bara ta dom sprutorna. Vi är två stycken + en treåring. Hoppas det blir lite billigare! :P

  • Alorna

    Tvinrix kostar oss: Mig 1650kr, min man 1650kr och min 5 åring 1350:-
    Oj det vart visst 4650kr och inte 4300kr som jag skrev tidigare.

    Varje spruta av tvinrix kostar här på vårdcentralen 550kr för vuxen och 450kr för barn.
    Sjukt dyrt.

  • Emblas Mamma
    Alorna skrev 2010-11-09 09:38:40 följande:
    Tvinrix kostar oss: Mig 1650kr, min man 1650kr och min 5 åring 1350:-Oj det vart visst 4650kr och inte 4300kr som jag skrev tidigare.Varje spruta av tvinrix kostar här på vårdcentralen 550kr för vuxen och 450kr för barn.Sjukt dyrt.
    Vart ska ni resa? ska ni stanna länge?

    Vi tänker bara vaccinera med Havrix och det är lite billigare, jag har frågat flera sköterskor där jag jobbar nu och dom mear på att man inte behöver vaccinera mot hepatit B om man nu inte ska stanna mer än några veckor. Det beror ju självklart på vart man ska åka och vart hän i landet man ska vistas.


    Men vi kör nog bara med Havrix eftersom så många rekommenderar det:)


    Då blir det 1500 för hela familjen! Inte så farligt :)

  • Alorna

    Vi ska åka till Koh Samui i 2 veckor. Och vi ser det lite så att vi tar hellre 3 sprutor nu och får minst 20 års skydd än att ta havrix nu och sen kanske måste ta ytterligare sprutor om vi ska åka någon annanstans i framtiden.
    Och vi vill inte heller  riskera något om kanske olyckan är framme och någon av oss skulle behöva blod tex.

  • Emblas Mamma
    Alorna skrev 2010-11-11 12:51:11 följande:
    Vi ska åka till Koh Samui i 2 veckor. Och vi ser det lite så att vi tar hellre 3 sprutor nu och får minst 20 års skydd än att ta havrix nu och sen kanske måste ta ytterligare sprutor om vi ska åka någon annanstans i framtiden.Och vi vill inte heller  riskera något om kanske olyckan är framme och någon av oss skulle behöva blod tex.
    ja du menar så!

    nej, rekommendationen är bara havrix, men vet man med sig att man ska ha oskyddat sex eller vara jobba inom sjukvård så ska man klart ta det andra också. Men olyckor ska man ju inte gå och hoppas på, och är det olyckor så kan man ju kolla blodet om det inte är akut, och om det är akut så kan man lika gärna få HIV med ju. och det är ju ännu värre :)


    Men strunt samma, i vilket fall har jag räknat fel, det kommer bli dyrare! eftersom som du säger så är det ju minst två gånger man vaccinerar sig mot samma och då blir ju priset det dubbla.. Så vi kommer betala minst 3000 då! fasen med :/


    men visst, det är ju värt det så har man ju skyddet sen :)

Svar på tråden Vaccin 7800kr!!