• liiine89

Hur mycket mat ska man köpa? Snälla hjälp mig!

Hej, ni som har/ska ha ett bröllop och ni ska ha Buffe som mat. Hur har ni räknat då per person? Vi ska vara 50 personer, och jag ska ha mat som kyckligfile, rostbiff, kassler, potatissallad, pastasallad, sallad, bröd, sen ska vi även ha ostbricka senare på kvällen.

Men det jag undrar mest över är hur mycket pengar får man lägga i mat på ca 50gäster. Ett cirka pris. Hade varit bra om ni hade berättat hur ni har gjort.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur mycket mat ska man köpa? Snälla hjälp mig!
  • Elei

puffar lite! Jag tänkte ungefär samma sak, men har ingen aning om hur man ska räkna!

• MaybeBride09

Tror man ska räka på 100 g kött/person. Det finns någon uträcknare om man googlar.

En kompis bjöd 50 personer på buffe i helgen. Med papptallrikar och allt la hon 3500. Då räckte det preeeecis, vilket kanske inte är så skojj på bröllop, så räkna med 4-5000 du för maten. Sen beror det ju på när du handlar. Hittar du extrapris på kycklingfilé är det ju bara att köpa och frysa in. T. ex.

• stjärna18

Vi ska ha grillbuffé på vårat bröllop och det kommer att hamna på runt 4000kr till 45 pers.

• karamellqueen

Grillbuffé vill jag gärna veta mer om! Vad ska ni servera? Vem grillar?

• Elvismor

Ska ni göra det själva? Vi ska också ha buffé men tar det från en cateringfirma. Vi kommer då att lägga 200 kr/person. Några av cateringfirmorna vi pratat med kan absolut inte gör ngt för under 300 kr. Men det kan man tydligen.

På tal om grillbuffé så finns det, iaf i Skåne, en kille som åker runt med en husvagnsliknande jättegrill och kommer och grillar på plats. Så väljer man tillbehör som pastasallad, potatisgratäng eller liknande. Min sambos bror hade det på sitt bröllop och det var supergott och mkt uppskattat!

• ClaraH

Jag räknar med ungefär 150 g kött och 75 g fisk på en buffé plus grönsaker bröd och ost (ca 50 g inkl hårdost), kanske paj också, det lättaste är väl att kolla vad saker kostar och sen se hur mycket man behöver.

• Klantus

Elvismor skrev 2010-11-09 20:36:43 följande:
    Ska ni göra det själva? Vi ska också ha buffé men tar det från en cateringfirma. Vi kommer då att lägga 200 kr/person. Några av cateringfirmorna vi pratat med kan absolut inte gör ngt för under 300 kr. Men det kan man tydligen. På tal om grillbuffé så finns det, iaf i Skåne, en kille som åker runt med en husvagnsliknande jättegrill och kommer och grillar på plats. Så väljer man tillbehör som pastasallad, potatisgratäng eller liknande. Min sambos bror hade det på sitt bröllop och det var supergott och mkt uppskattat!

Vet du vad han heter? :)

• 363

200 gram kött per person tror jag att man brukar räkna med, 100 gram låter väldigt lite. Men ni som ska ha egen buffé hur löser ni det med förberedelser? Vem och när lagas maten osv?

• Semlorna

363 skrev 2010-11-10 12:21:33 följande:
    200 gram kött per person tror jag att man brukar räkna med, 100 gram låter väldigt lite. Men ni som ska ha egen buffé hur löser ni det med förberedelser? Vem och när lagas maten osv?

Tjälknöl och gravad lax görs iordning innan och serveras kallt. Potatisgraräng och fransk potatissallad görs också dagen innan och gratängen ställs i ugnarna när vi åker till vigseln. Sallader och annat småplock görs också dagen innan och sista handen på det läggs innan vigseln.

Svar på tråden Hur mycket mat ska man köpa? Snälla hjälp mig!