• Stockholmsbruden81

Hur ska er ingångsmusik spelas?!

Hur ska er ingångsmusik i kyrkan spelas? Bara av en organist eller ska ni ha flera musiker som spelar? Eller inspelad musik tex på CD?...Det låter så olika beroende på vilket stycke man väljer som ingångsmusik, vissa gör sig ju inte så bra på bara orgel...

Hur tänker ni? Är det någon som, precis som vi, ska ha Pachelbels Canon in D som ingångsmusik? Eller någon som varit på ett bröllop där den spelades och i så fall hur? Den är fantastisk på CD men blir det bra att spela en CD i kyrkan eller låter det "trist"? Annars måste man ju nästan engagera en hel liten orkester...?! 

• Svar på tråden Hur ska er ingångsmusik spelas?!
  • mattiasFästmö

att ha en cd i kyrkan brukar inte rekommenderas, både för att kyrkan inte har den ljudanläggningen utan har bara högtalare för tal, och sen för att det låter lite 'fattigt' med ett cd ljud i en stor mäktig kyrka, det fyller inte upp på samma sätt. Vi hade orgel och gitarr, och en tjej som nynnade lite, tror jag. haha, man var så uppe i nerverna

• Moster Stina

Jag tycker du skall höra av dig till musikhögskolan, eller till Södra latin. Sätt upp en lapp och undra om tre-fyra stråkmusiker kan spela åt er för....ett fast pris.

DET kommer helt klart att bli SÅ mycket vackrare. Och speciellt!

• Syrinx

Pachelbels kanon spelas väldigt ofta i stråkkvartett - två fioler, en viola och en cello. Det är jättesnyggt och dessutom repertoar som de allra flesta stråkmusiker har spelat många gånger. Tror också att det blir ganska fattigt med bara cd.

Vi ska ha Mendelssohns brudmarsch som ingångsmarsch, så den spelas av en organist. Som utgångsmusik ska min pappa skriva en folklig brudmarsch och spela för oss

Svar på tråden Hur ska er ingångsmusik spelas?!