• min hemlighet

soldusch??

är det någon som har solduschat som kan tala om hur det funkar? blir det snyggt? är det dyrt? hur länge sitter det i? osv =)
    jag gifter mig i januari och då är man ju ganska vinterblek... brun utan sol som man köper själv tycker jag blir så kladdigt och ganska svårt att få en jämn snygg färg och solarium är inte riktigt min grej.

sen undrar jag om någon vet om det finns möjlighet att göra soldusch/spray tan någonstans i dalarna? har googlat runt lite men hitar ingen konkret info någonstans.

• Svar på tråden soldusch??
  • badkulan 83

Jag har solduschat 2 gånger. Provade först en gång innan bröllopet för att se hur resultatet skulle bli. Det finns olika nyanser som man kan få, jag skulle rekommendera en nyans som ger ett naturligt intryck. Jag tycker att det blir fint med soldusch, men rekommenderar att du testar och ser hur det blir innan bröllopet.

Färgen håller i en vecka under förutsättning att man följer råden hur man ska hålla färgen. Jag solduschade 2 dagar innan mitt bröllop. Färgen intensifieras första dygnet och efter första duschen försvinner överflöds färgen.

• Snigel Bee

Färgar det av sig på kläder och så?

• lyckligbrud2011

Nej det färgar inte av sig på kläder, men direkt effter solduschen får du inte träna. svettas eller duscha förrän dagen efter, då kan färgen gnuggas bort. Klä dig i mörka, löstsittande kläder efter sprayning! Rekommenderar även att gå till dalong som sprayar för hand. Detta pga. att vissa ställen skavs bort och färg försvinner fortare tex. arm & knäveck samt under bysten pga. bh:n. Lycka till!!

• Sebastiána

Jag testade soldusch för några år sedan och jag blev väldigt jämnt och snyggt brun, men det färgade av sig enormt. En hel del kläder blev förstörda. Fuskbrännan försvann också ojämnt så jag blev flammig efter någon dag. Jag tänker INTE göra om det fler gånger. Jag gillar inte att sola solarium, men jag kommer att göra det ett par gånger innan bröllopet.

• min hemlighet

hmmm, verkar råda lite delade meningar. någon mer med erfarenhet som kan kommentera?!

• Brud011

jag har solduschat två ggr (på en salong där de gör för hand) och blev supernöjd båda gångerna. jättefin färg, kände mig jättefräsch. det är nån sockerlösning eller nåt i färgen så det går bort när du tvättar, men som nån skrev så kan det på ljusa kläder synas missfärgning om man inte tvättar direkt. så jag väljer alltid kläder som inte gör nåt om det blir lite färg på, typ svarta mysbyxor. direkt efter ser du JÄTTEBRUN ut, men bli inte förskräckt för det försvinner massor efter första duschen (som du tar ett dygn efter typ).

när färgen går bort kan du bli lite "flammig" men inte som jag tycker man ser om man inte kollar nära. jag ska lätt göra det till mitt bröllop i sommar (jag blir inte brun i solen bara röd). och sola solarium gör jag aldrig mer.

kan du inte gå och test spraya dig en gång innan?

• pludie

Jo, hela bröllopklänningen blev förstörd också eftersom det färgade av sig.. helt orange på insidan och gul under armarna på utsidan..

• Emblas Mamma

Jag tänkte först solduscha,

men nu vågar jag faktiskt inte! Visst, någon är riktigt nöjd men jag kommer helt ärligt inte ta chansen nu. dyrt som faknen är det också!

JAg gifter mig 18 Juni så jag hinner ju sola hela maj också. Då blir jag ju lite brun! :) Jag får väl vara farlig och sätta på mig någon kräm som drar till sig solen så det blir lite resultat. Nej jag vet att det är farligt men några veckor någon gång sådär tror jag inte dödar mig :)

• Minous

Jag har solduschat flera gånger och aldrig varit missnöjd! Har då duschat i en "magic tan" soldusch, altså en maskin, blir superbra! Googla på magic tan så får du upp salonger nära dig som har det. Tänk bara på att ha på dig lösa, oömma kläder efteråt o att smörja in dig med bodylotion varje dag så håller färgen längre. Det finns tre nyanser, rekomenderar att du testar den ljusaste först och ser hur det blir, blir nog mest naturligt också!

• elisabettan

En annan sak att tänka på är att man luktar riktigt illa av detta. Alltså- ÄCKLIGT! SÅ jag håller med om att du bör testa innan, då kan du fatta beslut på bra grunder!

Lycka till!

• min hemlighet

nja... jag blir faktiskt mer och mer skeptisk. får kanske lägga mig i ett solarie ändå - kan ju inte vara så farligt om man bara gör det någon gång....

brunutan sol då? GÅR det att få det snyggt? jag har aldrig lyckats men det kan ju bero på mig och inte på produkten =)

• Emblas Mamma
    min hemlighet skrev 2010-11-20 21:48:10 följande:
    nja... jag blir faktiskt mer och mer skeptisk. får kanske lägga mig i ett solarie ändå - kan ju inte vara så farligt om man bara gör det någon gång.... brunutan sol då? GÅR det att få det snyggt? jag har aldrig lyckats men det kan ju bero på mig och inte på produkten =)
    jag tycker inte brun utan sol går att få snyggt heller. luktar illa, färgar av sig och går bort lite i vatten. sen brukar det ju alltid bli fläckar eller missfärgningar hur noga man än är.

men jag hade nog kört på solarium om jag var du, klart det är farligt, tycker egentligen inte man ska sola alls, men jag gjorde det innan min student lite och det funkade jättebra. solar man ALDRIG annars så tror jag nog att du kan göra det några gånger. men gör det i allafall 3-5 gånger och max 15 minuter på varje gång. Om du inte är jättebrun av naturen annars:) Är du väldigt blek och fräknig så ska du nog ta det lugn med bara 10 minuter och flera gånger istället.

• Karamellen

Jag har tänkt sola solarie. Har gjort det tidigare några gånger men nu är det ett par år sedan... Min hy (främst i ansiktet) blir mycket bättre, inga finnar som jag annars har mycket problem med och så blir hela jag varmare... Känns som att blodcirkulationen blir bättre.

Jag har inte sett någon salong här som har soldusch. Har provat hemma men det är jättesvårt att få det snyggt tycker jag! Dessutom luktar det så illa och jag är jätterädd att det ska färga på underkläder eller klänning!

Jag grillar mig ett par gånger ohälsosamt vis... Man behöver ju inte sola många gånger, ser ju helsjukt ut att vara utlandsbrun mitt i vintern!

• Emblas Mamma

Nej som sagt, mitt i vintern kanske inte soldusch är bästa grejen,

det ser lite knas ut att vara superbrun då.

själv tycker jag att det är snyggt att vara blek ibland, att vara ljust rödhårig och blek är ju så jäklans snyggt! naturligt snyggt:) Det kan man säkert få till med andra hårfärger med.

Men som sagt, lite solarium kan man ju sola, men man behöver inte ta i för mycket :)

• min hemlighet

mmm får nog bli solarie ett par gånger då.
    jag är varken snyggt blek (à la rödhårig eller fräknig) eller naturligt solbrun utan klassisk svensk med råttfärgst hår (som jag färgar med henna) och ful hy som gärna blir röd.

• Karamellen
    min hemlighet skrev 2010-11-21 20:00:04 följande:
    mmm får nog bli solarie ett par gånger då.jag är varken snyggt blek (à la rödhårig eller fräknig) eller naturligt solbrun utan klassisk svensk med råttfärgst hår (som jag färgar med henna) och ful hy som gärna blir röd.
    Samma här! Jag är typ grådaskig/likblek på vintern!
  • perfektionista

Helt rätt av dig att välja bort solarium eftersom det innebär en del risker, men jag skulle personligen ändå sola i solarium inför detta speciella tillfälle. Det är ju inte farligt om man bara gör det några gånger. Om man inte har superkänslig hy.

Jag skulle sola upp lite färg i solarium och sedan kompletera med vanlig brun utan sol hemma (Lancômes är bra). Om man har grundfärgen så är det mycket lättare att få brun utan sol snyggt. Jag  tycker att soldusch är exremt överreklamerat. Man ska ha TUR om detblir riktigt snyggt när man är het blek från början. Dessutom är det dyrt som attan.

Men om du absolut inte känner för solarium så ska du inte köra det. Tycker ändå att du ska skippa solduschen och köra brun utan sol hemma istället.

Här kommer en länk med instruktioner för hur du fixar en riktigt snygg brun utan sol bränna:

www.perfektionista.se/Brun_aret_om/Brun_Utan_Sol/BUS.html

Lycka till!

Svar på tråden soldusch??