• Lilla linda

Missnöjd med bröllopsbilderna!

Hej,
    Är det någon som vet vad standardmått på foton brukar vara? Vi har fått våra bilder från fotografen och vi är nöjda med resultatet, men det är formaten som är konstiga. Vi beställde ett foto som var 18x24, men när vi fick bilden så var själva motivet bara 14x21 och resten var en vit kant runtom. Är detta standard, enligt vår fotograf är det så?!?! Det känns lite som man blir lurad eftersom vi fick en bild som var mindre än vad vi beställt och enligt henne går det inte att få så att hela motivet är 18x24. Någon annan som råkat ut för samma?

Hälsningar, Linda

• Svar på tråden Missnöjd med bröllopsbilderna!
  • rollei

Det finns ingen standard, fast fotografen kan ju ha det som sin egen standard.

• MaddeåMats

Kan det inte ha med formatet att göra? Jag menar om man förstorar en bild från ett format till ett annat så kan man inte bestämma vilka mått det ska vara för då blir det kanske bilden längre eller bredare?  (förstår du vad jag menar? märker det var svårt att förklara via text) man är liksom tvungen att förstora den jämt över?

• rollei

Då borde väl ramens tjocklek vara olika.

• ConnyD

tycker det låter som en fotograf som inte klarar av att beställa bilder. klart ni skulle kunnat få bilderna i det format ni ville utan vit ram runt.

• Dejli

Om bilderna är högupplösta är det inget problem att få dem i den storlek ni angivit, utan vit kant. Det som kan hända är att det blir fel proportioner på bilden, men då får man beskära. Är avtalet att fotografen beställer bilderna, eller har ni tillgång till dem?

• Dejli
    MaddeåMats skrev 2010-10-29 15:45:03 följande:
    Kan det inte ha med formatet att göra? Jag menar om man förstorar en bild från ett format till ett annat så kan man inte bestämma vilka mått det ska vara för då blir det kanske bilden längre eller bredare?  (förstår du vad jag menar? märker det var svårt att förklara via text) man är liksom tvungen att förstora den jämt över?
    Fast både höjd och bredd blir ju inte fel då. Att den skulle lämna vitt runt om då verkar märkligt. Antingen så stämmer höjden (om det är en väldigt högsmal bild) och det blir då vitt på sidorna för att fylla ut bredden, eller så är det en fyrkantigare bild och den fyller ut på höjden.
  • Dejli

Råkade trycka skicka... Formaten är dessutom desamma, 18x24 är 2:3 och 14x21 är också 2:3 (dela bredden på höjden så får ni relationen höjd - bredd). Det ska alltså inte vara några som helst problem att få den bilden i rätt storlek, utan det låter - som någon påpekade - som att den som gjort beställningen har gjort fel.

Det som kan ha hänt är att man skickat iväg en bild med för låg upplösning, och att den inte räckte till i kvalitet för en större bild utan att bli pixlig. Men det är en långsökt lösning... prata med tryckeriet som gjort den, det kan ju ha blivit något fel på vägen i beställningen.

• MKF

Nu tror jag du räknade lite fel Dejli. 18/24 = 3:4 och 14/21 = 2:3. I vilket fall bör man ju kunna beskära bilden för att få till fullstora utskrifter. Min gissning är helt enkelt att fotografen tycker om att ha en ram runt bilden och därför valt detta format. Det är alls inte ovanligt.

Om ni inte själva har rättigheter till bilderna så prata med fotografen och säg att ni hellre skulle vilja ha dem utan ram. Om fotografen har lite goodwill så kanske ni kan få beställa till självkostnadspris iaf.

• rollei

Har ni beställt ett foto 18x24 cm så ska väl i alla fall papperet vara 18x24 cm.

Sen kan det förstås vara ett missförstånd huruvida det ska vara en ram eller ej.

Betänk dock att de flesta systemkameror fotograferar i 2:3-format så när bilden beskärs till 3:4-format så ryker ca 12% av bildytan.

• Dejli
    MKF skrev 2010-10-30 07:42:45 följande:
    Nu tror jag du räknade lite fel Dejli. 18/24 = 3:4 och 14/21 = 2:3.
    Ja, det har du såklart rätt i. Jag tyckte att det såg lite skumt ut när jag skrev det :P

Men i vilket fall så låter det märkligt med en ram runt om, även om formatet på pappret är 3:4 så går det ju att få den ena ledden på bilden ända ut i kanten, och den andra blir då vit...

• jompen

Fotografer gillar (oftast) symmetri, vilket kan vara en anledning till att man valt att lägga en ram runt hela bilden. Jag skulle bli mer missnöjd om det är vitt bara på sidorna eller höjden än om jag fick en jämntjock ram runt om. Skulle gissa att det är så er fotograf tänkt, detta är alltså det "snyggaste" alternativet för att få ert önskade mått utan att behöva beskära bilden.

• JustMeAndMyLove

Oavsett så ska man få en bild i de mått man beställer. Ingen fotograf räknar med en ram i måttet, det vore ju jättekonstigt om alla gjorde så.

Har man beställt 18x24 ska man få det, inget annat.

Sen om man vill ha en specefik bild som inte går att få i det måttet får ju fotigrafen förklara att han antingen måste beskära den eller att ni får beställa i ett annat format. Inte ge en bild med vit ram.

Har du inte kvar avtalet eller beställningen?

Svar på tråden Missnöjd med bröllopsbilderna!