• Prix

    Inte bjuden på bröllop

    Skulle behöva andras tankar kring detta. En väninna jag känt i 30 år gifte sig nyligen med sin sambo. Släkten blev inbjuden, men inga vänner. Det var mannen som bara ville ha med släkten.

    Väninnan var min tärna när jag gifte mig för ca 20 år sedan. Hon var min allra bästa vän och förtrogna, för mig var det självklart att ge henne den rollen. 

    Det känns det så himla konstigt att inte bli bjuden på hennes bröllop. Vi har delat så mkt känslor och tankar under årens lopp. Vi träffas sällan, men har haft tät kontakt via e-post och telefon. Jag har stöttat och verkligen tagit mig tid för att sätta mig in i hennes situation, likväl som hon gett mig lika mkt tid och stöd när jag behövt det.

    Egentligen är det nog vår relation jag ifrågasätter. Hon säger jag är hennes bästa vän. Men bjuder man inte in sin bästa vän på sitt bröllop, att man vill dela glädjen en så speciell dag? 

    Det sägs att man måste respektera hur andra vill ha det på sitt bröllop. Det gör jag. Men gäller då inte det omvända - att brudparet får respektera mina känslor av förvåning, sorg och besvikelse? Och att man omprövar relationen? Eller ska jag förlåta rakt av?

    Tacksam för svar.


     

  • Svar på tråden Inte bjuden på bröllop
  • Glamourama

    Be om en förklaring, varför hon inte stod på sig. Så får du väl utgå där ifrån, om du ska förlåta eller ompröva er rellation.

    Jag skulle också ha blivit jätte besviken, när man står någon så nära. Skulle själv inte kunna tänka mig att gifta mig utan min bästa vän som tärna.

  • pyrro

    Jag säger förlåta rakt av. Hade varit en helt annan sak om dom bjudit andra vänner men inte dig....men har dom valt att ha bara familjen så tycker jag man får acceptera det

  • Optimia

    Jag tror inte att det finns så mycket annat att göra än släppa detta och gå vidare.

    DE (oavsett vem som ville det "mest", så bestämde båda parter sig för detta) ville enbart ha sina familjer närvarande. Det finns inte så mycket att göra åt detta; de ville inte bjuda vänner, och det får vännerna finna sig i.

    Jag skulle inte se det som att hon vill distansera sig eller så. Orsaken till att de bara ville ha sina familjer där, var säkert att de verkligen ville hålla nere antalet gäster. Du tänker "jamen EN person till spelar ingen roll". Men om du skulle bli bjuden, då borde ju din väninnas man ha fått bjuda sin bästa kompis -- tänk om han har flera "likvärdiga" kompisar, då är det ju plötsligt säg 4-5 extra personer utöver familjen där. Och om man ska vara korrekt, ska ju respektive bjudas med, och vips är man uppe i familj + 10 pers till.

    Ta det inte personligt, utan försök glädja dig åt att din vän fick fira sin dag precis som hon och hennes man ville ha det.

  • 1700tal

    Förstår precis hur du känner! Min kompis gjorde likadant, fick tom höra i efterhand att de gift sig. Blev jätteförvånad och ganska stött av att inte bli bjuden eller ens informerad förrän efteråt. Och det var inget "smygbröllop", det var i kyrkan i vår lilla by och med hela deras släkt.

    Skulle nog säga att det markerade vår vänskap för all framtid. Jag sa inget till henne om vad jag kände och hon sa inget till mig. Hon och hennes familj står på vår gästlista men om våra andra kompisar t ex skaffar pojk/flickvänner (vi har redan maxat antalet gäster i lokalen) då är det hon som ryker.

    Vet ärligt talat inte om jag bjuder henne för att poängtera hur man "gör" eller om jag vill stryka henne för att "hämnas".

    Men om du vill ha kvar henne som vän, prata om det!

  • ClaraH

    Jag tycker att du ska förlåtea, som någon annan sa så skulle det varit skillnad om andra vänner blivit bjudna och inte du. de valde att hålla ett begränsat bröllop med familjen och det tycker jag man måste respektera. Sen har man rätt att bli ledsen och besviken förstås, men man måste respektera deras val anser jag. Bjuden man en vän är det helst plötsligt hel del fler som man också känner att man måste bjuda, de drog ändå en naturlig gräns vid familjen.

  • Ida F

    Släpp och gå vidare, forstätt vara hennes vän. Att bli bjuden på någons bröllop är en ära inte något man kan förvänta sig. Respektera deras val, även om det inte var helt och hållet hennes val så har hon valt att gifta sig med den mannen och även valt att ha den typen av bröllop. Det är något mellan henne och hennes man inte något mellan henne och hennes vänner.

  • LisaEleonor

    Jag tycker att hon borde förklarat sig före bröllopet. Om de ville ha ett litet bröllop med enbart släkt så anser jag att det är okej. Men hon hade ju kunnat förklara detta för dig innnan bröllopet så att du inte kände dig utlämnad.

    Försök prata med henne. Det är ju dumt att förstöra en så lång och fin vänskap över en grej som möjligtvis bara är ett missförstånd er emellan.

  • mattiasFästmö

    jag tycker at du ska prata med henne och förklara hur du känner, jag tycker att hon borde ha pratat med dig innan bröllopet och förklarat. För hon måste ju ha vetat att du skulle bli besviken, hade hon då pratat med dig innan och 'förberett' dig på att dom skulle gifta sig med bara släkten osv och varför du inte är bjuden så hade du ju inte blivit sårad. Det är ju i respekt mot dig tycker jag. Så jag tycker absolut att du kan prata med henne, och jag tycker inte heller att du bara ska förlåta rakt av. Jag har lite samma grej med en väldigt nära vän, vi har vart som ler och långhalm i flera flera år och även om vi nu bor med en del avstånd emellan oss och inte ses så länge så räknar jag ändå henne till en av mina närmsta. Hon var bjuden på mitt bröllop, men avbokade pga att hon inte hade pengar eller tid och det var bara massa bortförklaringar. Till saken hör att jag vet att hon har typ 60 000 på ett sparkonto. Jag omvärderade våran vänskap för tydligen värderade inte hon den på samma sätt som jag gjorde.

  • Prix

    Tack alla goa tjejer (tror ni är det) för svaren. Jag har skrivit till henne att det känns konstigt att jag inte blev bjuden och varför (som jag skrev i förra inlägget).

    Hon skrev tillbaka att hon förstod hur jag känner eftersom hon känner likadant. Att det var fel att jag inte var med på bröllopet och att hon inte har någon ursäkt för det, förutom att hon skulle ha stått upp mer mot mannen som bara ville bjuda släkten. Hon skrev också att hon saknade mig på bröllopet.

     

  • kikki kikki

    Jag blir lite frågande om hur man kan låta sin partner styra så över en att man inte ens kan få ha med sin bästa vän.
    även om man bara vill ha med familjen så brukar bästa vännen känna även familjen och kan då bjudas in som familj.

    jag fick själv inte vara med på en av mina bästa vänner när hon gifte sig och det tog hårt. kan säga att hon inte blir bjuden till mitt heller nu.
    vi är inte osams på någe sätt men jag vill markera.

Svar på tråden Inte bjuden på bröllop