• Sebastiána

Vin på borden?

Hur kommer ni att göra med vinet? Vi hade från början tänkt låta serveringspersonal servera det eftersom gästerna kanske inte dricker lika mycket då som när flaskorna står på borden (inte av kostnadsskäl utan för att hålla nere alkoholkonsumtionen på ett snyggt sätt).

Nu är det så att vi tänker göra egna etiketter till flaskorna - vi har tomma flaskor som vi ska fylla med BiB-vin - och de syns ju inte så bra om personal häller upp. Flaskorna skulle bli en extra fin dekoration på bordet om vi lät dem stå där.

Hur mycket mer tror ni folk dricker om de får hälla vinet själva? Nu tror inte jag att någon av gästerna har problem med alkohol, men vi vill absolut inte att det blir en röjarfest. Det blir ju en del: mousserande, vin till maten, avec, öl och ett par drinkar i baren...

Vi har köpt flaskor av typen Slom IKEA och de är kanske lite svåra att hälla vin ur. Kanske är det bra med personal av den anledningen?

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Vin på borden?
  • pyrro

Du måste nog känna dina egna gäster:) Vi hade flaskorna på borden (orginalflaskorna) för att jag tycker det är vackert men vi hade inga som drack för mkt

• Moster Stina

En jag känner som planerar massor av bröllop rekommenderade oss att köpa sådana där slomflaskor på ikea. De är enligt henne jättebra att ha vin i, och är ni oroliga kan ni ju köpa sådana där droppstopp på systemet.

Om vinet skall serveras så går det säkert inte åt precis lika mycket vin, men några kanske ändå själva ber om mer påfyllningar.
    Borde inte bli sån jätteskillnad om de står framme vid bordet. Det beror ju också på hur ofta det kommer fram nya, när de gamla tagit slut.

Eftersom ni ändå  också kommer att ha bar, så kan det förstås bli en hel del drickande under kvällen...

• Mariabridetobe

Vi ska ha dekorativa vatten flaskor stående på borden och serveringspersonal får hälla upp vin o annan dryck(vi har fri dryck till maten) men tycker att det känns lite festligare m servering men oxå slippa spill o överkonsumtion, precis som du sa: vi vill inte ha en röjarfest.

• Sebastiána

Vi får se hur vi gör. Vi har 10 flaskor av en sort och kanske 7 av en annan sort om jag minns rätt. Vi köpte inte fler av den "fina" sorten eftersom vi från början inte hade tänkt ha dem på borden. Om man ska ha dem på borden måste det ju vara ett visst antal...

Man ksnake kan göra en kobination. Personalen serverar första glaset till alla, går sedan ut och fyller på flaskorna och ställer sedan ut dem på borden?

• Cuddly
    Sebastiána skrev 2010-10-28 08:44:31 följande:
    Vi får se hur vi gör. Vi har 10 flaskor av en sort och kanske 7 av en annan sort om jag minns rätt. Vi köpte inte fler av den "fina" sorten eftersom vi från början inte hade tänkt ha dem på borden. Om man ska ha dem på borden måste det ju vara ett visst antal...Man ksnake kan göra en kobination. Personalen serverar första glaset till alla, går sedan ut och fyller på flaskorna och ställer sedan ut dem på borden?
    Hur många kommer på festen?
  • Cuddly

Tycker att det är så svårt att avgöra hur mycket vin som skull kunna gå åt. Hur beräknar ni?

• BrideBecks

På de bröllop jag varit på som har haft flaskorna på borden har det druckits mer (och fler berusade personer) än när vinet serverats av personal. Det är enklare att hälla upp själv om det står framför ögonen på en. Serverar personalen så blir man automatiskt lite mer sparsam, för man vet ju inte riktigt när nästa påfyllning sker. 

På vårt bröllop lät vi personalen servera vinet av den anledningen att vi visste att vissa av gästerna annars nog skulle dricka lite mer än vad de behövde om flaskan stod på bordet.

Kan ni inte fästa etiketterna på vattenkaraffer som står vid bordet?

• ClaraH

Jag hade nog tänkt att flaskorna med förrättsvin ska stå på bordet. Sen får väl personalen ställa ut det röda vinet, men jag tänkte att man skulle ta själva. Efterrättsvinet tänkte jag skulle serveras. jag har inte tänkt på att det skulle drickas mer om man ställer ut flaskorn, ska fundera lite till på det. Jag har beräknat åtgången till 1 glas vin till förrätten och 2 glas till varmrätt och ett glas till efterrätt. Sen 1,5 glas till bubblet före. Sen blir det tårta med avec och sen bar.

• min hemlighet

vi ska ha buffe så för vår del är det väldigt enkelt - vi har helt enkelt drycken på samma ställe. gästerna får servera sig själva, ser hur flaskorna ser ut men det blir ändå ett moment att resa sig och gå dit så vi hoppas minska den värsta överkonsumtionen.

om ni har sittande middag är det naturligtvis svårare... men ni kanske kan ha vattenflaskor med fina etiketter istället? de kan ju stå på borden och så kan personaken servera vinet

Svar på tråden Vin på borden?