• olandstoken1

hur mycket dricka?

Hur mycket öl/vin/cider ska man köpa per person?

• Svar på tråden hur mycket dricka?
  • lovis80

Jag undrar samma sak, ca 1-2 glas vin till var rätt? Men på festen sen, ingen aning. känns som det är bättre att ha för mycket än för lite....

• Jessan83

Har samma problem? :S Vet inte alls hur mkt man ska ha på festen och vad man mer ska servera än öl/vin... tips?

• lovis80

Jessan83: Cider, mousserande, whisky, lättare drikar så som Bakardi razz och sprite? Man kan ju namnge dem lite roligt också efter personer eller liknande. Jag vet ju inte om ni kommer att ha kunnig barpersonal eller inte. Vi kommer inte att ha det så vi har nog tänkt att bara servera öl, vin och cider i baren (kanske inte folk blir så onycktra heller).

Eller är det snålt kanske?

• Moster Stina

JAG skulle inte uppfatta det som snålt!

• Jessan83

Låter bra men hur mkt räknar man per person? Det är så sinnes mkt att tänka på! Tack för svar!

• 2011 10 01

Ja, visst är det svårt att beräkna hur mycket dricka man ska inhandla. Men vi kommer beräkna fem drickor (glas vin/öl/cider) per person. Några dricker mer andra mindre.

• DALAnna

Jag räknar nog iaf, 1 glas till förrätt å två till varmrätt, å blir de inge dessertvin så lägg på ett glas till....

i vanliga fall brukar man säga att en flaska vitt räcker till 6-8 glas
    (eftersom vitvins glasen är mindre)
    å en flaska rött till 4-6 glas.

Så om man räknar stort så skulle jag nog räkna 1 flaska per person, då måste det räcka!
    Iaf till middagen.

• lovvydovvy

Jag funderar om man lan räkna med att folk dricker två drinkar, öl eller glas vin i timmen och se gångra det med antalet timmar vi gissar att festen pågår.

Tror ni det är lagom att räkna med två i timmer eller är det för lite? Tänker ju att det kommer vara massa dans och annat roligt som gör att man inte har tid att dricka så mycket :)

• Mariabridetobe

Vi räknar med 1 glas till förrätt, 2 glas till varmrätt o 1 avec till kaffet, räknar med alla gäster fast vi vet att alla inte dricker (då tror vi att det blir bra), sen kommer vi att bara att ha öl, vin, cider o avec i baren efter. Det är ju ett bröllop och ingen vanligfest. Vi köper hellre för mycket än för lite, och de som köper på systemet, säg till när ni handlar så kan ni få lämna tillbaka det som blir över. (vi ska dock köpa i Tyskland)

• Sebastiána

Vi har nu bestämt oss för buffé så det blir bara en sorts vin och kanske 2-3 glas per person (räknar på minst 3 per person när vi köper in så att det säkert räcker).

• liiine89

Vi ska ha 50 gäster, och köpte 46,5 liter alkohol. Då är det välkomsdrink som är cider, vin och öl. Sen har vi 75 liter läsk också. Jag förmodar att inte alla dricker, då 10 utav folket är barn sen är där nog några vuxna som inte dricker eftersom de kör. Så vi känner att detta ska räcka. Man kan aldrig beräkna hur mycket en person dricker för det är så olika. Det som är bra är att handla på systembolaget, om du råkar köpa för mycket och har inte öppnat paketet/flaskan/burken så får man lov att lämna tillbaka det. Så om du vill köpa mer istället för mindre så bara lämna tillbaka det som blir över. :)

• lovis80

Vi var på ett bröllop i somras. Efter vigseln tog vi oss till en festlokal inte långt därifrån, efter ca 30 min på plats började serveringspersonalen servera mousserande vin och snittar. Det var mycket varmt ute och de flesta tog påfyllning flertalet gånger. Brudparet dröjde ca 45 min till innan de dök upp. Då det blev dags för att skåla var allt vin slut så ingen av gästerna förutom brudparet kunde skåla (någon hade nog sparat en skvätt till dem). Detta vore en mardröm för mig, så man får nog räkna med att det går åt mer om det är mycket varmt ute och om man dröjer länge. =)

• Jessan83

Fy vilken mardröm!!!! vad pinsamt! hellre för mkt än för lite!

• 1700tal

Lovis80 - åh, vad hemskt! Men att inte serveringspersonalen insåg problemet i tid och sparade tillräckligt så alla kunde få en halvt glas när brudparet kom iaf. Men det är lätt att vara efterklok..

Vi räknar (som de flesta gör) med ett glas vitt till förätt, 2 glas rött till huvudrätt och dessertvin till efterätt (ev skippar vi efterätt och kör på tårtan lite senare och då blir det kaffe och avec till den). Vi kommer ha serveringspersonal tills festen tar slut som serverar vinet till maten och senare står i baren. Vi tänker (som det ser ut nu) ha whisky, konjak (uppskattas av de äldre), martini, ett par välkända klassiska drinkar, vin (rött, vitt och mousserande), cider  och öl i baren.

Vi köper allt i Tyskland och i riklig mängd. Det som blir över kan vi säkert fördela i närmaste familjen. Men samtliga av våra 80 gäster är måttfulla med alkohol så vi kan lyckosamt nog erbjuda fri bar och stort utbud utan risk att nån försvinner under bordet.

Bara en tanke om cider - kanske dricker gästerna mer av det än vin om det är en varm dag eftersom det är både läskande och mindre alkohol i..

Svar på tråden hur mycket dricka?