• litet hemligt bröllop

Tips på trerättersmiddag

Vi ska endast ha ett litet hemligt bröllop (som mitt nick säger), familjerna tror att de kommer på kalas men egentligen är det bröllopsmiddag =)

Tänkte bjuda på något lite finare till middag och behöver lite tips.

Allergier: nötter, fisk, skaldjur, tomater, sesamfrön, gluten och laktos.

Det ska vara saker som inte tar halva dagen eftersom vi ska in till stadshuset på dagen och gifta oss :)

• Svar på tråden Tips på trerättersmiddag
  • Moemoe

Kanske en liten förrättssallad? Med lufttorkad skinka (eller annat kallskuret), blandade salladssorter, balsamvinäger, rivet citronskal, kanske krutonger (borde gå att få tag på glutenfritt eller göra egna av gluenfritt bröd)-

En sak som är enkel men väldigt god som huvudrätt  är ju att köpa en stor bit rostas/oxfile, marinera efter tycke och slänga in i ugnen med stektermometer. Finns i massa olika kokböcker och på nätet hur länge den ska vara i ugn och på vilken temperatur för att man ska få det som man vill (rött/rosa/genomstekt). Det tar ett tag, men man måste ju inte fixa med det, det sköter sig själv så fort det är i ugnen. Till kan man skära upp potatis, morötter och andra favoriter och slänga i långpanna i ugnen. Det är väldigt gott och går rätt snabbt om man förkokar potatisen.

Många efterrätter kan säkert göras dagen innan, om ni inte ska beställa tårta från ett bageri/matbutik och slippa göra efterrätt  själva. :)

Lycka till!

• litet hemligt bröllop

Förrätten lät bra :)

varmrätten vet jag inte, vi kommer ju åka iväg mitt på dagen och då vill man ju helst inte ha igång ugnen.

efterrätt hade vi tänkt oss något annat än tårta eftersom det är de vanliga ;) hihi

Tackar för tipsen :) Tar gärna emot fler :)

• moonlightgirl

Varmrätten kan ni göra Tjälknul. Köttet ska vara fryst när man börjar, sen ugnssteks den på låg värme i ca: 10-12 timmar eller över natten. Seadan ska man lägga ner den i en kryddad saltlag och låta den stå svalt och övertäckt 4-5 timmar. Köttet är godast att servera kallt med en god potatisgratäng och kanske en god sås. Maten är lätt att göra men känns ändå lite extra gott och fint. Köttet ska/brukar vara benfritt nöt- eller älg kött. Exakt hur du gör står i många kokböcker eller sök på internett.

Gör du detta behöver du inte ha ugnen igång när ni är iväg på dagen utan du kan låta den lagas i ugnen på natten när ni sover, det brukar jag göra.   =)

PÅ efterrätten har jag inga tips nu på rak arm.

• ClaraH

Jag ska göra maten till vår bröllopsfest och måste göra allt dagen innan. Föreslår att du kan ha en kall minipaj till förrätt med lite sallad, varmrätt som andra föreslagit här är bra att servera köttet kallt med varm potatisgratäng till. Sås kan man ju också göra dagen innan och värma upp. Till efterrätt något i portionsform kanske, t.ex. chokladpanna cotta, crémé brûlé, efterrättspaj eller parfait.

• litet hemligt bröllop

Kan man ha lite snittar, baconlindade dadlar osv till välkomstdrinken som förrätt? :)

• kokajo

Exempelvis: parmalindad sparris till förrätt, förbereds och värms i ugnen. Vill man lyxa till det slänger man på en halstrad pilgrimsmussla också. Till huvudrätt kanske renstek, om man vill ha nåt man inte äter varje dag. Till efterrätt föreslår jag den här, den är supergod: http://www.ica.se/recept?recipeid=488015 . Kan göras i förväg. 

• litet hemligt bröllop

nu är det bestämt :)

Förrätten kommer bli plockmat som bjuds till välkomstdrinken :)

Huvudrätten blir två sorters marinerad fläskfile (kom gärna med tips), fransk potatissallad, potatisgratäng (går det förbereda dagen innan?) och tillbehör till det  :)

Efterrätt blir vit chokladmousse som ska frysas :) och egentligen ska det vara lingon på men tror det kan bli svårt att få tag på.. men ska utnyttja mina resuser :)

Sen skulle vi vilja ha lite nyttigt kvällssnacks som är någorlunda nyttigt, det tar jag gärna tips på :)

Vad tror ni? :)

Svar på tråden Tips på trerättersmiddag