• Hoffsennanen Tottoplex

Dagens rätt-för oss som vill kickstarta med GI!

Fler som funderar på GI men tycker det är lite av en djungel? Tänkte köra en kickstart med GI i ca 2 veckor. Men just nu känns det som att jag kommer leva på sallad och en köttbit i två veckor. Första gången jag provat detta med diet så känner mig lite vilse! Tänkte det kanske är någon mer som tänker som jag?

• Svar på tråden Dagens rätt-för oss som vill kickstarta med GI!
  • Mariabridetobe

Jag har gått ner 16 kg med GI och rekomenderar det varmt. kommer att fortsätta tills mina sista Kg försvunnit. Jag har köpt flera Böcker m GI m av Ola Lauritzson (väldigt bra) GI viktkoll. se, men jag hämtar många recept från Tasteline.com. Jag brukar kickstarta m en vecka utan kohydrater och sen lägga till lite eftersom, Finns goda frysta påsar (Grön Deli från Findus) som är gott till kött, fisk o Fisk. Min favorit är dock: Ugnsbakad Lax (citron, salt o citronpeppar) och sallad på: kikärtor, tomater, rödlök, kronärtskockshjärtan (burk) gurka o fetaost (toppa m en vitlöksvinegrett, typ grekisk) Sen har jag en GI muffins som är klockren till mellis eller fukost eller när man bara är lite sugen(tror recp finns på aftonbladet/mat) Mina räddare på kvällen är: morötter, mörk70% cholkad el en näve nötter. Lycka till!!!

• Karamellen

Vi försöker GI'a så gott det går. En storfavorit här är från Ola Lauritzsons bok; Sesamstekt lax med gurksallad. ÅÅååååh, den där gurkgeggan är så god!

Laxfilé, salt, peppar (gärna citronpeppar) och sesamfrön. Stek eller ugnsstek.

Gurksallad:
    1 gurka (dela och ta ur kärnhuset), skär i tärningar
    creme fraiche (vi brukar använda turkisk yoghurt)
    rivet skal av citron
    salt, peppar

Gurkgeggan är SÅ god, så frisk och syrlig och man blir MÄTT och saknar inte alls vare sig potatis eller pasta eller bröd till fisken!

Räk- och chiligrytan ur samma bok är en storfavorit. Boken heter "våra bästa GI-recept" om jag inte minns fel, går säkert att låna på biblioteket om man inte vill köpa.
    I den boken finns också en 14 dagars "kom igång-meny"

• Karamellen

Ska lägga till att sambon tappade ca 30 kg med hjälp av GI för några år sedan.

Själv skulle jag vilja gå ner ca 5 kg till den stora dagen, men då vi gifter oss om drygt en månad känns det nästan lite väl tight...

• mrs pitt

Karamellen: jag gick ner 4 kg på två veckor med den 14-dagars meny som finns i Ola Lauritzens Våra bästa GI-recept! Och jag är egentligen inte överviktig alls, så det ska nog gå för dig också! Lycka till!

• Karamellen
    mrs pitt skrev 2010-10-25 21:25:47 följande:
    Karamellen: jag gick ner 4 kg på två veckor med den 14-dagars meny som finns i Ola Lauritzens Våra bästa GI-recept! Och jag är egentligen inte överviktig alls, så det ska nog gå för dig också! Lycka till!
    Jag får köra stenhårt tror jag! Är inte heller direkt överviktig, har en del kilon kvar sedan graviditeten men tösen är nu 1½ år så det är ju bara pga lathet och förslappning
    Jag var och simmade idag och DET var verkligen härligt! Jag gillar inte att svettas och anstränga mig, har provat pilates och yoga men det gör att jag blir uppstressad och börjar fundera över allt som måste göras hemmavid osv men att simma fick mig verkligen att slappna av!!! Ska försöka komma mig iväg och simma 2 ggr/vecka. Billigt är det ju också!
Svar på tråden Dagens rätt-för oss som vill kickstarta med GI!