• Sebastiána

Apotekets mandelolja. Användningsområden?

Jag har köpt apotekets mandelolja. Jag tänkte dels ha den till att ta bort make-up och dels till "lite av varje". Jag tänkte att jag kunde droppa några droppar i badet, blanda i lite i min bodylotion mm eftersom jag blir så torr på vintern, men enligt en lapp jag fick med mig står det bara att den ska användas till make-upborttagning och att mjuka upp sårskorpor. Nån som använder den mandeloljan? Hur använder ni den?

• Svar på tråden Apotekets mandelolja. Användningsområden?
  • julialexandra

Har jobbat på apotek och kan int tänka mej varför du inte skulle kunna använda oljan till annat. Mandeloljan är ju fuktgivande och den borde passa till fler användningsområden. Det är ju bara bra att använda naturliga produkter :) enligt mej till och med bättre än "vanliga" produkter, både för kroppen och för naturen. Jag skulle själv använda den till lite alltmöjligt!

• Sebastiána
    julialexandra skrev 2010-10-22 17:58:08 följande:
    Har jobbat på apotek och kan int tänka mej varför du inte skulle kunna använda oljan till annat. Mandeloljan är ju fuktgivande och den borde passa till fler användningsområden. Det är ju bara bra att använda naturliga produkter :) enligt mej till och med bättre än "vanliga" produkter, både för kroppen och för naturen. Jag skulle själv använda den till lite alltmöjligt!
    Ja det var liksom det jag tänkte. Kanske är det så självklart att man ska kunna ha den i badet eller smörja in sig att de inte tycker att de behöver påpeka det särskilt.
  • pettan

Ett tips är att smörja in nagelbanden med den, får fina nagelband o mina naglar blir starkare av det!

• Kattpoet

Man kan äta den med men endast kall, jag några recept på det.

Tips är att använda den till massage.

• Moemoe

Om det någon gång är så att du vill skaffa en bebis så har jag hört att man kan smörja magen med det mot bristningar, vet dock inte själv om det funkar. :)

• Glamourama

Jag använder mandelolja på mina "torrfläckar" exema, i badet, ibland i stället för dag/nattcream.

• shakynose

Mandelolja är fantastisk för huden! Olivolja likaså, men om man inte vill lukta mat så är ju mandeloljan mer neutral. Känns onödigt att äta den då den är rätt dyr och inte smakar särskilt mkt...

Använder den mest för makeupborttagning, men det har hänt att jag blandat med min dagkräm för att göra den lite fetare.

• Karamellen

Jag smörjde in magen med mandelolja varje dag då jag var gravid
    Fick inga bristningar, å andra sidan ska det väl inte spela någon roll eftersom det styrs av hormoner tydligen (?)
    Min mamma har inga bristningar, inte heller min mormor eller farmor och det ska visst vara lite ärftligt har jag hört.
    Men man kan smörja med mandelolja ändå, det skadar ju inte

Moemoe skrev 2010-10-22 19:55:27 följande:
    Om det någon gång är så att du vill skaffa en bebis så har jag hört att man kan smörja magen med det mot bristningar, vet dock inte själv om det funkar. :)
  • Sebastiána

Tack för alla tips! Jag kommer nog både att blanda den i min dagcreme och bodylotion nu på vintern. Då kanske jag inte blir lika fnasig som annars.

• Etheleglin

Använder mandelolja istället för ansiktskräm/bodylotion, till massage, till babyns badvatten och till magen när jag var gravid (ja, bristningar är hormonberoende men ökad blodcirkulation tex vid insmörjning kan förebygga en del, sedan beror det på hur stor fallenhet man har för att få det ändå, massage kan även göra att gamla strior bleknar mer).

Valnötsolja däremot är mums på sallad!

Svar på tråden Apotekets mandelolja. Användningsområden?