• liiine89

Vilken hand ska vigselringen sitta på?

I alla filmer jag har sett så är vigsel ringen på vänster hand.. Men förlovningsringen sitter ju på vänster hand, sen säger dem att när man gifter sig skiftar man hand.. Vet inte alls nu? Men förlovningsringen ska ju sitta på samma finger som vigselringen väl?

• Svar på tråden Vilken hand ska vigselringen sitta på?
  • Kiwiplay

Vänster tror jag bestämt att det ska vara. Har faktiskt aldrig hört att man byter hand.

• Amor in aeternum

Jag tror/vet att det är så att ringarna ska sitta på vänsterhand, både förlovning och vigselring.

• Dejli

Har läst någonstans att man i vissa länder byter hand om man blir änka/änkling. Men aldrig mellan förlovning och giftermål...

• jompen

Mig veterligen så är det vanligast i Sverige att man har ringarna på vänster hand, men i en del länder har man ringarna på höger. Har dock ingen info om i vilka länder man gör vad :S

• Jämntjock

Är det inte så att i USA har man förlovningsringen med den stora stenen på höger hand, och när man sedan gifter sig så byter man hand och lägger till en ring?

• Uttan

Jag har hört att man ska ha den på vänster hand för att det finns en ådra i vänster ringfinger som går direkt till hjärtat. Vet inte om det stämmer eller inte.

• Aleta

Vem säger att man skiftar hand?

Man har båda ringarna på vänster hand i Sverige. Det byts aldrig hand.

Hur de gör i andra länder som t ex USA är en annan fråga.

• Uttan

Hittade denna infon:

"Skälet till att vi bär ringen på vänster ringfinger kan bero på att man under antiken ansåg att "kärleksvenen" (vena amoris) gick rakt till hjärtat från fingertoppen på vänstra handens finger. I vårt land så lagstadgades det i början på 1600-talet att ringen skulle bäras på brudens vänstra ringfinger."

• LOMARE

Intressant tråd, har funderat själv då jag sett många män med vigselringen på höger, både svenska och utländska män. Som kvinna kommer jag alla gånger att forsätta bära på vänstern.
    Vad är brukligt för oss i Sverige för mannen? En del menar att mannen byter till höger vid vigseln om han bara har en ring, hur kommer ni att göra?

• Moster Stina

Om man är stråkmusiker är det rätt vanligt att man väljer att ha ringarna på höger, eftersom de stör mindre, och blir mindre repade där!

Sen har jag HÖRT att de har ringarna på höger hand i Norge, men det kan ju vara en skröna...

• Junibrud2011
    Moster Stina skrev 2010-10-22 07:49:22 följande:
    Sen har jag HÖRT att de har ringarna på höger hand i Norge, men det kan ju vara en skröna...
     Bla i Norge och Tyskland har man ringarna på högerhand.
  • Glamourama

har Vänster hand, ringfingret har där enblodåder som går rakt till hjärtat :). Sägs det i alla fall. I flera arabländer har man ringarna på höger. Men i Sverige är det höger.

• förlovadflicka
    Moster Stina skrev 2010-10-22 07:49:22 följande:
    Om man är stråkmusiker är det rätt vanligt att man väljer att ha ringarna på höger, eftersom de stör mindre, och blir mindre repade där! Sen har jag HÖRT att de har ringarna på höger hand i Norge, men det kan ju vara en skröna...
    Varför skulle de bli repade på vänsterhanden? Är cellist och kan hålla med om att ringen störde lite innan jag vant mig men kan verkligen inte se hur den skulle bli repad där. Däremot skulle den kunna bli det på högerhanden om man håller stråken avigt när man inte spelar...

Och angående Norge så stämmer det :)

• JustMeAndMyLove

I norge finns det en del som byter hand och då bär vigselringen på höger hand. Tror det är en gammal nordisk tradition men har ärligt bara träffat norrmän som faktiskt bär vigselringen på höger hand.

Annars är det vänster som är den klassiska :)

• 2011

Även i USA bär man ringarna på vänster hand, ingen skillnad där alltså.

• cityalven

i norge och tyskland vet jag att man bär vigselringen på höger hand. Min bror är svensk och hans fru är norska. Min pojkvän är halvtysk så vi hade lite problem när han hävdade att de skulle sitta på höger handen tills jag kom på att det är ju för att han alltid sätt sin pappas ringar på högra handen...

• Kattpoet

Alla mina manliga vänner har sin vigselring på vänster hand precis som kvinnan och varje bröllop jag har varit på sätts den på vänster hand.

Har mannen en guldring på höger hand så är han inte gift utan det är bara ett smycke.

• Houdini

Jag har för mig att min mamma berättade om en danska som frågade min mamma varför det fanns så många änkor i Sverige ;)
    För i danmark hade kvinnan ringarna på högerhand och bytte till vänster om/när hon blev änka ;)

I Sveriga har Mannen ringen på vänster hand precis som oss kvinnor.

• Sebastiána
    Houdini skrev 2010-10-23 22:40:45 följande:
    Jag har för mig att min mamma berättade om en danska som frågade min mamma varför det fanns så många änkor i Sverige ;)För i danmark hade kvinnan ringarna på högerhand och bytte till vänster om/när hon blev änka ;)I Sveriga har Mannen ringen på vänster hand precis som oss kvinnor.
    ...och om jag inte har fel för mig har man bara en ring i Frankrike och när/om man blir änka sätter man mannens ring på ringfingret = två ringar.
  • Moster Stina

Ja det där om stråkmusiker, är det min kompis violinisten som har sagt. Jag har dock inte brytt mig om att undersöka alla stråkmusiker själv. HON har dock alltså sina ringar på höger. Det kanske inte gäller alla stråkmusiker utan möjligen bara violinister, men jag vet absolut inte. Spelar själv fiol och har ringen på vänster!

Svar på tråden Vilken hand ska vigselringen sitta på?