• Stockholmsbruden81

    Står brudparet för kostnaden för tärnornas/marskalkarnas kläder?

    Undrar om brudparet bör stå för kostnaden för tärnornas och marskalkarnas kläder? Det verkar som att man i regel inte gör det eftersom det ses som en ära att bli vald till tärna/marskalk men förväntas det kanske ändå att man gör det? Har det betydelse att det är brudparet som bestämmer tex färg, stil och typ av klädsel, även om kostnaden för kläderna är på en normal "festklädselnivå"? Hur resonerar ni?! 

  • Svar på tråden Står brudparet för kostnaden för tärnornas/marskalkarnas kläder?
  • Semlorna

    Jag hade aldrig begära att tärnorna/marskalkarna skulle betala sina egna kläder om vi bestämde hur dom skulle se ut och vad dom skulle köpa.

  • Iseika

    Vi kommer att stå för tärnornas kläder. Marskalken ska bära svart kostym och en sådan vet jag att han äger då det är min lillebror.

  • Västvind

    Om brudparet har krav på vad brudföljet ska ha på sig i färg stil mm tycker jag att de ska stå för eller iaf ge bidrag till klädseln.


    Men om de är valfritt tex klänning och kostym som gäster i allmänhet kommer klädda i tycker jag inte det behövs.


     

  • S2011

    vi kommer inte stå för min tärnas klänning - men jag har inga som helst krav på klänningen. hon har koll på hur min klänning ser ut och har själv valt att lägga sig ton i ton med den färgmässigt (den har två toner blått inbrutet).


    bm har inte bestämt sig ang. marskalk ännu, men vi kräver isf inget annat än att klädkoden följs.

  • Emblas Mamma

    Jag tycker med det är lite jobbigt för vi har ju inte hur mycket pengar som helst,


    men jag försöker göra ett billig alternativ,


    nämligen att köpa tyg och sy upp klänningen själv.


     


    jag kommer inte betal marskalkens kläder eftersom det är min morbror och han äger redan kostymer och annat. Dessutom har han bra med pengar så han skulle aldrig låta mig betala.


     


    Men det finns billigt att hyra kläder till marskalk.


     


    Självklart är det inget tvång att betala. Välj någon som kan betala för sig utan bekymmer om ni inte kan betala ;)

  • mattiasFästmö

    ja vi tänkte betala allt för dom, nu blev det så att vi gav dom ett bbidrag på 500kr var, och så fick dom köpa vad dom ville sålänge det var rätt färg. Men jag tycker det beror på hur mycket man lägger sig i vad dom ska ha på sig, vilken ekonomi dom har osv. Man vill ju inte att de ska få lov att äta havregrynsgröt i en månad efter bröllopet för att de la allt på klänning och skor och hår och smink och allt.


  • Mariabridetobe

    Vi kommer stötta vår Tärna/marskalk med pengar till deras kläder, vi gör detta för min tärna ska bekosta en biljett från andra sidan atlanten för att komma. Så då vill vi hjälpa till så att hon kan komma. Annars tror jag inte man enl sed brukar betala för deras kläder om man inte själv bestämmer hur de ska se ut. Men är inte helt 100 på sederna..

  • LisaEleonor

    Vi tänker betala tärnans klänning. Mest för att det är ganska dyrt och det är inget vi kan lägga på henne (hon går på gymnasiet). Vi har lite krav på hur klänningen ska se ut, så det känns rätt att vi betalar den.

    Marskalken kommer bara behöva kostym och det har han. Så han får nog stå för klädseln själv.

  • moonlightgirl

    Vi tänker inte betala kläderna till våra tärnor och marskalkar. Marskalkarna vet vi har kostymer och till tärnorna ska jag bara säga att jag inte har krav på hur klänningen ska se ut. Klädkoden vi ska ha blir kavaj så vi har inte tänkt att någon gäst ska behöva bli ruinerad för att komma på vårt bröllop. Däremot vill jag ta med mig mina tärnor till frissan så att de får sina frisyrer gjorda och att de ska få bli sminkade (om de vill och jag tror att de vill passa på att få njuta av det de också). Det skulle vara så kul om vi kunde få njuta av lite lyx tillsammans innan det är dags. Har inte kollat upp vad det kostar ännu så jag vet inte alls vad slutsumman kan bli.   =)

  • Ankie och Jocke

    Vi kommer troligen att betala tärnornas klänningar och marskalkarnas skjortor och ev slips. Kostymer har de och resterande kläder kommer inte att kosta så mycket var det tänkt. Ena tärnan har dock sagt att hon gärna lägger till själv om hon hittar något i samma färg som kostar mer än vad vi tänkt.

  • therese89

    Jag satte mej tillsammans med mina tärnor och valde ut klänningar MEN i färgen jag bestämt. Så det kändes rätt att vi betalade dom även om de varit med och bestämt.
    Vill ju inte köpa nått dom inte alls är med på och kanske inte trivs i.
    (Avskyr dessutom klädkod på bröllop, vilka är vi att bestämma vad folk ska ha på sej? Anser att vi har såppas vettiga vänner att de kan klä sej "rätt" själva. Men dte är vad vi tycker!)
    Killarna hade redan kostym själva men vi betalade deras skjortor som går i stil med tärnornas klänningar. Hår och smink får tärnorna därimot betala själv om dom önskar ha det!
    Både tärnor och marsalker blev dock överraskade att de inte skulle betala själva så tror inte det är nått någon tar för givet!

  • JustMeAndMyLove

    Vi vill ha allt i ett färgtema så då betalar vi. Men det blir hyrda kläder är det tänkt :)


    Prata med dem och se vad de tycker.

  • liiine89

    Min tärna köpte sin egna klänning igår :) .. Det är en ära för dem att bli tärna och när du frågar dem så svarar dem ju ja eller nej.:) vanligtvis vet alla att tärnorna betalar sin egna klänning.

  • Nåvah

    Jag får klänningen betald. Brudens val, eftersom hon har bestämt färg och modell. Men jag kan bara säga wow!

  • Cornellia

    Jag stod för min tärnas klänning (sydde upp den till henne) men då valde jag tyget till den, hon valde modellen.


    Marskalken fick stå för klädseln själv, men där hade vi inga speciella krav.


     


     

  • Optimia

    Vanligen betalar brudparet om de har speciella önskemål om tärnornas & marskalkernas kläder.

    Om brudparet inte har några önskemål, betalar tärnor och marskalker själva för sin klädsel. Skor och väskor tycker jag tärnor och marskalker betalar själva; vanligtvis äger både tärnan och marskalken redan minst ett par festskor.

    Det är ju inte sådär jättekul att bli tvungen att hosta upp säg 2000 kr för att brudparet bestämt att tärnorna ska ha orange klänningar (speciellt om man som tärna inte gillar denna färg, och inte kommer att använda klänningen igen).

    Tycker man ska tona ner "det är ju en ÄRA att bli utsedd till tärna"; speciellt om man förväntar sig att tärnorna ska fungera som gratis arbetskraft som man som brud får bestämma kläder och skor till. Tärnan/marskalken ska inte bli tvugna att lägga ut en massa pengar för att brudparet råkat välja just dem till dessa uppdrag. Det ska inte kosta mer att vara tärna än det gör för en "vanlig" gäst. (Javisst finns det gäster som köper nya kläder till varje bröllop, men det är ett eget val och brudparet ska inte förvänta sig att folk gör det).

  • min tur2010

    Min tärna har fria händer att själv välja klänning och hon VILL inte att vi betalar. Där emot kommer hon få hår och make av samma som ixar mig på bröllopsdagen!

  • MaybeBride09

    Tärnorna kommer betala halva klänningen och marsalken har redan kostym. Däremot kommer jag köpa matchade slips och så till honom.


    Tänkte att vi skulle betala hela kalaset men dom vill betala själva. Då är det väl så då. :)


Svar på tråden Står brudparet för kostnaden för tärnornas/marskalkarnas kläder?