• GnuGS

Vad tycker ni som haft många gäster på ert bröllop?

Jag och min fästman har så himla många vi vill (och måste) bjuda att det är svårt att se hur vi ska bli färre än 130-150 gäster (vilket vi egentligen inte har råd med, puh). Bara hans jämna födelsedagsfest i helgen, som ju nästan bara är hans gäster, blir med 95 personer, dubbelpuh...

Det är ju jättekul med många vänner och släktingar, och vi vill båda ha en traditionell sittning med många tal och många rätter. Men det är klart att det blir omöjligt att hinna med att tala med alla gäster ordentligt... En lösning är såklart att ordna fler aktiviteter, före och efter bröllopet, för att kunna umgås med fler - men det gör inte precis det hela mindre kostsamt...

Nu undrar jag: ni som haft många gäster på era bröllopskalas, säg 100 och uppåt -- har ni i efterhand ångrat er och tänkt att det hade varit bättre med ett mindre antal? Eller har det bara varit härligt att vara omgiven av många nära och kära?

Vi har båda redan dåligt samvete för alla vi inte kommer att kunna bjuda, även om vi satsar på att bli 150 personer...

• Svar på tråden Vad tycker ni som haft många gäster på ert bröllop?
  • Aleta

Vi hade 120 gäster men bjöd ca 140. Jag hade gärna bjudit fler, men plats och budget satte stopp för det...fast så här i efterhand så tycker jag att vi borde ha struntat i det och klämt in 20 stycken till, det var ju så många som tackade nej.

Det är det som är så synd med att folk som tänker tacka nej inte gör det bums. Då har man ju chansen att få med alla man verkligen vill.

• mmaddee

vi kommer tat bjuda mellan 250 o 300 gäster

• GeneralElectric

Håller med, det vore verkligen bra om folk fattar att man har andra man gärna vill bjuda på sin lista också! Då skulle de:

• svara nej snabbt om de vet att de inte kan komma

• inte försöka ta med egna gäster som inte är bjudna

Skönt att höra att du inte ångrar att ni hade många gäster!

• Karolina A

Vi hade inte så många gäster men jag ångrar faktiskt lite att vi inte bjöd fler!

Och tänk vad roligt för er att ha så många att bli "bjudna tillbaka" till vid ev framtida bröllop, dop eller andra fester.

Sedan är det ju förstås en budgetfråga också, kanske får man välja mellan att ha ett lite mer påkostat bröllop för ett färre antal gäster eller ett lite enklare för att kunna bjuda fler.

Jag tycker inte att ni ska ha dåligt samvete för dem ni inte bjuder, för jag tror att folk har förståelse för att man inte kan bjuda hur många som helst.

• havelina

Vi hade ca 130 gäster och det finns ingenting som jag ångrar med det! Det var bara helt underbart att vara omgiven av så många människor vi tycker om, så mycket kärlek och glädje! Vi hann givetvis inte sitta ner och prata med alla gäster, men alla kom fram och kramades och småpratade under kvällen och sen dansade vi allesammans. Så härligt att se vår familj och våra vänner ha så kul ihop!

• GnuGS

Karolina och Havelina,

Tack för trevliga svar!

Svar på tråden Vad tycker ni som haft många gäster på ert bröllop?