• MiaMus71

    Hur mycket eller lite får ett bröllop kosta??

    Ska gifta mej den 4 juni 2011 och vi har bara tänkt att ha ett litet bröllop utomhus.Antingen catering eller så fixar vi maten själva.Det blir bara familjerna som ska närvara.Ett litet enkelt men romantiskt bröllop i naturen,det räcker tycker jag,vad tycker ni???

  • Svar på tråden Hur mycket eller lite får ett bröllop kosta??
  • Semlorna

    Erat bröllop gör ni precis så stort eller litet ni vill! Det finns inga rätt eller fel utan det är något personligt.

  • quinniy

    vi har tänkt gifta oss i rådhuset, ha två vittne, bjuda dem på resturang, sen förmodligen boka ett hotell rum;)

  • heajhm

    Tycker det får kosta precis hur mycket eller lite man vill.
    Fast jag tänkte att det kan ju vara roligt att lägga pengar på mer än bara bröllop.
    Det är ju en otroligt viktig dag, men man har ju också resten av livet.


    Lägg det ni känner på bröllopet, det är er dag!

  • förlovadflicka

    Det viktigaste tycker jag är att man gör det man gör perfekt. Om man har en liten fest kan man ha det i en perfekt lokal, om man har en stor med catering kan man välja en bra firma och dekorera fint och så vidare. Det handlar inte alltid om hur mycket pengar man lägger utan hur man investerar dem. Var på ett bröllop för någon månad sedan där allting var kaos och de hade festen som öppet hus, allt såg fult och ihophafsat ut. Bruden hade köpt sin klänning billigt på blocket (absolut inget fel med det) MEN fick reda på idag att hennes bukett kostade 4000! Allt annat var fult och såg billigt ut medan hon la så mycket på buketten som inte alls var fin! Det gäller att lägga pengarna på rätt saker :)

  • prinsessanogrodan

    Varje brudpar har sina prioriteringar och förutsättningar.


    Vi kommer ha ett litet bröllop i betydelsen få gäster och ingen "prinsessdag" eller vad man ska säga. Vi kommer vara 25 personer med mig och m2b inräknat.


    Det blir trerätters middag på ett pensionat vid havet, menyn blir vanliga klassiska rätter typ toast skagen till förätt och fläskfilé och potatiskaka till varmrätt och chokladmousse till efterrätt...ingen avancerad eller trendig mat...ingen gåslever alltså .


    Det blir mer bröllopsmiddag än bröllopsfest, inget party, inget liveband, inte dans till långt in på natten utan mer att vi äter god middag efter vigseln och om någon sen vill gå ut och partaja så svidar jag om till en annan klänning och så drar vi in till stan. Det är dock inte så troligt att det blir party på stan eftersom våra gäster antagligen kommer ha sina barn med och de är inga festprissar, de brukar inte gå ut i vanliga fall. Vi skriver bröllopsmiddag i inbjudningarna också så ingen tror att det ska bli en fest långt in på småtimmarna.Vi hoppas att vi har energi till en egen fest med champagne och choklad på vårt hotellrum istället ha ha ha Mat och dryck och tårta och våra övernattningar på pensionatet...vi räknar på 20000-25000 kr. I slutänden beror det ju på hur många som kommer och hur många som tar med barnen (eftersom barnens mat är billigare) och exakt vilken tårta vi väljer och exakt vilka viner/drycker vi väljer etc.


    Vi kommer anlita en fotograf för vi har ingen som tar bra kort i vår bekantskapskrets, eller ingen av gästerna i alla fall Så där går det säkert 7000 kr.


    Jag ska gå till frisören och sätta i löshår för att kunna få en fin klassisk knut i nacken. Mitt eget hår är tunt och mjukt och når inte ens till axlarna, inte en chans att kunna göra en knut av det Jag ska gå och få fina naglar också. Gjorde det inför förlovningen och då är det nästan "ett måste" inför bröllopet ju Hår och naglar och smink kommer säkert kosta 3000-4000 kr eftersom löshåret kostar ganska mycket och vi betalar om min tärna vill få sina naglar och sitt hår fixat också.


    Sen är det klänning och skor till mig och kläder till m2b. Min klänning köpte jag på rean för halva priset (4000 kr). Jag hade tänkt att bara prova i affären och sen köpa på Blocket för max 3000 kr men så fanns den perfekta klänningen för tusen kr över budget...jag slog till direkt för vi har trots allt råd med att lägga lite till än budgeten utan att tömma sparkontot för det. Skorna köpte jag från Pernillas brudbutik för 650 ink frakt. M2b har inte handlat sina kläder ännu.


    I kyrkan ska vi ha en som sjunger och spelar, han tar ca 1000 kr för det. Det är en fd kollega till mig som brukar uppträda på lokala ställen och vi vet att han är duktig.


    Våra ringar eller min ring, m2b vill inte ha en till...min vigselring kommer kosta ca 9000 kr. Det kommer vara en alliansring med diamanter runt halva ringen (halvallians).


    Inbjudningar och placeringskort och festprogram kommer kosta 1000 - 2000 kr. Vi beställer färdigtryckta. Vi är inte så pyssliga av oss eller rättare sagt jag hatar pyssel jag är inte alls lämpad för pyssel. Om vi var "tvungna" att göra dom själva så skulle vi såklart göra det men vi har råd att slippa kämpa med det och det är jag glad för. M2b är inte heller pysslig.


    Buketten kommer kosta ca 1500 kr.


    Detta är det jag kommer på i nuläget. Alla prioriterar olika saker. Vi vill satsa på god mat som vi och gästerna tycker om. Vi gillar inte buffé, det är absolut inget fel med att ha buffé om man gillar det men vi vill inte ha det på vårt bröllop.

Svar på tråden Hur mycket eller lite får ett bröllop kosta??