• Snart EA

    Giftemål i New York vintertid - tips och råd?

    Hej,

    Vi planerar att åka till New York mellan jul och nyår för att gifta oss. Någon som har bra tips eller råd?

  • Svar på tråden Giftemål i New York vintertid - tips och råd?
  • TalisQualis

    Jag gifte mig i Central Park förra veckan Vad vill du veta? Är såå svårt att veta vart man skall börja! Jag kan dela med mig från allt mellan praktiska saker till bröllopet till shopping! Hojta till bara!


    du kan också kila på min blogg www.metrobloggen.se/brollopet

  • Snart EA

    Härligt med snabbt svar, tack :) Vi har inte bokat något ännu. Kanske är ont om tid men vi tänkte ändå ge det ett försök! Längar väldigt mycket båda två efter att få vara gifta :) 

    Planen är att gifta oss borgerligt. Hur gick ni tillväga? Fest för vänner tänkte vi till sommaren.

    Vilket hotell bodde ni på?

    Åh, jag har en massa frågor! Men jag börjar såhär...

  • TalisQualis

    Bröllop i New York är det bästa vi gjort! Vi är såå nöjda!


    Vi gifte oss också borgerligt, jag tog kontakt med en vigselförättare som var helt underbar och hjälpsam, Judie hette hon. Kan rekommendera henne! Hon verkar inte vara allt för full bokad heller. civilofficiant.com/ är hennes hemsida! (hon va dessutom billig)


    Nått ni måste ta med i beräkningarna är att ni måste till city clerk´r office och ansöka om marriage licens minst 24h innan vigseln. Kolla upp att dom har öppet i mellandagarna! Tror att tiderna står på hemsidan. Dessa papper är ett måste, dom kostar 35 dollar.


    Vi bodde på ett 3* hotell i utkanten av chinatown, Mayor Hotel hette de. Vi var helnöjda med de! Mycket billigt. Inget extra eller så, väldigt enkelt.


    Ös på med frågor bara Jag hjälper till så gott jag kan!

  • lena98

    Hej!

    Jag planerar även att gifta mig i New York. Hade tänkt Svenska Kyrkan eller Central Park. Såg ett svenskt företag som arrangerar bröllop i New York. Meritus Bröllop www.meritusbrollop.se är det någon här som har använt dem?

    Jag har varit i kontakt med Svenska Kyrkan och de hade slut på tider så de rekomenderade att jag kontaktade Meritus Bröllop eftersom de har färdiga paket och flera tider tillgängliga för bröllop.

    Undrar även när är det bäst att gifta sig i Central Park?

  • TalisQualis

    Hej lena98, vi ordnade allting själva. Tyckte det var lätt som en plätt och förmodligen billigare än att ta hjälp av en firma. Fråga gärna så hjälper jag i den mån jag kan!


    På vilket sätt menar du när är det bäst att gifta sig i central park? Menar du när på dagen eller när på året? Om ni gifter er nu i vinter rekommenderar jag på förmiddagen/dagen medan det fortfarande är ljust för fotograferingens skull. 

  • lena98

    Hej TalisQualis

    Tack för ditt svar. Det jag undrar när vädret är som bäst i Central Park. Det skulle vara underbart med ett vinter bröllop men det känns ganska osäkert då vädret kan skifta. Så just nu planerar vi att gifta oss i april då ska det vara riktigt bra för på sommaren blir det alldeles för varmt. Vi kommer att anlita MeritusBröllop för de ordnade ett paket med flyg,logi och vigsel. Men tack snälla för att du ville hjälpa mig:)

    MVH
    Lena

  • TalisQualis

    Ett vårbröllop låter ju inte helt fel! Åh jag förstår att det är svårt med vädret. Jag tyckte att jag hade läst på riktigt noga om vädret innan vi åkte och hade räknat med dåligt väder och höstlöv (vi gifte oss 8/10 -10) men till vår förvåning var det 22-24 grader varmt och strålande sol! Rena sommaren med andra ord. Men jag tycker april låter som ett bra val =) Lycka till!


     


     

  • prinsessanogrodan

    Om man ska gifta sig i NY så är april en fantastiskt månad där borta! När jag flyttade till USA (Philadelphia...2-3 timmar från NY) så var det i april och jag blev överraskad över hur långt våren kommit och det härliga vädret! Här i Sverige är ju april "alltid" en sån där trist mellanmånad när det varken är vinter eller vår....

  • svanba

    Hej!

    Vi spontanbokade en vigsel den 3:e mars igår i Svenska Kyrkan i New York

    Jag skulle gärna ta emot tips om allt möjligt, vart kan jag fixa håret? Blombukett? Någon super bra och trevlig fotograf att hyra? Ta med klänning från Sverige? Middag med våra två kompisar på kvällen, tips på resturang? 

    Alla tips tas tacksamt emot, vi har aldrig varit i New York tidigare

    mvh Anna

  • TTA

    Räckte det att du hade med dig ett äktenskapscertifikat från SKatteverket för att få pappren i City Hall? Det är det som stressar mig mest, Att vi ska ha missat något och sen inte få gifta mig

Svar på tråden Giftemål i New York vintertid - tips och råd?